Fritz 7590 modem maakt elke 30 tot 40 minuten opnieuw verbinding

Mijn fritzbox 7590 maakt sinds vanmorgen elke 30 to 40 minuten opnieuw verbinding met internet. In de systeemlog staan meldingen over het wegvallen van DSL. Helaas is de helpdesk van Freedom niet bereikbaar in het weekend. Ik heb het modem al een keer naar fabrieksintellingen teruggezet en ik zit op de meest recente versie (7.25). Suggesties en adviezen zijn van harte welkom!

Systeemlog:

24.04.21 20:11:38 IPv6 prefix obtained successfully.
24.04.21 20:11:38 IPv6 internet connection established successfully.
24.04.21 20:11:37 Internet connection established successfully.
24.04.21 20:11:34 DSL is available (DSL synchronized with 221922/33031 kbit/s).
24.04.21 20:10:24 DSL synchronization starting (training).
24.04.21 20:10:10 Timeout during PPP negotiation.
24.04.21 20:10:09 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
24.04.21 20:10:09 Internet connection cleared.
24.04.21 20:10:05 DSL not responding (no DSL synchronization).
24.04.21 20:09:58 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed automatically (without specification).
24.04.21 19:57:07 IPv6 prefix obtained successfully.
24.04.21 19:57:07 IPv6 internet connection established successfully.
24.04.21 19:57:06 Internet connection established successfully.
24.04.21 19:57:02 DSL is available (DSL synchronized with 221929/33031 kbit/s).
24.04.21 19:55:54 DSL synchronization starting (training).

Een eerste advies is om je IPv4 en IPv6 adres te verwijderen uit het bericht of in elk geval voldoende onleesbaar te maken, de exacte details voegen niets toe, en leveren alleen een potentieel risico op.

Dank je wel, ik heb de ip adressen verwijderd

Allereerst zie ik dat je trainingssnelheden niet laag zijn, aldus concludeer ik dat je niet heel erg ver van de DSLAM (wijkkast) af zit. Dus afstand is geen reden voor een probleem.
Verder kan je met de FritzBox niet heel veel instellen/tunen als het gaat om de VDSL modem functionaliteit (bijvoorbeeld vergroten van de downlink SNR: signaal ruis ratio). Aldus is het enige dat je (zelf op dit moment) kan doen te proberen te downgraden naar een bekende stabiele configuratie. Ik zou bijvoorbeeld aanbevelen om eens op het volgende forum https://www.onlinekosten.de/forum/forumdisplay.php?f=183 rond te neuzen naar adviezen van onze oosterburen (die zitten dicht bij de FritzBox bron).
Ikzelf gebruik een ander merk VDSL modem, en kan je dus geen specifiek advies over de FritzBox 7590 geven.

In elke FritzBox modem zit een mogelijkheid om een (eventueel) slechte DSL-lijn beter te gebruiken:

Log in en ga in het menu naar Internet → DSL-informatie

Open het stukje over Instellingen-StoringsGevoeligheid
en zet daar de Lijnen op Maximaal-Stabiel

Hierdoor wordt jouw internet iets trager, maar dus wel stabieler.

Kijk eens of dit bij jou uitmaakt…
(zelf ervaren nadat in de wijk een boom verwijderd was, wortels beschadigden de bekabeling een beetje, verbinding werd slecht maar deed het nog wel)

Ik adviseer dit op te brengen via helpdesk@freedomnet.nl want het verliezen van DSL-sync moet na uitsluiting van modem en de bekabeling in-huis vaak door KPN worden verholpen.

Dank je Drs_W, ik heb inderdaad al eens geëxperimenteerd hiermee toen de Canaal Digitaal TV app er steeds mee stopte (hielp niet). Op advies van de helpdesk van Freedom toen alles weer op maximaal gezet. Gisteren inderdaad weer de instellingen steeds verder naar links gezet maar het heeft helaas niet geholpen.

