Freedom is nu ook beschikbaar op het netwerk van Glaspoort

Freedom levert sinds kort ook internetabonnementen op het glasvezelnetwerk van Glaspoort. Glaspoort heeft al op veel plekken door het hele land een glasvezelnetwerk aangelegd. De komende jaren gaan ze bovendien in meer dan 2.000 plaatsen in Nederland glasvezel aanleggen, waardoor maar liefst 1,2 miljoen huishoudens en bedrijven aangesloten kunnen worden op het glasvezelnetwerk van deze partij.

Freedom heeft de afgelopen tijd een aantal lijnen overgezet en getest. Dat ging goed! Vanaf nu bieden we daarom op veel nieuwe plekken een internetabonnement via glasvezel. Benieuwd welk abonnement er op jouw adres leverbaar is?

We zijn blij dat we nu ook via het glasvezelnetwerk van Glaspoort internetverbindingen kunnen leveren aan onze klanten. Hiermee kunnen nieuwe klanten steeds makkelijker overstappen naar glasvezel. Een aantal klanten heeft nu een internetverbinding via KPN DSL bij Freedom. Het was voor hen nog niet mogelijk gebruik te maken van de glasvezelinternetaansluiting, omdat Freedom hierop nog niet actief was. Dat is vanaf nu wel het geval. Glasvezelinternet is een stuk stabieler en sneller, we zijn blij dat we hen nu van deze mogelijkheid kunnen voorzien. Bovendien scheelt het minstens 10 euro in vergelijking met een abonnement over het KPN-glasvezelnetwerk.


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-is-nu-ook-beschikbaar-op-het-netwerk-van-glaspoort
3 likes

Gisteravond de pre order gedaan voor glasvezel via Glaspoort.

2 likes

Gezien de discussies elders in deze community zou het, denk ik, handig zijn als bij de postcodecheck via Freedom ook vermeld wordt of op die locatie AON, GPON of XGSPON van toepassing is. Dat scheelt waarschijnlijk flink wat vragen aan de helpdesk.

1 like

Ik heb sinds mei een glasvezel van Glaspoort in de meterkast. Freedom kon daar in eerste instantie niets mee, maar 2 weken geleden heb ik glasvezel via Glaspoort kunnen aanvragen.

Maa helaas, Freedom bleek niet in staat de processen aan zo te sturen dat alle partijen (Glaspoort, KPN (bleek volgens Freedom ook nog een rol te spelen, hoewel KPN dat zelf ontkende), Roamlertech en ikzelf) op de hoogte waren van welke taken door wie gedaan zouden moeten worden. Ook na verschillend telefoontjes bleven de partijen naar elkaar wijzen, onder meer over het installeren van de ONT.

Ik werd er zo moe van dat ik de boel maar geannuleerd heb.

Ik hoor graag ervaringen van anderen. Misschien probeer ik het nog een keer als ik wat positieve gevallen zie langs komen.

Er kan ook nog maar sinds zeer korte tijd over Glaspoort geleverd worden. Blijkbaar was je net te vroeg en waren de procedures nog niet op orde.
Ik zou er nog een telefoontje naar de helpdesk aan wagen.

Bellen met de helpdesk heb ik de afgelopen tijd genoeg gedaan. De mogelijkheid om via Glaspoort een aansluiting te krijgen werd tijdens mijn vakantie open gezet. Ik heb gewacht tot ik terug was. Maar het ging nog steeds fout: er werd buiten mij om een afspraak met Roamlertech gemaakt en dit werd mij niet gemeld. Pas bij navragen bleek dat er een ONT geplaatst zou moeten worden, maar deze opdracht was niet gegeven, tenminste: er was geen spoort van te bekennen. De helpdesk zelf was vervolgens in verwarring of het een KPN of Glaspoort verbinding betrof. Na wat uitzoekwerk werd mij verteld met KPN contact op te nemen om de ONT te regelen. Maar KPN zei: dit is een Glaspoort aansluiting (wat waar is): wij doen dat niet, bel met Glaspoort. Glaspoort zei: wij doen niets met ONTs, dat is de verantwoordelijkheid van anderen.

