De TV ligt er weer uit op multicast. Unicast geen issues, multicast geeft niet thuis. Het probleem speelt sinds afgelopen maandag. Zondag nog TV kunnen kijken, sinds gisteren is de live uitzending op elke zender zwart. NTU + router rebooten heeft geen invloed.
Zelfde probleem in Veenendaal, ook via Fiber Crew, ook sinds 25 nov.
LiveTv levert S815 op ieder kanaal.
Melding is gemaakt, @arien is er druk mee bezig (data analyse met zijn FNORC tussenkastje).
Tot op heden nog geen oplossing.
Workaround: wacht tot de S815 melding komt, spoel dan een aantal seconden terug, daarna afspelen. Je kunt dan (near) live tv kijken. (naar ik begrepen heb wordt dan een unicast verbinding opgezet, waardoor het multicast probleem gepasseerd wordt).
@AlKo Het is FNORK. Freedom Netwerk Observatie en Rapportage Kastje.
Moest dat toch wel even recht zetten.
Dit probleem herkennen we voor het FiberCrew netwerk. In sommige gebieden gaat het goed, maar andere gebieden is Multicast inderdaad een probleem. @arien is daar inderdaad nog steeds heel druk mee bezig.
Mocht de bovenstaande goede tip van @AlKo teveel problemen geven, dan kunnen we aan onze kant de kanaallijst (channellist) aanpassen in de systemen bij Canal+. Dan maak je in plaats van via Multicast, via Unicast gebruik van het televisie platform (dat noemen wij dan OTT). Er hangen alleen wel een paar “nadelen” aan:
Op OTT krijg je geen radio door
Teletekst zal niet werken
Je maakt gebruik van de zenderlijst die ook gebruikt wordt voor de app. Dus een aantal kanalen is dan niet beschikbaar. Welke kanalen er dan gekeken kunnen worden kun je vinden op Zenderlijst TV via Internet | Canal Digitaal.
Mocht je het om willen zetten, laat het ons dan even per mail of telefonisch weten. De omzetting is een kwestie van minder dan een paar minuten werk aan onze kant (we moeten even in een aantal systemen inloggen) en even een herstart van de TV-ontvanger.
Helaas, spoelen werkte hier ook niet. Ik moest naar start gemist, dus we keken van de dag ervoor. Met de herhalingen zender BBC first niet echt erg, maar wel lastig.
TV hier is nu op unicast omgezet geloof ik. Werkt, maar voor de provider niet wenselijk. (Maar de storing staat al vanaf augustus open, al had ik er tot 25-11 niet echt last van)
Geen radio was niet erg (FM doet het nog steeds prima) en de ene zender die we kijken komt binnen via unicast, dus onze achteregrond ruis is weer terug.
Voor ons als provider maakt het niet zoveel uit of het unicast of multicast is. Die bandbreedte is er normaal wel. Unicast geeft ook vele minder gezeur.
Maar mocht er iets gebeuren dat buiten het normale valt. Denk aan een grote aanslag, vuurwerkramp, of elfstedentocht.
Met multicast is dat geen probleem. Maar met unicast vrees ik dat de servers van Canal+ het niet aan kunnen. We hebben zelfs al tijdens de afgelopen sportzomer problemen gezien die ik op persoonlijke titel toeschrijf aan capaciteit gebrek bij Canal+.
Is er nog steeds geen multicast in Lelystad? Ik hoor het graag. Liever een officieel ticket (dat ik dan uit de ticket-rij pik). Dan kan ik er wat mee richting Fiber Crew.
Gisteren is er veel gebeurd en sinds 23:30 gisteravond (17 december) heb ik op twee FNORKs (in Amersfoort en Veenendaal) geen enkel probleem meer gezien. Op onze monitoring heb ik ook geen onheil-voorspellend verkeer meer gezien.
Technisch is er niets veranderd dus ik verwacht in de loop van de tijd wel weer problemen. Kennelijk raken datastructuren in de netwerkapparatuur in de war. Vaak na een netwerkstoring. Daarom blijven we samen met Fiber Crew monitoren en kijken hoe we dit stukje netwerk ook stabiel kunnen krijgen.