Freedom en privacy - kink in de kabel?

… De helpdeskers draaien al overuren. …

Waarmee dan druk ? Om wat gevoel, gedachten of idee daarvan/over te krijgen.
//–//
Is dat “druk(te)” door hoeveelheid e/o zwaarte van inzet, zoals:

  • geven ondersteuning op level(0) zeg maar tante Truus callcenteren die een muis, kabel of modem/reset zoekt.
  • level1 van ontstane zaken die door/vanuit Freedom zelf (administratie) moet worden belijnd, zoals nieuwe klanten of contracten (afhandeling) met andere partijen
  • level2, inhoudelijke technische configuratie, coördinatie, faciliteiten & werking aansturen van en bij (onder)aannemers of gebruikers
  • level3, bugs/fouten in diensten uit/onderzoeken (defecte mail, website, hosting e.d.), waarbij ik (naïef) denk dat buiten vinder aan de pols (item2), dit uitvoerder ligt die zaken ter zake professionaliseert.

Of is het “simpel” een tekort aan personeel en dan roeien met te weinig mensen ?
In dit laatste geval is het dan weer een (vervolg) vraag, wat wordt of kan daar anders worden gedaan ?

Ik ben met je eens dat Freedom zich op haar website, formeel moet beperken tot de basis aan informatie van diensten. De rest en aanvullende wat daaraan verwant is, zou imo een plaats kunnen krijgen op een multidisciplinaire/community wiki.
De forumchats hanteren als bron van ‘informatie’, is minder zinnig vanwege het tijdelijk karakter aangaande een onderwerp en dingen - inhoudelijk - lastig tot niet vindbaar zijn.

Is het een idee om die dan hier in de comunity te plaatsen? Evt met een linkje naar het bericht waarin het stuk hardware wordt besproken? Het is nu wat lastig om de betreffende artikkelen terug te vinden, want ze staan her en der.

Die lijst moet geen ‘chat’ onderwerp worden en nogmaals, ook hier, pleit ik voor een doelmatiger en gerichtere plek (wiki formaat) dan een forum.
Discussieren over wat dan op de wikipagina’s moet staan/komen kan eventueel wel op het forum waarbij het simpeler is die inhoudelijke discussie bij/op de wiki zelf te doen.

Hopelijk zou een wiki ook kunnen helpen om de helpdesk te ontlasten. Ik vind het overigens lastig in te schatten of een brainstorm initiatief vanuit Freedom om samen met de community naar ideeën te zoeken om de helpdesk te ontlasten een goed idee is. Wellicht speelt binnen Freedom ook zo’n dilemma. Het zou wel een stoere gok zijn :slight_smile:

De helpdesk pagina;s zouden dat moeten zijn.
Maar helaas die zijn georganiseerd als FAQ, niet als hulp wiki mbt tot een bepaald onderwerp.
Je zou dan zelfs kunnen verwijzen naar de community en/of dat er soms beperkte of geen support op zit vanuit Feedom.
Voorbeeld: over het maken van statische websites met Jekyll zoals gewoon bij je abonnement in zit, geen woord.

De helpdesk komt vaak niet verder dat reset dit en dat, maar verstand van een oplossing hebben ze niet,. En dat een reset weer leidt tot problemen omdat je ander instellingen die het wel doen daarmee kwijt raakt, interesseert de helpdesk niet; Als het probleem dat je meldt dan maar oplost zonder de echte oorzaak te kennen.
Voorbeeld: Soms loopt de Amino vast, oplossing power off//on reset van je modem, gaat het weer een maandje of wat goed. Maar een echte oplossing komt er niet. En een probleem melding over de Amino gaat dan ook niet naar CD. Er lijkt geen probleem te zijn. Maar het is er wel degelijk met ontevreden klanten tot gevolg.

Met die werkwijze ontlast de helpdesk zichzelf ook, er lijken er geen problemen te zijn totdat het echt helemaal mis is. Ik bel of mail ze niet meer, het echte probleem wordt toch niet gevonden c.q. opgelost, er lijkt zelfs een interesse voor te zijn.
Tot zover het inzicht voor Freedom over de kwaliteit van de geleverde diensten.

1 like

Is wel erg kort door de bocht. Er is ZEER regelmatig overleg tussen Freedom en CD en alle problemen worden constant richting CD gestuurd. Freedom is simpelweg afhankelijk van de nukken van CD en zijn puur afhankelijk van hoe- en of- CD de problemen accuraat en snel oppakt
Dat ze niet geïnteresseerd zijn is echt absoluut niet waar, het tegendeel is juist absoluut waar.