Ik heb geen idee waarom het bij mij anders ging dan de genoemde tests in de aankondiging…

1 like

Glaspoort is 10 euro goedkoper dan KPN WBA? Omdat het een Joint Venture is, bedraagt de KPN tax maar 50%?

Wonderlijk.

Waarom moet de klant zelf allerlei partijen gaan bellen?
Vanuit de klant heb je maar één contractpartij, in dit geval Freedom, die moet dus ook regelen dat alles voor de verbinding, die je via Freedom afneemt, geregeld wordt, lijkt me.

Dat doorsturen van de klant naar andere partijen waar je als klant geen contract mee hebt, lijkt een nationale helpdesk ziekte. Meestal veroorzaakt doordat de klant geen inzicht heeft of de helpdesk nou wel of geen actie ondernomen heeft en wat de status daarvan is; En dat de klant dan maar zelf contact op wil nemen of dat advies krijgt.

De processen zouden zo moeten zijn dat in dit geval Freedom de hele aansluiting regelt en de klant exact vertelt wat de status is, inclusief duidelijke deadlines.

1 like

Dat was precies mijn insteek. Freedom is contractpartij, dis zij moeten de dingen regelen.

1 like

Natuurlijk hadden wij je niet moeten vragen om met KPN of Glaspoort te bellen. Dit is iets wat wij dan aanhangig moeten maken bij de betreffende netwerkpartij, waarvoor mijn excuses. Er zijn inderdaad een aantal orders uitgegaan waarbij de ONT niet correct besteld is door een softwarefout. Dit is inmiddels hersteld.

Tevens is het merkwaardig dat de helpdesk moeite had met te zien of het een GP of KPN netwerk betreft. Dit is duidelijk te zien. Aangezien dit plaatsvond toen we net startten denk ik dat het om nog onwennigheid ging daar de men nu prima weet hoe en waar te zijn bij problemen.

4 likes

Glaspoort hanteert inderdaad andere wholesale/inkooptarieven dan KPN. Dus daarom is er ook prijsverschil voor de eindgebruiker.

2 likes

Het was retorisch. Ik vroeg me gewoon af hoe KPN zelf dit verschil verklaart… immers:

Glaspoort 100% Nederlands:
Pensioenfonds ABP en telecomprovider KPN zijn de drijvende krachten achter dit initiatief.

Tsja, het antwoord is simpel…KPN zelf vraagt gewoon teveel geld!

1 like

Mooi. Laten we hopen dat de kinderziektes uit het proces zijn gehaald. Ikzelf vond het ook wat verwarrend, maar ik zie nu dat de PC check onderscheid maakt tussen netwerkleverancier en belichter: Glaspoort en KPN in dit geval. Dus beide partijen spelen een rol.

Wat ik wel zie fout gaan:

In eerste instantie toont het bestelproces na de PC check relevante info. Maar als ik dan een snelheid kies and dan “volgende stap” klik zie ik:

“De postcodecheck herkent jouw locatie niet. Probeer het opnieuw en stuur anders een mail naar helpdesk@freedomnet.nl.”

Dus het werkt nog niet vlekkeloos.

1 like

Hmm, er is net een PC-check update geweest, we zoeken het uit

Even voor de zekerheid, de PC die je invoert heeft deze al een Freedom internetverbinding?

Ja, er is een bestaande DSL verbinding. Ik zal even kijken of verhuizen anders gaat…

nope, ook bij verhuizen gaat het mis met dezelfde foutmelding.

Ik kreeg ook deze foutmelding bij de postcode check. Maar via verhuizen lukte de pre order wel.

Inderdaad, met verhuizen kom ik nu wel een stap verder. IK wacht nog wel even voordat ik weer een pogin waag, want ik heb er nog geen vertrouwen in dat alle kinderziektes mbt Glaspoort eruit zijn.

Misschien een idee voor de toekomstige “Mijn Freedom” gebruikersinterface: een track en trace functie voor alles er voor jou in SOMS gebeurt/open staat. Transparantie kan een heleboel vragen aan de helpdesk besparen en in sommige gevallen de gebruiker op voorhand duidelijk maken waarom iets niet werkt zoals hij zich had voorgesteld.

2 likes