Freedom Internet en TriNed gaan strategische samenwerking aan

Ook TriNed heeft baat bij de samenwerking net als Feefom, en dat zit gewoon in het punt dat het wholesale pakket dat je afneemt goedkoper wordt per gebruiker bij elk glasnetwerk. Dus als je die pakketen samen afneemt via een joint venture is dat gewoon een groot voordeel. Daarnaast wordt je als grotere klant ook gewoon meer gezien door de glasboeren.

Ook voor de helpdesk zijn er voordelen voor beide partijen: voor Freedom de ruimere openingstijden, voor TriNed een zéér capabele 2de lijns helpdesk.

Inkoop van modems kan mogelijk goedkoper worden, TriNed levert ook een FritzBox, hier ook weer schaalvoordeel.

De servers van Freedom en TriNed staan op fysiek verschillende locaties, in plaats van dat ze beide elk minimaal 2 locaties aan moeten houden voor redundantie, kun je nu samen 2 a 3 locaties delen. Scheelt wederom een bak met geld elke maand

Deze samenwerking maakt dat de operationele kosten dalen, de doelgroepen verschillen voldoende dat je elkaar niet in de weg zit, dus dit is alleen maar een win, win, win situatie voor beide partijen.

T.a.v. inkoop (gladsvezelboer/modems) en wie weet helpdesk, zal je gelijk kunnen hebben. Qua bereikbaarheid kan ‘samenwerking’ een voordeel hebben voor eindgebruikers dat vooral vraagt om afhandelingsvolume en kennis beperkt zal zijn tot RTFM en moeilijker issues die door schuiven naar de leverancier.
Ik kan verder niet beoordelen of en in hoeverre er in de achtergrond van welk aard kennis nodig is om iemand aan te (kunnen) sluiten.

Ik neem (en hoop) dat (‘je’) aangaande servers, wordt bedoeld die van & voor de bedrijfsvoering cq organisatie. De gebruiksdata (mail/website/mijnfreedom) lijkt mij niet wenselijk om die te mixen. TV/telefonie/hosting zal imo blijven waar het nu is.
Het Win-Win adagium doet mij als wat afvragen wie daarbuiten (wanneer) nadeel gaat ervaren.

Maar goed, de gebezigde koers is inmiddels een gegeven en verder afwachten wat het concreet gaat brengen. Zelf ben ik wat minder enthousiast, vooral omdat er (een stukje) invloed wordt verkocht.

Providers huren geen servers, die huren meerdere racks in een datacentrum. En ga ervanuit dat de toegangsprotocollen zodanig zijn dat je nooit zonder toezicht binnen handbereik van een rack komt.

Dus mixen van (gebruikers)data zal iig geen sprake van zijn. Met uitzondering dan van de helpdeskmedewerkers, maar ook hun handelingen en toegang tot de gegevens wordt gelogd én gemonitord. (lekker in de database spitten als helpdeskmedewerker terwijl er niemand belt dat gaat niet ongemerkt)

En wat betreft het verkopen van invloed, tsja, als je een bak met geld ergens in investeert (het gaat hier als ik het in zou moeten schatten om een bedrag met minimaal 6 nullen) dan zou ik ook een stoel aan de tafel willen hebben om mee te kijken of het geld goed besteed wordt. Dat zou je zelf ook willen met zo’n investering.

En nogmaals, Freedom en Stichting Appeltaart hebben hier best een paar nachtjes over geslapen voordat ze deze samenwerking aan zijn gegaan. Mijn vertrouwen hebben ze.

1 like

Los van vertrouwen of wat hier is, zou ik zelf niet op “mijn belangen” als Freedom (willen) laten investeren wanneer dat inhoudt dat de investerende partij via de Stichting Appeltaart (in welke mate ?) invloed verkrijgt op een te voeren strategie.
Dat dit mogelijk voordelen geeft of wenselijk is om “groei” te kunnen bewerkstelligen, is dan eveneens een zienswijze of dit het “doel” of “middel” moet zijn.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.