En geloof me, er is extreem veel kennis van zaken bij de Freedom medewerkers. Maar zoals al vaak gezegd, CD is een zelfstandig bedrijf waar Freedom slechts beperkt invloed op heeft maar absoluut het uiterste doet om de invloed die ze nog wel hebben zo ver mogelijk uit te buiten en toch vaak met behoorlijk succes.

Maar dat er nog zeer veel moet verbeteren bij CD zal niemand ontkennen.

Volgens de helpdesk niet. Volgens hun eigen zeggen willen/mogen ze klachten niet aan CD doorgeven als er niet eerst een volledige analyse inclusief uitgebreide reset procedures is doorlopen. De meeste reset zaken had ik al gedaan. De enige die overblijft is dan Fritz!Box naar fabrieksinstellingen en NEE dat ga ik niet doen, er staat te veel in dat ik niet handmatig stuk voor stuk ga terugzetten om te zien of het probleem bij elke stap wegblijft.

Als de enige oplossing is eerst alles resetten, dan weet je niet waar het probleem echt zit. Ik kom te vaak dat soort helpdesks tegen, helaas bij Freedom dus ook.

TV is naar mijn idee sowieso een verhaal apart. Die dienst bestaat met name om het vinkje “TV” aan te kunnen bieden aan klanten, maar gezien de technologie en situatie is het onmogelijk om vrijheid en privacy optimaal te krijgen.

TV/radio waarbij je geen privacy problemen hebt, is via de ether (of via de kabel enkel met DVB-T/analoog). Wellicht kan Freedom ook iets regelen voor Digitenne en/of schotel TV. Goed advies of een webwinkel voor DVB-T/DAB/FM apparatuur zou al waardevol zijn.

Hopelijk laat Canal toe dat Freedom open over de beperkingen van hun dienst schrijft en dat ook alternatieve opties besproken worden. Wellicht is dit een gevoelig onderwerp.

tldr; Freedom moet geen troep van anderen willen uitleveren dat dan ook de helpdesk zal ontlasten.

Mooi verhaal waarbij ik de stelling neem dat als een onderaannemer geen kwaliteit levert, het voor mij als verantwoordelijke dan ook stopt en ik de daarvan afhankelijke gebruikers daarvan in kennis stel. Die gebruikers kunnen dan zelf elders hun abbo afnemen waar Freedom verder geen verantwoordelijkheid in heeft.

Dat dit de “marktpositie” of “beeld” van Freedom weer beïnvloedt als totaaloplossing is dan wiedes maar je als organisatie laten sturen door of vanwege “marktaandeel” komt nooit te goede aan de kwaliteit als organisatie aan en voor je gebruikers.

Anders gezegd, Freedom moet geen product verkopen waarover zij geen controle heeft en dan beter, zelf maar geen CD leveren en je klanten verwijzen waar/hoe zij datzelfde elders vanaf €14,95 rechtstreeks kunnen verkrijgen. En ja dat gaat wmb ook verder en voor andere items.
Dat CD, Freedom wellicht ziet als handig (win-win-who=fucked) afzetkanaal met een gratis (overbelaste) helpdeskbuffer, moet Freedom zich niet laten aanleunen.
Bijkomend voordeel is dan dat de helpdesk het wat rustiger krijgt voor dingen die meer de kern van diensten raakt.

Een provider mist een helehoop klanten als ze geen internet + TV aanbieden. Helaas heeft CD het monopolie op TV zonder link met een provider of de satelliet.

Wil je Ziggo TV, dan zit je aan Ziggo internet en de coax kabel vast (men wil geloof ik ook naar fiber), wil je KPN TV zit je aan KPN (merk) internet en vdsl/fiber vast, wil je zonder internet or een andere provider dan zit je aan CD vast.

De markt is mooi verdeelt tussen deze 3 partijen. Dat noemt de ACM ‘geen monopolie’.

3 likes

Ja en ? omdat anderen het zo doen, meedoen om gebruikers matig werkende producten in de maag te splitsen ?

