Fritz 4050 - geen internet verbinding

Gezien het gewijzigde Freedom huurbeleid leek me dit een goed moment om de huur 7590 te vervangen door een 4050 in eigen bezit. Een 4050 is maar iets duurder dan een 7590 overnemen en veel recenter. In 4050 is een Freedom profiel aanwezig dus het leek makkelijk. Maar het lukt niet om verbinding te krijgen: PPPoE error.
Heb de instellingen voor glas die Freedom op site heeft staan geprobeerd maar dat is ook niet gelukt. Is er iemand die met 4050 werkend heeft en kan zeggen wat de instellingen moet zijn?

Alvast dank,
MJT

Instellingen voor de glasvezelverbindingen

Let op: De benaming van de instellingen kunnen iets afwijken van wat hieronder staat.

Mode: PPPoE
VLAN:
    Standaard: 6 (802.1Q)
    Het glasvezel Helmond netwerk: 426 (802.1Q) (opleveringen tot okt 2024, anders standaard)
PPP authenticatie: PAP
Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
Wachtwoord: 1234

MTU waarden

ETH (interface): 1508 (1510 voor Glasvezel Helmond)  (opleveringen tot okt 2024, anders standaard)
VLAN 6 (en 426 voor Glasvezel Helmond): 1508 (opleveringen tot okt 2024, anders standaard)
PPPoE: 1500

(Problemen met een MTU van 1500? Gebruik dan MSS clamping, de instellingen vind je onderaan deze pagina)

Voor GPON en XGSPON moet het ID van de Fritz worden genoteerd aan ‘de andere kant’ van jouw glasdraadje.
Is dat gedaan ?
Hoe, is op verschillende plekken hier besproken, zie bijvoorbeeld
Installatiepakket glasvezel - 141 van Erik - VAN BESTELLING TOT INSTALLATIE - Freedom Community

Zie verder het item
Terminologie rondom glasvezel - INTERNET TOEGANG - Freedom Community
op deze Community.

Daarnaast kun je proberen de ms-clamping goed te krijgen.

Kortom, op verschillende plekken op dit forum worden delen van de fiber-installatie besproken. Kijk of daar ergens jouw oplossing tussen zit.

Een 4050 heeft toch een WAN poort (en 3 LAN poorten) die aan een ONT gekoppeld is? In dat geval is er toch geen registratie voor een PONID nodig?

Deze FRITZ!Box reports "PPPoE error" | FRITZ!Box 4050 al bekeken ?
De instellingen voor Freedom zijn dermate simpel dat een (kabel)defect op de loer ligt.

Inderdaad heeft een 4050 een WAN poort. Heb de AVM pagina over PPPoE bekeken. Een directe verbinding met laptop werkt en is gebruikt om de 4050 te configureren. Omdat een Freedom profiel aanwezig is leek het eenvoudig om een internet verbinding op te zetten. Maar dus PPPoE error, 1x kwam een verbinding tot stand maar erg traag, (speed.cloudflare,com meldde <1 Mb/s) en veel websites waren niet bereikbaar.
Zal de kabel proberen die nu tussen ONT en huur-7590 zit. Tot nu toe de kabel gebruikt die met 4050 kwam.

Andere kabel hielp niet. Vond nog een 7590 FritzOS 7.57 confuguratie file, inmiddels heeft 7590 v8.0 maar de 4050 heeft nog v7.57. Helpt ook niet, geen verbinding, soms na herstart wel maar gebrekkig. Ga de 4050 onder garantie terugsturen naar Alternate.

Doet de 7590 nu wel of niet een PPPoE verbinding met Freedom ?

De 7590 maakt via WAN poort en NTU prima een verbinding. Werkt sinds eind 2022 toen ik van VDSL naar glas overging zonder problemen. Ik wil alleen de huur-7590 terugsturen en de eigen 4050 gaan gebruiken. Maar zolang dat nog niet werkt blijft de 7590 nog.

v7.58 is ook beschikbaar

Heb je al een factory reset en daarna het Freedom profiel geprobeerd? Geen configuratie import doen.

Factory reset ook gedaan en import pas toen ik niets anders meer wist. 7.58 ga ik nog proberen.

wat je ook kunt proberen om te zien hoe goed die 4050 is:
4050 Uitzetten, met LAN-kabel de 1e poort van de 4050 aan een LAN-uitgang van de 7590 doen; 4050 aan; configuratie starten (Wizard internet-verbinding)
Waarschijnlijk moet je kiezen voor “Bestaande-Toegang-Via-WAN/LAN1”

Kijk eens hoe goed de 4050 het als aanhangwagen van de 7590 doet … …

Wat ik doe in zo’n geval.
Doe alles uit. Dus ook de ONT en randapparatuur.
Verwijder de 7590.
Laat het een kwartier uit.
Zet 7.58 op de 4050.
Sluit dan de fritzbox aan, na een factory reset.
Heb geduld. Het kan even duren tot het hersteld.
Wacht bij iedere stap en test of het werkt.
Bewaar van je favoriete firmware, de recover software.

http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-4050/other/
Gekke is, dat in de info tekst ook over 7.59 gesproken wordt.
Aan de 7.90/8.00 zijn ze nog steeds aan het sleutelen en beta is in dit geval geen aanrader.

Wel de fritzbox dan een ander standaard IP geven.
Zelfde IP en dan omwisselen kan ook een probleem zijn.
Heb wel eens een 2e fritzbox gereset in het bestaande netwerk.
Dan krijgt hij ook netjes andere locale IP adressen.

Dank voor alle tips. Ga ze proberen. Maar ben tot na Kerst in buitenland.
ONT is al verschillende keren uit/aan geweest. Maar 4050 als bijwagen heb ik nog niet gedaan.

Een late update:
Inmiddels FritzOS 8.02 geinstalleerd. Alle problemen waren meteen verdwenen. Waarschijnlijk had de 4050 out-of-the-box gewerkt als er al 8.02 op gestaan had. Wel vreemd dan 7.57 uitgeleverd werd die kennelijk nog niet af was.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.