Freedom vs. xs4all

De Canal Digital app op Apple TV werkt voor mij ook een stuk beter dan de Camino box.

Als “geen TV” de prijs is voor het ontsnappen aan de keuze tussen onaanvaardbare opties vind ik die nog steeds redelijk.

Wel zou ik graag hebben dat “de basis” goed op orde is. Voor mij is dat: connectiviteit (check; tevreden met DSL, zie uit naar fiber) en mail hosting (helaas pindakaas, daar is echt teveel stuk aan op het gebied van ik-schiet-mezelf-graag-in-mijn-voeten policy).

Een “Ziggo” kan als keuze wel eenzijdig op enig moment (indirect) een DVB-C tuner (w.o. type & serie) onbruikbaar maken.

NB: de “Tuner” is meer dan de signaalontvangst en bevat ook achterliggende de decodering/software (en be/sturing) van o.a. de inhoudelijke gecomprimeerde (en/of gecodeerde) datastreams.
Dat dit zg geen probleem zou vormen is met welke insteek die macht van de “industrie” bezien wordt. Nergens staat in (eenzijdige) voorwaarden vermeld of en hoe lang een ‘Ziggo’ de basiskanalen ‘ongecodeerd’ moet/zal doorgeven.
De moderne consument is sws al dermate gebrainwashed dat het heel “normaal” is dat iets werkt totdat het niet meer functioneert.

Ivm DocSis ontwikkelingen, die o.a. uiteindelijk de hele TV-band van 40-1002Mhz en daarboven voor IP verkeer zal gaan bestrijken, zal ergens in de nabije toekomst (hooguit paar jaar) het DVB-C signaal (net als analoog) “vanzelf” worden uitgefaseerd ten gunste van IPTV.

Doel je niet op het onbruikbaar kunnen maken van smartcards? Het is algemeen bekend dat providers die via zowel DVB-C, DVB-T als DVB-S kunnen updaten (en daarmee dus ook onbruikbaar kunnen maken) en dat is ook logisch omdat dat gekoppeld is aan je abonnement. Het daadwerkelijk onbruikbaar kunnen maken een tuner (het RF gedeelte van de ontvanger) en/of het decoden (niet decrypten!) van het DVB signaal heb ik nog nooit gehoord. Wat snelle zoekopdrachten in duckduckgo levert ook geen horrorverhalen van spontaan niet meer werkende ontvangers op.
Ik heb zelfs nog even de standaarden erbij gepakt (Specifications - DVB), en zie alleen rondom de CI module wat DRM achtige functies (wat natuurlijk ook het hele doel van het ding is).

Dat staat inderdaad nergens, maar is wel onderdeel van de dienst die ze leveren. Wat betekend dat je bij verandering in ieder geval zonder problemen van je abonnement af kan en als ze geen gelijkwaardig alternatief bieden verwacht ik dat consumentenorganisaties op z’n minst van zich laten horen.

PS: We dwalen misschien inmiddels wel wat ver af van het originele onderwerp “Freedom vs. xs4all”

Hier ben ik het geheel mee eens, connectivity is perfect, mail zou ik niet weten, ik heb al sinds '98 m’n eigen mail domein in gebruik. Het is dat m’n vrouw BBC first wil kijken, dus zolang we niet zappen werkt TV goed genoeg. :wink:

De adder die ik hier zie, is dat de implmentatie van DVB-C meer is dan rf/signaal, mpeg/protocol en haar (idd DRM ingerichte) decodering waarmee organisaties zelf bepalen hoe/wie/waarmee/wanneer toegang tot hun programma’s heeft.

Voor een algehele bruikbaarheid is bv nodig om het ‘programmabouqet’ van de provider te kunnen vewerken om daarmee de toegankelijke kanalen in te stellen.
Het bekende “industrietrucje” dat iets afzonderlijk bezien zg ‘vrij’ is te gebruiken maar door het specifiek volgordelijk te combineren, onbruikbaar wordt voor het veronderstelde doel dat een consument zou verwachten.

NB; dat een ingewerkte hobbyist, tv-streams/kanalen kan inscannen, decoderen en die lekker-pûh op eigen wijze - zolang het dan duurt, denk aan sleuteljacht & dreamcast/popocorn kastjes - kan bekijken, is onbruikbaar voor consumenten.
Gebruikers die immers zonder die kennis of gedoe van -of toegang tot onderliggende techniek moet stellen.