De vraag is dan of je als provider je daarmee wilt inlaten en gebruikers wilt hebben die Freedom daar op gaan (af)waarderen. Biedt dan het product loststaand aan as-is en vertel klanten kraakhelder dat zij voor issues anders dan de verbindingskwaliteit, bij CD moet zijn. Nog even los dat ik niet zoveel vertrouwen heb in de privacy & kwaliteitsbeginselen van een CD. (Ja ik heb dat bedrijf op allerlei manieren meegemaakt en kern is dat de klant alleen interessant is als cashcow.).

Natuurlijk snap ik het belang van marktaandeel en laat ik zelf niet daarom Freedom gebruiker zijn. Probleem met schaalvergroting, terwijl geïncorporeerde producten niet op orde komen, is dat andere zaken als geheel ook niet beter gaan functioneren.
Ik wil mij voorstellen dat elke nieuwe klant weer drukte veroorzaakt omdat er problemen ontstaan die kennelijk niet structureel (kunnen) worden opgelost.

Ja, dat of niet aanbieden waren de 2 keuzes die Freedom had. Als men als provider over verschillende netwerken wil kunnen aanbieden is er maar 1 optie CD, helaas.

Dat een provider iets aanbied betekend niet dat je het ook moet afnemen. De situatie is alleen zo dat klanten gelokt worden met de combinatie en als je niet binnen 14 dagen na order bevestiging opzegd (wat overigens in overtreding van de wet is, die 14 dagen moet ingaan na levering), zit je er een jaar aan vast.

Helaas zijn er geen alternatieven anders dan een stapeltje streamingdiensten als je bij Freedom wil blijven. Het is kiezen, of KPN en dus goede TV en matige internet (service/diensten/beveiliging) of Freedom en goed internet en matige TV (en dan ben ik positief over TV).

Helaas is dit een keuze tussen CD accepteren en geen TV. Ik neig met de dag meer naar geen TV.

Helemaal mee eens. Als het alleen aan mij lag was CD al lang de deur uit.

Maar dat Freedom dit als ‘lokkertje’ gebruikt doordat als dienst van Freedom aan te bieden, is een hele slechte zaak:

  1. Je krijgt er een slechte naam door;
  2. Je belast de medewerkers en helpdesk enorm met deze problematiek met CD. En dat in een relatief klein team.

Dan heb je geen tijd voor waar het echt om draait:
Plannen voor 2022 die ook nu nog in 2023 nog niet zijn gerealiseerd (2022 - een terugblik van Freedom):

  • (Klein)zakelijke diensten uitbreiden;
  • Cloudopslag verzorgen voor klanten.

Die staan ook in de plannen voor 2023 met daarbij de volgende zaken die er nog niet zijn (Freedom wenst jullie een gelukkig nieuwjaar!, daarvan is tot nu toe één doel deels behaald):

  • Nieuwe diensten/functies, zoals de uitbreiding mail (agenda en contactpersonen) en een rDNS editor;
  • Onderzoeken mogelijkheden voor een wachtwoordmanager;
  • Een loyalty programma waarbij je voordeel krijgt naarmate je lang klant bent;
  • Vernieuwen MIJNFreedom omgeving.

Die laatste is belangrijk voor mij, want, naar ik begrijp ik uit feedback van de bijeenkomst op 1 augustus 2022, dat zou de mogelijkheid geven voor een grote wens van mij:

  • Een API op de DNS (nog belangrijker dan rDNS), omdat het dan mogelijk wordt om automatisch TLSA certificaten te updaten na een automatische 3 maandelijkse update van mijn Let’s Encrypt Certificaat.

In de feedback van 1 augustus 2022 had ik er nog een paar genoemd, maar die lijken van de radar verdwenen, wat mij betreft inderdaad lagere prio dan door Freedom genoemde zaken:

  • Pi-hole achtige functionaliteit in een specifieke DNS server met Instellingen (persoonlijk) van die DNS server die je zelf kan aanpassen via een web interface.
  • Externe VPN-dienst, zoiets als NordVPN etc, maar dan met de privacy en internet veiligheid van Freedom.

De helpdesk pagina’s zijn flink verbeterd. Maar in mijn ogen te veel als FAQ georganiseerd. Een wiki achtige structuur in combinatie met de huidige FAQ zou alles beter vindbaar maken. Maar dat zal dan voorlopig ook niet kunnen verbeteren gezien de andere prioriteiten waar blijkbaar ook te weinig tijd voor is.

Kortom, mijn advies: CD bij Freedom de deur uit, of hoogstens aanbieden als korting op een TV abonnement bij CD, waarbij CD de verantwoordelijke leverancier is.