Dank je arien, ik heb de mail zojuist aan de helpdesk gestuurd. Omdat Freedom heel beperkt bereikbaar is hoopte ik zelf het probleem in het weekend op te lossen voordat mijn vrouw maandagochtend weer wil gaan werken vanuit huis, maar dit vraagt waarschijnlijk inderdaad een monteur/KPN dus ik zal geduld moeten hebben… Overigens is na de reset die ik gisteren deed naar fabrieksinstellingen de verbinding daarna nog maar drie keer opnieuw opgebouwd, nog steeds niet fijn maar minder dramatisch dan elke 30 tot 40 minuten.

Dank je, heb er even rondgekeken maar het is wel wat overweldigend dat forum, heb niet echt mijn eigen situatie kunnen matchen daar, nu afwachten of de helpdesk van Freedom mij kan helpen, zojuist een mail aan ze gestuurd.

Een van de tests die ik (voor mijn overstap) door de helpdesk van xs4al moest doen was zorgen dat de fritzbox direct op het ISRA punt was aangesloten met een originele kabel om de bekabeling in huis uit te sluiten. Monteurs van KPN komen ook op dat punt de meting uitvoeren waarna, als het door hun niet opgelost kan worden, wordt doorgegeven aan Infra zodat die buiten kunnen gaan graven.

Dank je JanB. Dat zit bij mij wel goed, de Fritzbox zit inderdaad direct naast het ISRA punt en is aangesloten met de kabel die ik bij de Fritzbox geleverd heb gekregen. Ik heb helaas nog geen reactie van de helpdesk van Freedom ontvangen, afwachten dus.

@voorneveld , misschien een tip om in jouw FritzBoz-modem te kijken onder het menu → Internet → DSL te kijken welke waardes daar in de diverse tabbladen zijn te vinden.

Bewaar enkele schermafdrukken, zodat de monteur of Helpdesk kan bekijken wat de huidige waardes zijn.

Ha Drs_W en anderen, vanmorgen bezoek gehad van een ervaren KPN monteur. Voor hem was de conclusie duidelijk: na uitgebreid meten in mijn meterkast en later in de wijkverdeler blijkt dat er een storing in de kabel zit en dat hij zijn collega’s in wil schakelen om te graan graven. Vervolgens belt hij met ‘KPN kantoor’ en krijgt hij te horen dat de procedure veranderd zijn en dat hij geen collega’s mag inschakelen om te graven. Ze gaan nu weer een meting starten voor de komende drie dagen en gaan op maandag evalueren. Ondertussen heb ik afgelopen zaterdag weer op een ochtend 10x een restart gehad en op de andere dagen gemiddeld 1 tot 2 keer per dag/nacht. Sinds gisteren heb ik een nieuw modem opgehangen die ik van Freedom toegestuurd kreeg om te proberen zoveel mogelijk uit te sluiten. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Ik heb bij Freedom aangegeven dat ik niet tevreden ben met de gang van zaken vandaag. Als de kabel een technisch probleem heeft moet er gewoon gegraven worden, ik ben nu een ‘sitting duck’, stel dat er geen of weinig storingen zijn de komende dagen, gaan ze dan besluiten niet te graven? Gewoon wachten tot de problemen weer optreden en wij niet goed kunnen werken thuis, ik los problemen graan goed en structureel op, een kapotte kabel niet repareren voelt niet goed. Ik hou jullie op de hoogte.

Lang leve de kpn en hun geldbesparende procedures. Dat de klant dan slachtoffer is, ach, klanten zijn alleen maar lastig…
:roll_eyes::roll_eyes:

Ik hoop dat het snel voor je opgelost wordt.

@voorneveld
Deze ervaring klinkt mij bijzonder bekend in de oren.
Net als nu zat ik bij een provider die het beste is, had toch veel DSL-storingen.
Met het wisselen van mijn modem met die van een andere klant, enz. had ik alles ‘binnen’ al lang uitgesloten. Al mijn testen goed gedocumenteerd.

Van KPN móest eerst een monteur van de provider komen: bij een koffie alle testen besproken, sommigen nòg eens gedaan; samen dezelfde conclusie: de ‘fout’ moet buiten de deur zitten.

