Fibercrew en TV,,, aparte instellingen nodig?

Gisteren ben ik overgegaan van KPN naar Fibercrew en sindsdien werkt live TV niet meer. De pppoe verbinding werkt op dezeldfe wijze als bijd e KPN belichting en die was dus weer snel up, echter wil de ontvanger niet lief meewerken.

Ik zie echter ip adressen in een andere reeks op vlan 4 (100.66.x.x) opv de 10.x adressen bij de KPN belichter. Zou dit het verschil kunnen verklaren? Ik zou verwachten dat dat door de igmp proxy opgelost moet worden of loopt bij fibercrew al het verkeer over vlan6 en heb ik vlan4 niet nodig?

Heeft een van de eerdere fibercrew pioneers hier een antwoord op?

Fiber Crew loopt via onze eigen BRASen en wij gebruiken RFC 6598 (100.64/10) adressen voor het reverse path. Die adressen worden bij ons louter en alleen voor multicast-verkeer gebruikt. Multicast komt binnen via VLAN 4, je moet in dat VLAN via IGMPv2 of v3 doorgeven welke groepen (kanalen) je wilt ontvangen.

Die RFC 1918 adressen (10.10/16) komen van de DHCP-servers van Cambrium. Voor de verbindingen die via hun BRASen lopen.

Anders dan Cambrium gebruiken we geen DHCP option 121 om unicast-verkeer voor bepaalde prefixes via VLAN 4 te laten lopen. Dat heeft historische redenen waar ik verder niet op in ga. Indien je onverhoopt die routes zelf statisch hebt ingesteld dan zal het best kunnen dat het een-en-ander niet werkt.

Het lijkt er eerder op dat multicast niet goed wordt doorgezet. Dat kan door Fiber Crew komen. Of je IGMP-proxy draagt nog iets van de een history met zich mee.

Dit kun je testen door met tcpdump oid te kijken of IGMP wel wordt doorgeven in VLAN 4. Doe dat terwijl je van multicast-group (kanaal) wisselt en daarop volgend de data van de corresponderende group terug krijgt. Zie je wel correct IGMP uit gaan en krijg je niets terug dan is het aan ons en Fiber Crew. Zie je geen correct IGMP dan zit het in je eigen spullenboel.

2 likes

Ok, net weer getest, werkt ondertussen. Kan het zijn dat bij een tech change op TV gebied er een vertraging in activatie is?