4 likes

Dit lijkt mij ook het bekend dingetje waar een ACM stoïcijns “doof” voor is (gemaakt) dat een provider geen koppelverkoop zou mogen toepassen voor (gangbare) zaken die prima te scheiden zijn. Wat dan gangbaar is, is dan weer een andere discussie.

Natuurlijk maken dienstverleners opportunistisch “gebruik” van de gelegenheid door te kiezen voor eigen techniek die zo hun voortbestaan garandeert. Ik noem maar GPON. Daarmee gebruikers die anders willen (zo ja, dat al kan) een abbo elders dit alleen tegen meerkosten kunnen verkrijgen.
Discussie hierover is moeilijk omdat die door “voorstanders” in debat vaak wordt doodgeslagen dat iemand 'toch kan’ kiezen om het geboden product dan niet af te nemen.
Net of dat het een keuze zou zijn tussen niet of wel aangesloten zijn.

Ik zit nog steeds met het voornemen om de Freedom Internet+TV aansluiting van “KPN via Cambrium” naar FiberCrew om te laten zetten. In najaar 2022 heb ik dat niet doorgezet omdat: Ik krijg een nieuw vast IP Adres, en ik krijg een nieuw klantnummer. Later bleek ook dat FiberCrew nog wat kinderziektes had met onderaannemers. Kortom, even geparkeerd.

Maar de lijst met “besluit overwegingen” is dus nog iets langer als ik dit nu zo lees.
Toch wat vragen @arien :

  • Ik kan FiberCrew dus [nog] niet in combinatie met EigenModem (5590 met eigen GPON SFP) en Televisie laten activeren? Ik moet dan [voorlopig] verplicht de ZTE ONT/Ethernet route nemen? Of is het hier al wel mogelijk (ik zit in Amersfoort), of heb je daarvoor mijn specifieke postcode/wijk nodig?
  • Als ik je tekst zo lees is dit issue tijdelijk, is er zicht op wanneer Televisie zonder ZTE ONT mogelijk is, ergens dit jaar, of hopelijk ergens dit jaar?
  • En die andere zaken: Vast IP Adres meenemen, klantnummer blijft gelijk. Is dat inmiddels mogelijk?

De invalshoek ik deze, @Suzanne postte dit bericht: Help jij ons mee?
Ik neem aan dat vooral Amersfoort interessant is vanwege prijsstelling (twee kanten op: Freedom-commercieel en voor klanten 1GBit voor weinig). En ik wil best als uithangbord dienen. Maar dan komen mensen ook bij mij als er problemen zijn. Dus dan wil ik het zelf eerst zo snel mogelijk overschakelen en zelf ervaren hoe het is via FiberCrew.
Antwoord mag ook via PM of email.

1 like

HEt kan nog erger…, er is al een energie leverancier die dat ook nog wil koppelen met ISP… (4 in een).

Dat zou een leuke zijn, Zolang het blijft werken ga ik nergens heen.

Goede, dan krijgt CD ook de stroom klachten over zich heen en wordt de helpdesk van Freedom ontlast. Nadeel is wel dat je dan het ‘2 leveranciers probleem’ krijgt… wijzen maar ‘de ander’ als er problemen zijn. (is CD vast goed in)

1 like

Op dit moment is dat nog niet mogelijk voor alle Fiber Crew gebieden. Zonder TV zal het waarschijnlijk wel werken.

Ik kan je geen termijnen geven. Onze bevindingen liggen bij Fiber Crew en die hebben naar ik heb begrepen ZTE ingeschakeld.

Dat is zonder meer mogelijk maar helaas nog niet standaard. Je moet er even speciaal om vragen via de helpdesk. Dan komt het wel weer bij mij terecht maar met de helpdeskers die me dan achter den kont aan zitten :slight_smile:

2 likes

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik denk dat ik in de maand Mei dan toch de overstap naar FC ga plannen, met behoud van IP Adres (en IP Subnet), dus wellicht zie je mij voorbij komen. Dat wordt dan met de ZTE er tussen voorlopig (ivm Televisie), maar dan via de WAN-Ethernet poort van de 5590. Voor fallback heb ik nog een 7590 liggen.

Ik heb IP behoud gevraagd via de helpdesk en bij overstap van KPN naar FC was dat niet mogelijk werd mij gemeld. Ik weet niet of IP subnet ook gekoppeld is aan je aansluiting, ik gok van niet.