Thx4linkDVB waarbij ik wil opmerken dat dit niet wil zeggen dat een DVB-C apparaat uit zeg China, dan zou werken in de EU … omdat de EU een andere (de)codering hanteert.
Regionaal voorbeeld, zelfs een Ziggo DVB-C tunerkastje uit Utrecht is - normaal - bv niet bruikbaar in Lelystad omdat die tuner aldaar aangesloten; het bouquetkanaal niet kan uitlezen om zichzelf voor andere kanalen te (kunnen) configureren.
Zo ook DVB-S - zelfde techniek, andere frequentie - ontvangers waarvan ik inmiddels er al een stuk of 5 heb versleten. CD-kastjes werken bv alleen indien er een door hun geactiveerde smartcard inzit die dan idd “gratis” ook de “ongecodeerde” (FTA) bouquetkanalen kan inlezen.

Hmmmm wanneer moderatie het onderwerp gaat/wil afsplitsen of hernoemen als DVB, is dat mij goed. Sws was het (on)topic al wat onzinnig, zoals ook werd aangeven door TS. Ik hoop dat er niet een pad wordt opgaan dat ‘discussies’ - met een gij zult - alleen “mijn” (on)topic bespreken. Iemand anders staat het vrij om bijdragen te negeren. Terzijde, vul voor DVB-C, dan XS4KPN-CD-TV en ik voer qua fundamentele principes, dezelfde discussie waarbij dan alleen de uitvoerende techniek wat anders is.

Ontopic, zou Freedom zich niet als xs4kpn moeten hoeven opstellen waar dan de Ziggo/KPN’/CD’s op grond van hun “applicatie”, gaan bepalen via wiens netwerk hun TV-dienst mag/kan worden gebruikt.

1 like

Hmmm een ps. wij dwalen af… is geen moderatie maar een constatering en iedereen mag daarmee doen wat die wil. Daar zijn wij hier nog gelukkig vrij in.

Dat het gelezen wordt als een moderatie vind ik dan wel ook overtrokken.

Off-topic gaan hoort tot een goede discussie zolang de er maar een resultaat of inzicht uit komt. Het modereren staat gelijk aan het orderen van daarvan en het verplaatsen en stroomlijnen in verschillende treads is het werk van een moderator.

Modereren is een ondankbare bezigheid. De beste moderators zijn diegenen die niet mee discussiëren…tja begin er maar aan.

1 like

Dit zijn aannames. Er is wel degelijk op gereageerd en dat wordt binnenkort bekend gemaakt.

1 like

Ik quote dit er maar even uit maar sorry hoor, daar klopt niets van. Een DVB-C tuner kan op 2 manieren scannen:

  1. door gewoon alle frekwenties te proberen en te kijken wat daar te zien is
  2. door het inladen van een kanalenlijst.

Dat laatste gebeurt op basis van een frekwentie en een code voor het bouquet wat je wilt, daarmee kies je bijvoorbeeld voor SD/HD en voor ongecodeerde/gecodeerde kanalen. Die code kan verschillen maar die kun je altijd wel ergens intypen. Kan zijn dat de default anders is voor decoders die men in een bepaalde regio geleverd heeft, maar ik zit zelf in van oorsprong Casema gebied (dit in tegenstelling tot oorspronkelijk Chello/@Home en hoe heette het verder nog) en die leverden voordat het Ziggo was nog helemaal geen apparatuur. Je kocht bij Casema je smartcard en je ontvanger kocht je gewoon bij de BCC ofzo. En om het makkelijker te maken kon je bij de verkoper ook meteen een smartcard meenemen, die moest je dan alleen nog bij Casema activeren. Maar die ontvanger die je kocht die was dus helemaal niet specifiek voor Casema en niet specifiek voor een locatie. Gewoon een standaard DVB-C ontvanger met support voor Irdeto.
En mijn ontvanger (een Dreambox 8000) is ook zo’n generiek ding. Ik heb die smartcard er in zitten en een “CAM emulator” die Irdeto ondersteunt en dan werkt het allemaal gewoon. Zonder retour, maar Ziggo kan me wel “afsluiten” want ze kunnen een management bericht naar mijn kaart sturen. Is allemaal gewoon de officiele situatie voor standaard DVB met CA (conditional access).

En inderdaad, Ziggo zou kunnen besluiten om de support voor Irdeto te stoppen. Dan werkt mijn ontvanger niet meer op de gecodeerde kanalen, dus kan ik dan alleen nog de ongecodeerde standaardkanalen bekijken waarvan alleen NPO1/2/3 in HD en de rest in SD.
Maar dat doen ze dan niet door “mijn ontvanger op afstand kapot te maken” ofzo.
Dit zal wel het moment zijn dat ik Ziggo opzeg. Maar wellicht doe ik dat al eerder, want het wordt steeds duurder en ik kijk er bijna nooit meer naar dingen die ik niet bijvoorbeeld met Digitenne free to air kan ontvangen. En dat kost dan niks.
Dat weet Ziggo ook wel, dus die zijn niet zo voortvarend met het disablen van protocollen waar nog groepen mensen gebruik van maken. Wel maken ze het lastig/onmogelijk voor nieuwe klanten om die methode te gebruiken.