De KPN-monteur mocht alleen de DSL-draden-1 en -2 meten, want díe zijn van KPN. Die 2 draden bleken prima ( … dus de storing zit in de draadjes-3 en -4, logisch toch ? ).
Maar de provider kreeg te horen dat ‘dus’ de hele kabel in orde was!
De provider huurt draadjes-3 en -4, en KPN ging dus niks doen.

Toen voor mekaar weten te krijgen, dat mijn signaal niet meer over draadjes-3 en -4 ging, maar over draadjes-1 en -2. Sinds die tijd geen storingen meer gehad.

“Dank je wel!” … maar niet aan KPN.

Gelukkig voor jou wéét ik, dat ook bij :spraydot: Freedom zulke behulpzame mensen werken. Helaas zijn zij verplicht om eerst KPN in te schakelen, want die “beheert” :stuck_out_tongue: nou eenmaal de snelweg buiten de deur.

Mijn tip blijft dus:
noteer goed wat er is getest, dit ondersteunt Freedom straks richting KPN.

Sterkte er mee!

Bij mij was destijds niet te meten waar precies de storing lag, dus konden ze dat niet oplossen (Ze willen niet de hele straat open graven). Als oplossing hebben ze mij en de buren toen aangesloten op de lus die niet links om het blok loopt, maar rechtsom.

Tip voor als iemand een storing krijgt:
Controleer in de buurt of er gegraven wordt( of recent is) rondom het woonblok; er is een redelijke kans dat daar de storing is veroorzaakt.

Beste allemaal. Wederom een update. KPN heeft sinds donderdag gemeten en vanmorgen aan Freedom laten weten dat ze toch komen graven om de kabel te repareren. Er waren weer drie onderbrekingen op donderdag en twee op zondag geweest en dat was voldoende aanleiding om nu toch door te zetten. Ze komen op 18 mei graven, ik laat weten hoe het gaat tzt.

1 like

KPN (of ik moet zeggen VolkerWessels) is geweest, ze kwamen zelfs 6 dagen eerder dan gepland. Helaas kon de monteur ons niet helpen. Hij was van de afdeling ‘koper’ en er was volgens hem een perfect signaal. Het probleem zit volgens hem ergens anders, wellicht in de glasvezel naar de wijkverdeler? Monteur weg en ik weer in contact met Freedom. Er werd weer een deurmeting (de derde) door KPN opgestart en hoewel er onderbrekingen waren zagen ze niets vreemds. Toch hebben ze vervolgens hun modem in de wijcentrale gereset maar dat heeft ook niet geholpen. Freedom blijft haar best doen, maar het is wel dramatisch. Ik heb dagen dat het modem er vijf keer in twee uur uitklapt, je video-conference, les van de kinderen wordt verstoord en online documenten of processes raken corrupt. Ik denk dat ik sinds het begin van al de problemen nu wel zo 40 tot 50 onderbrekingen heb gehad in 4 weken tijd. Ik heb geen idee wanneer en of, dit ooit nog goed komt.

@voorneveld ,

(zie mijn eerdere verhaal: ) heeft deze monteur alle 4 de koperen aders gemeten, of alléén de twee van KPN-zelf? Dat zijn aders-1 en -2. Want Freedom-signaal gaat waarschijnlijk over de aders-3 en -4. Als daarin het probleem zit, dan geven -1 en -2 soms nog een prima signaal door…

( toch via :spraydot: Freedom ? )
Misschien kan Freedom.NL kijken of in uw wijk (en dus dezelfde wijkcentrale) er nog een klant met dergelijke storingen zit … (of in ieder geval een Freedom-klant)
Als die info via Freedom loopt, dan behoudt iedereen z’n privacy, en zijn we misschien een stapje dichter bij het lokaliseren van het probleem.

( ik probeer maar een tip te geven … )

1 like

Dank je wel Drs_W. De monteur heeft de verschillende aders doorgeven en hoewel er inderdaad 2 aderparen zijn is er maar één aderpaar daadwerkelijk doorgekoppeld naar de hoofdkabel en vandaar naar de wijkcentrale. De optie om het andere aderpaar te gebruiken is dus helaas niet voor mij beschikbaar. Dank voor je pogingen mij op het goede pad te brengen, het is zeker behulpzaam!