Hoi, ik ben in het bezit van een Fritz 7590, en gebruik hier (2036) nog VDSL (200/30)
Wij krijgen hier in de flat via ODF glasvezelverbindingen.
Al een abo bij freedom afgesloten voor een 1Gbit verbinding.
Dan zou ik kunnen kopen of huren een Fritz 5530 of Fritz 5590.
Maar de BAM infra (die hier daadwerkelijk gaat boren en schroeven) houdt vol dat ik de router via een UTP kabel op mijn NTU kan aansluiten.
Heb ik dan wel behoefte aan een nieuwe router? Ik gebruik de WIFI ervan niet !
Wat zijn dan de voordelen van zoân nieuwe router?
In het gunstigste geval koop ik deze huidige router voor een zacht prijsje namelijk.
Iemand een idee?
Toen wij van ADSL naar glas gingen, hebben wij de FB 7590 met de WAN-poort aangesloten op de MediaConverter (toen nog Genexis) die het glas-signaal omzet naar Cat5-utp.
In verband met beter overdracht hebben we toen een stuk CAT6 utp-kabel gekocht.
Na overgang naar glas hoefden we alleen maar de FritzBox-wizard Internet-Verbinding door te lopen; ik deed dat 2x
1e keer koos ik profiel Freedom; dit zet eventuele parameters goed - denk ik -
2e keer koos ik âBestaande toegang via WANâ
Na paar minuten wachten had ik prima verbinding, en werkte alles.
Als je dit doet, dan gebruik je de NTU/MediaConverter van de glasvezelboer (waarschijnlijk via Freedom geleverd) en wordt DAT ID geregistreerd)
Bij problemen ben jij verantwoordelijk voor alles aan jouw kant van de NTU/MediaConverter.
Andere keus die je kunt maken:
huur (of koop) een FB-5530 of de uitgebreidere FB-5590 via Freedom.
Doe dat vóór installatie, dan wordt het ID van die FritzBox geregistreerd.
De 7590 aan de NTU kan gewoon.
Waarom denk je dat het niet kan?
Met de 55xx heb je alles in 1 kastje.
Er zijn veel klanten, die dat helemaal niet willen.
De 5530 heeft veel minder onder de motorkap als de 5590.
Je merkt het verschil, als je veel toeters en bellen gebruikt.
Ik zou liever een 7590 dan een 5530 gebruiken.
Over een tijdje dan een b.v. een 4690 kopen.
Dus er zijn geen extra voordelen begrijp ik om een 5590 aan te schaffen? Mooi, dat scheelt mij een hoop geld.
ThxâŠ
Eerlijk is eerlijk: dat schermpje met de glaskast en de kabel die je huis in loopt is wel echt leuk, maar totaaaaaaaal zinloos. Maar wel leuk Had ik al gezegd dat het leuk is?
En dan nu serieus: bij echt hoge snelheden (4Gbps of meer) denk ik dat de NTU het niet bij kan benen, dan wil je wel een een apparaat met een 10Gbps SFP. Maar als je op max 1 Gbps zit is het echt nergens goed voor.
@Phlamousse Ik mis in je bericht over welke techniek de verbinding zal gaan. ODF zegt mij dat het via XGSPON zal gaan (of iig een PON variant). Dan moet je een GPON-modem (5590 of 5530) direct op de glasvezel aangesloten hebben of wanneer je de FB7590 zou willen behouden, kunnen we een GPON ONT sturen (geen NTU dus, maar wel een extra kastje).
Bij gebruik van een ONT heb je dus wel een extra kastje tussen het glasvezelpunt en het modem zitten dat ook op het stroom zal moeten staan.
(NTUâs worden gebruikt in AON netwerken, niet in PON netwerken)
Ik heb een XGS-PON glasverbinding van Freedom via KPN. Ik heb bewust voor een ONT gekozen (is een Nokia geworden), zodat de provider en de glaskabelboer verantwoordelijk zijn voor een goede werking vanaf de grote boze buitenwereld tot en met een UTP aansluiting in huis.
Met een cat6a kabel ga ik vervolgens vanuit de meterkast door de kruipruimte naar mijn huiskamer waar mijn zelf gekochte FRITZ!Box 4060 staat.
Draait allemaal als een zonnetje!
Ik heb zelf een huur-7590 van Freedom (en aangegeven dat ik die wil overnemen).
Aangezien Freedom zelf de 7590 heeft geleverd moet dat eigenlijk zonder problemen nog steeds werken op een nieuwe verbinding. Hier zit een kastje in de meterkast dat het glas âomzetâ naar een UTP kabel voor de WAN poort van de 7590.
(NTUâs worden gebruikt in AON netwerken, niet in PON netwerken)
Excuses
Zou het kunnen dat Freedom bij het bestellen in dit geval geen goed advies geeft? Als iemand al Freedom klant is op DSL met een geschikte router, zou dat bij een overstap naar FTTH opgevangen moeten worden lijkt me.
Op de website van de Fritz-Leverancier AVM zie ik:
https://NL.avm.DE/service/status-van-de-productondersteuning/fritzbox/
dat de 7590 ânaar beneden is gezaktâ to bij de tabel âMeer modellenâ
Meestal is dat een teken dat het ding nu niet meer nieuw wordt uitgeleverd (en dus na 5 jaar de service vanuit AVM zal stoppen)
Kennelijk adviseert Freedom dus om een (echt) nieuw apparaat aan te schaffen. Lijkt me geen slecht advies, maar ⊠âŠ
Freedom zou wel het alternatief kunnen noemen om je huidige apparaat te behouden (met service-opmerking daarbij)
Ik heb een 7590 via Freedom en sinds januari heb ik die via een m.i. goede deal kunnen overkopen. Het apparaat voldoet voor mij prima, en ik hoop dat het nog 5 jaar zo blijft, dan heb ik hem ruimschoots terugverdiend (in vergelijking met blijven huren).
Zou me met de 7590 (sinds ca 2017) niet zo snel zorgen maken over support, er staan daarvan nog zoveel in het veld bij diverse ISPs, zelfs de 7490 (sinds ca 2013) heeft nog persoonlijke support, en dat is toch inmiddels wel een oudje, maja, ook nog veel in het veld bij de diverse ISPs. En leuk trivia feitje, de 7490 was het meest verkochte model liet AVM op de IFA in 2024 weten.
Advies geven welke box te kopen blijft lastig, al ben ik er wel van overtuigd dat een 7530 die voor minder dan âŹ100,- te koop is, voor 90% van de gevallen al ruim voldoende is.
7590 versus 7530
Zowel Wi-Fi als CPU hebben een factor 50% in prestaties.
Of er een v2 komt voor de 7530 zoals bij de 7520* is niet duidelijk.
Model, is niet vrij te koop. En is zwart van kleur.