Exit van XS4ALL is bepaald niet "er veranderd niets voor bestaande klanten"

Je kan voor binnenshuis een private space range gebruiken en een Prefix translation voor de resp. buiten kanten indien gewenst.
Prefix translation != IPv4 NAT omdat poorten en het achterste deel van het IPv6 adres niet veranderen.
Dan wel een intern systeem van meerdere adressen voorzien en alleen de juiste exit kiezen.

afbeelding

4 likes

The End.

Wat dan wel weer een goed nummer is van The Doors.

En toch doet het toch wel weer zeer om dat te lezen :smiling_face_with_tear:

1 like

Idd het is/doet wat melancholisch aan, alles is foetsie; inclusief nieuwsgroep(en) die inmiddels worden overgenomen door spammers.

Triest :cry:, ik haal Wiki maar even aan:

XS4ALL was an Internet service provider (ISP) in the Netherlands. It was founded in 1993 as an offshoot of the hackers club Hack-Tic[1][2] by Felipe Rodriquez, Rop Gonggrijp, Paul Jongsma and Cor Bosman, while based in Amsterdam.

Het zou KPN sieren niet langer ook maar één commerciële marketing en/of webpagina referentie te doen naar RIP xs4all die zij(zelf) daarmee hebben afgedaan. Dit als eerbetoon aan de grondleggers van weleer die internet daadwerkelijk naar de burger heeft gebracht en zo ook de basis vormde voor al die andere providers.

Ms nog een idee voor Freedom om als actie bij KPN het verzoek neer te leggen de sitenaam als Nederlands erfgoed te bestempelen en indien ze er niets mee willen, de site zoals voor de verandering was as-is over te dragen.

1 like

Unesco was ze al voor :smiley:

3 likes

Ik ken het, ben o.a. daar(mee) ook voor de rest van eeuwigheid vastgelegd met mijn eerste html stapjes.

Wat ik meer bedoel(de) dat KPN de naam xs4all niet (meer) commercieel gaat uitbuiten. Ik krijg (en heb dan) een soort gevoel dat ze ze het oude huis vertrapt hebben en de gevelnaam deugend laten staan staan.

Het zou best een leuke zet zijn als Freedom dat formeel en officieel gaat (be)vragen, nu xs4all immers formeel is opgeheven. Niet eens zozeer om die plaats zelf in te vullen maar puur het behoud van de naam die dan eervol wordt gekoesterd.

1 like

Vraag mel af wat er bv zou gebeuren als iemand bv over 3 jaar begint met xs2all. KPN is weliswaar eigenaar van xs4all, maar doet er niets mee.

hacktic.nl is overgedragen aan de oorspronkelijke eigenaren, maar ongetwijfeld met de nodige beperkingen (geen commercieel gebruik ed…) Oud xs4all leden met een hacktic adres hebben de mogelijkheid gehad die te behouden.

Ondanks alle warme herinneringen denk ik toch dat freedom zichzelf moet blijven door ontwikkelen, maar daar was al een draadje over… (toekomstvisie)

:face_with_peeking_eye: KPN, gedreven door aandeelhouders, heeft het eigendom van xs2all.nl. Soverin daarentegen heeft xs1all.nl … dus wie weet hoe dit verder gaat (af)lopen.

Inzake toekomstvisie Freedom hoop ik dat zij de autonome “techniek” als internetvrijheid van, voor en door klanten als transparant ontwikkelingsdoel blijft stellen.

Prima om bezig te zijn met expansie & klantenwerving op (glas)netwerken maar niet vergeten dat zij imo eerst moet zorgen voor onderliggende faciliteiten (zowel organisatorisch maar ook technisch innoverend).
Het overleg & (forum)gesprek hierover, tot vorig jaar augustus, lijkt wat stil gevallen.

Er staan wat plannen in de nieuwjaarsboodschap/plannen van Freedom.
Het gaat wel extreem langzaam.

1 like

Freedom heeft ten minste een toekomst visie, KPN weet voornamelijk wat ze niet willen. …

3 likes