1 like

Leuk om kennis te nemen. Het sterkt mij wat in de gedachte dat een consument, bengelt aan de nukken van de TV-industrie wier mogelijkheden een ander zal ervaren als zegen.

Inzake DigiTenne zal je dan wel een T2 versie moeten hebben.

Wij zijn destijds gestopt Digitenne omdat onze zooi dat niet meer ondersteunde. In dat opzicht was/is ook de analoge afschakeling sws een eye-opener om dingen voortaan anders te doen en niet meer na te jagen.
Ook één van de redenen dat wij hier geen TV abonnement willen waar een provider voorschrijft wat wij aan (nieuwe) apparatuur moeten hebben om hun dienst te blijven gebruiken.

Dat heeft niets met wannabe-moderator gedrag te maken. En ja ik weet waar ik over spreek, toen het woord Forum nog met een hoofdletter werd geschreven en in nederland werd geintroduceerd was ik daar al professioneel mee bezig (als je weet wat die hoofdletter betekent weet je ook wanneer dat ongeveer was). Is het zo moeilijk om samen het geheel ook voor anderen enisgzins leesbaar en begrijpelijk te houden. Een stukje zelfregulering zou niet verkeerd staan hoor, maar ja, alleen het woord regulering is hier bij bepaalde mensen als alsof ze gestoken worden. Oh ja, als je deze opmerking niet wil lezen, er is een negeerknop, en je kunt er ook voor kiezen om berichten niet te lezen.

1 like

Dit is een hele lange, goede en zeer on-topic reactie. :wink:

Ik mis XS4all van eind vorige/begin deze eeuw ook erg. Vooral de hulp die je toen kreeg en dat je met mensen uit de techniek aan het kletsen was om dingen tot in de diepte uit te zoeken en op te lossen was erg prettig. (Eind jaren 90 was een leuke periode voor internet liefhebbers)
Wat bij XS4ALL gedurende ettelijke jaren, na overname door KPN, gebeurde zie je nu helaas hier versneld gebeuren. De klanten/gebruikers reageren anders, al moet ik toegeven dat het elkaar afvangen duidelijk iets van de laatst decennium (decennia) is. Het lijkt de tijdgeest te zijn, toen (eind vorig/begin dit millennium) wilde je samen iets opbouwen, nu is het meer jezelf verkopen/je gelijk halen. (Zie facebook, twitter, linked-in,…) De ‘ieder voor zich’ samenleving heeft zo z’n weerslag, helaas.

Voor mij persoonlijk was het vertrouwen in de Freedom organisatie dat me de overstap heeft laten maken, samen met het wantrouwen van KPN. De late overstap was financieel, Freedom begon met 100 mbit als instap, terwijl zelfs 50 mbit overkill is hier. De 20 mbit die xs4all had voor 30,= was genoeg, maar die is door KPN de nek om gedraaid. Ergens jammer dat ik de oplevering van de eerste lijnen niet heb meegemaakt, het zou leuk zijn geweest om na al die jaren weer iets zo te zien groeien.

1 like

De uiteenzetting van Kevin herken ik meteen en kan deze alleen volledig beamen en als aanvulling wil ik nog wel op het volgende wijzen:

Tegenwoordig is het meer regel dan uitzondering om, zonder ook maar kennis te nemen van de richtlijnen of gebruik te maken van de zoekfunctie(s), binnen te komen vallen in de veronderstelling dat er direct een antwoord paraat zal zijn. Dat het antwoord tegenwoordig niet direct komt of zelfs meer vragen oproept heeft weliswaar een achtergrond, maar wanneer het antwoord vervolgens niet welgevallig komt er een scherpe reactie.

