Freedom Fritzbox routers veilig tegen Russische hackers?

We denken hier langs verschillende lijnen :upside_down_face:.
Dus (ik moet) vertrouwen op een leverancier die belanghebbend wel iets vertelt maar en niet wil laten dat wat het zegt ook zo is 
 ? Natuurlijk ken ik het gebruikelijke antwoord, dat dit verder niet het probleem is van de (enige) aanbieder en ik dan “vrij” ben haar monopolie niet te gebruiken.

Wat ik beodel dat ik zou verwachten - of beter, willen - dat “Freedom” (pro)actief wat verder kijkt dan wat haar leverancier zegt dat goed is voor haar (eind)gebruikers.

Terzijde: heb ik wat moeite om mee te doen aan updates die voor mij onduidelijk zijn waarom het zinnig is. Kan mij een Fritz update herinneren waarmee ik o.a. telnet toegang kwijtraakte en vanaf dat moment ook niet meer mee kon koekeloeren etc. noch zelf de firewall instellingen doen.

DĂ t is de reden dat ik heel regelmatig voor mijn Fritz kijk op AVM - FritzOS download | Recover en Image-upgrade en daar zowel de other / RECOVER.exe als de other / IMAGE download.
Ik bewaar de laatste 3.
Dan kan ik altijd terug naar een vorige versie.

DĂčs maak ik ook voor iedere upgrade eerst een BackUp.
Die is na een volledige RECOVER dan weer in te lezen.
Dan ben ik weer terug naar de status van die dag.

  • regelmatig AVM-status controleren
  • nieuwste Image en Recover opslaan
  • bij nieuwere versie:
    • eerst BackUp
    • dan upgraden

Yep, sinds die situatie download ik dan ook regelmatig images zodat ik van een bepaalde routertype altijd terug kan. Vervelend is wel dat avm.de voorgaande versies niet beschikbaar houdt en je “dwingt” dat je firmware alleen nog forward online kunt “upgraden” . Alleen met een recover procedure, kun je daarna (nog) terug.

Terzijde, moet je maar blivjen vertrouwen dat het het goed is en kun je niet (meer) inwendig zaken bijstellen.

Om in de fritzbox te wroeten, heb je die telnet ingang helemaal niet nodig.

Oude firmware bewaren doen heel veel gebruikers.
Ik heb een archief die jaren terug gaat.
Hier staat ook wat.
https://service.avm.de/downloads/downgrade/

OK, vertel mij dan maar hoe ikin de FritzBox kan kijken om te zien welk eprocessen daar draaie en hoe ik de at7 firewall kan bekijken of kan zien welke ip connecties (lsof) daar actief zijn ?

Los daarvan vind ik het ‘raar’ dat een levernacier bepaalt wat ik daar al of niet mag, dat ik daar verder zelf moet uitmaken. Die downgrade gaat niet verder dan de voorgaande releas, die je dus niet zelf kunt plaatsen maar nu alleen nog kunt doen via een recover actie.

Helaas is de recovery tool in veel gevallen niet te gebruiken op een modem welke door Freedom ingespoeld is met het Freedom Founding profiel. Hier is ‘omheen’ te werken, maar dan verlies je dit profiel in je modem.

@anon0224 In de support files vanuit het modem kun je al vaak deze informatie direct halen. Maar het staat je natuurlijk altijd vrij om een eigen modem op de verbinding aansluit wanneer deze beter bij je wensen aansluiten. De FRITZ!Box is een consumenten-modem, dus ik snap dat AVM daar de informatie redelijk ‘basic’ wilt houden. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om hier dieper op in te gaan.

1 like

Natuurlijk ken ik de support files wat veel zegt maar niet wat het waar doet en vwb het anrtwoord (nofi) is dat de gebruikelijke respons van een leverancier die zegt als je het niet bevalt ga je maar ergens anders (zeuren). Kern hier is, principieel, dat leveranciers geen toegang geven tot wat ik koop onder het mom van “consument=dom” en wij bepalen wat je ziet en het kan.

1 like