De kat-uit-de-boom-kijkers die nu zien dat KPN ze echt niet meer wil hebben lijken overtuigd dat Freedom in de tussentijd een volwaardig alternatief had moeten zijn voor hun producten, diensten en een volwaardige/gelijke werking bij XS4ALL en dat ze daarmee als nieuwkomers - in de hoop dat de achterbank van het thuisfront ook mee zou gaan - een naadloze overgang mogen verwachten.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat in de beginperiode de organisatie zich op andere zaken moet concentreren dan forumberichten. Met de acceptatie van de Freedom stelling “het forum is van- en voor de leden” is vanaf het begin een aantal leden met kennis van zaken zeer actief geweest op dit forum; zonder eigenbelang en met realiteitszin is een omgeving gemaakt waarin leden voor elkaar klaarstaan en bereid waren om vanuit de beschreven waarden van Freedom mee te helpen en te -denken naar waar we onderscheidend in zouden kunnen zijn. De meerderheid was welingevoerd in zowel open-source als gesloten systemen en zijn van enorme waarde geweest bij het opbouwen en delen van kennis op dit forum, al was het alleen maar vanuit idealisem. Het forum was dan ook meer van toegevoegde waarde voor iedereen met de nodige dosis humor en zelfspot, daar waar het er nu meer op lijkt dat het forum is verworden tot een vraag- en antwoord of FAQ van leden die eerst bij de helpdesk te rade zijn gegaan, daarmee is het forum meer tot een escalatiepad gemaakt.

Het is zeker merkbaar dat de daadkrachtige en behulpzame leden uit de beginperiode zich stilzwijgend naar de achtergrond hebben laten bewegen en niet zonder reden; zij hebben gezien dat de goede voornemens van Freedom onvoldoende worden geprakticeerd, onvoldoende betrokkenheid/stellingname bij maatschappelijke onderwerpen die ruimschoots naar voren zijn gebracht maar vooral dat het open-source pad niet als onderscheidend vermogen wordt gebruik (laat staan actieve support of toekomstrichting) en dat de stootkracht van de organisatie richting de leveranciers te florisant is voorgesteld voor de buhne. Hoe anders had het kunnen zijn wanneer er meer aandacht was geweest voor de leden van het eerste uur? Hun kennis, bereidheid om mee te bouwen, maar ook hun eigen en zakelijke netwerk had ervoor kunnen zorgen dat het klantenbestand snel organisch had kunnen groeien, hele netwerken op sleeptouw hadden kunnen worden genomen en ik ben ervan overtuigd dat een samenwerking ook relatief eenvoudig had kunnen leiden tot meer zakelijke klanten zonder noemenswaardige aquisitie. In plaats daarvan moet er nu een bus aangekocht worden om te flyeren in een markt die domweg wordt gedomineerd door partijen waar Freedom zelf van afhankelijk is.

In zekere zin is de organisatie zelf ook verantwoordelijk voor het beeld dat hier op het forum ontstaat. Er is weinig aan gedaan om het onderscheid met XS4ALL te benadrukken (zelfs versterkt door o.a. behoud van uittingen) en vooral de verwachtingen te managen. Een belangrijke reden is de afwezigheid/onzichtbaarheid van de organisatie op het forum zelf. Niet dat er perse inhoudelijke inbreng wordt verwacht, maar de verbeter-wortel is te lang voorgehouden terwijl de kern van de ‘founding members’ en de uitgebreide community niet is betrokken bij de ontwikkeling. De wijze van structurering van het forum, het uitblijven van een duidelijke opzet, teruggelopen moderatie, zinvolle splitsingen, het gebrek aan tagging maken het steeds meer onduidelijk en laten (te)veel ruimte voor een stortvloed aan nieuwe topics die al snel doodlopen. De verbetervoorstellen hiervoor zijn terzijde gelegd en dat resulteert er nu in dat vraag-antwoord verspreid is over het gehele forum en daardoor de rust en opbouwend vermogen niet beschikbaar is. Er ligt een schone taak voor de nieuwe moderator(s) om deze zaken bij elkaar te brengen en het forum niet een KPN4ALL afvoerputje te laten worden.

5 likes

Hummm … mijn onschuldig bedoelde PS’je dat we afdwalen heeft heel wat losgemaakt zo te zien.
Mijn intentie was om een signaal te geven aan de moderaters “misschien is jullie aandacht nodig”, die hebben de middelen om als ze dat willen in te grijpen met afsplitsen of andere tools die ze hebben. Gezien de vraag naar moderators is er blijkbaar een tekort dus ik dacht te helpen. Dat had ik misschien beter moeten verwoorden, gezien de reacties zal ik volgende keer gewoon helemaal niets doen.

Mooi verhaal waar elementen van inzitten die ik niet beter kan verwoorden. Ik haak even in wat mij aanzet tot reactie.

Zelf denk ik daar ook het mijne van dat je als “organisatie” zo de populistische verleidingsmarkt op gaat om klanten te werven. Dat je een bus hebt om als organisatie er samen er op uit te trekken om dan ergens onder “het mom van” wat promotie te doen omtrent kernwaarden (zoals internetvrijheid), kan ik mij wel weer - meer dan - voorstellen.

Het lastige is dat Freedom als bedrijf kiet moet draaien, zichzelf activistisch op de kaart moet zetten en weer begrensd wordt door (on)mogelijkheden van een wereld die meent daarin de (gebruiks)normen/waarden kunnen opleggen.

Hert forum zelf zie ik vooral als ontmoetingsplaats waar we elkaar weten te respecteren in wat we daar (aan)brengen. Leuk om uitgedaagd te worden, om bv iets uit te zoeken, te herzien of kennis van te nemen.
Of iets dan wel/niet ontopic is, vooral overlaten aan de lezer waarbij een goedbedoeld signaal prima is.

Kan mij voorstellen dat er dan subfora of topics (met een aparte aan/duiding) zijn die expliciet naar behoefte van een TS worden afgevlagd. Iemand die bv een gesloten vraag heeft, wil meestal niet in een, laat staan moralistische, discussie verzeilen.

@pa4wdh :freedomjeej: super toch dat we getriggerd worden om ergens over na te denken en uit te kunnen spreken. Zeker niet daarom, niets doen. En als iemand iets vindt moet die dat wmb kunnen blijven zeggen en daarbij ook accepteren dat die daarin wordt afgeschoten.

Bedankt voor je toelichting @anon97139585 het is goed om de reacties in een groter geheel te zien.

@anon0224 de discussie vind ik inderdaad helemaal prima. We zijn het misschien niet altijd eens, maar we leren nieuwe dingen en wisselen op een respectvolle manier van gedachte.
Ik nam de reacties over mijn PS’je wel persoonlijk op (voor de reactie van Kevin) omdat ik de breder levende ergernis niet kende. Doordat ik die context miste kies ik er dan liever voor dat soort goed bedoelde dingen niet meer te doen ipv. meteen een hoop narigheid in reacties te krijgen. Ik kom zelf op meerdere fora en daar worden de mods over het algemeen gewaardeerd en daar worden ook dit soort seintjes op prijs gesteld, jammer om te zien dat dat om $redenen hier blijkbaar anders is.

Dan nog iets algemeens over het forum: Ik las ergens in dit topic iets over mensen die hier zomaar binnen komen wandelen. Op veel andere fora waar ik kom is een speciale plek waar mensen zich kunnen introduceren en wordt er ook actief aan nieuwe leden gehint dat we het prettig vinden als leden dat doen. Die plek heb ik hier niet gevonden, is het misschien leuk om die toe te voegen?

Ik ben sowieso benieuwd naar de feedback over het forum.

Is dat ergens verzameld? Ligt dat bij Freedom?

Jammer, je hebt dus niet begrepen wat ik bedoelde en trekt helaas de verkeerde conclusie, ik heb het over 30 jaar geleden toen internet amper beschikbaar was in Nederland en zeker niet een links subsidieclubje zoals je het noemt (zou oprecht niet weten waar je over spreekt)

Wel jammer dat je van mening was dat vroeger alles beter was, want dat is wat ik (mogelijk verkeerd) toch proef in je verhaal. Ik heb dit helaas op heel veel forums gezien, ook op de Forums 30 jaar geleden waar ik een verwijzing naar maakte die jammer genoeg niet duidelijk genoeg was.

Ik wil er toch een stukje uitpakken, juist “oud gedienden” komen juist zo bij “de nieuwelingen” over omdat die worden gezien als “je hebt je sporen nog niet verdiend, ik wel want ik loop hier al langer rond”. Ik kan het helemaal mis hebben, maar ook bij een andere bezigheid van me (sinds ruim twee jaar) kwam ik op een forum waar ik inmiddels al gruime tijd niet meer kom, simpelweg omdat “de oud-gedienden” allemaal wel wisten hoe het moest. Naar mijn idee wordt een forum dan “stilgeschreven” en dat zal de ontwikkeling niet ten goede komen. Wat mij betreft mag iedereen in die oude goeie tijd blijven hangen, maar dan wel zonder mij want ik ga daar niet aan mee doen.

Wanneer je op de eerdere uitnodiging van Kevin was ingegaan en een vergelijking zou hebben gemaakt dan was je je de zin denk ik niet zo begonnen en dus is het een beetje vreemd dat je desondanks toch een stukje aanhaalt uit de volledige reactie van Kevin.

1 like

@Eirikr
Daar is voldoende over bekend bij Freedom, hier op het forum krijg je een indruk van de leden door bijvoorbeeld op voor de handliggende tags te zoeken zoals #feedback , #forum en #discourse

1 like