Fritz!Box 5530 Fiber vervangen door Unifi gateway lite

Bij mij thuis heb ik een glasvezel aansluiting van OpenDutchFiber.nl en sinds maandag internet via “ Freedom.nl”.

Freedom levert daarvoor een route Fritz!Box 5530 Fiber en deze is aangesloten en werkt goed. Dit geheel is nu aangesloten op mijn eigen LAN.

In mijn LAN heb ik alleen managed devices van Unifi en dat werkt dus niet goed samen met de Fritz!Box.

Nu wil ik de Frit!Box er tussenuit halen en in plaats daarvan een mediaconverter en mijn Unifi GateWay light gebruiken.

Ik wil de SFP module, die het glasvezelsignaal omzet, vanuit de Fritz!Box overzetten naar een mediaconverter en dan via de UTP (CAT6 Kabel) naar de Gateway light.

Ik heb een 1Gb verbinding en op de de SFP-module staat “ FRITZ!SFP GPON “

Mijn vraag is nu welke mediaconverter kan ik hiervoor het beste gebruiken (merk en typenummer)?
Groeten,
Marco

Je zit op GPON. Een mediaconverter gaat niet werken; omdat die protocol-agnostisch zijn. In dit geval zul je PON-naar-ethernet moeten overzetten.

Je zult een ONT moeten aanschaffen om de Fritz!box er tussen uit te halen.

Merk op dat je dan ook PPPoE moet gaan doen op de Unifi-spullen. Dat gaat niet altijd even goed.

Hoi Arien, heb je een merk en model van zo’n geschikte ONT? dan kan ik ook verder met mijn zoektocht :slight_smile:

Als de PPoE niet altijd goed werkt, betekend dat dan dat de Unifi gateway niet te gebruiken is met een Freedom verbinding?

ik heb hier overigens een " Huawei OptiXstar HN8010Ts-20" is die te gebruiken als ONT?
Moet ik deze dan aanmelden bij de helpdesk van Freedom zodat ze de juiste configuratie kunnen opzetten?

Dat is volgens mij een XGS-PON ONT. Mogelijk dat dat niet werkt, dat is weer afhankelijk van de OLT aan de andere kant. Soms zijn dat Flex-PON spullen die allebei kunnen

Je moet een andere ONT sowieso aanmelden want het GPON-ID moet worden veranderd.

Overigens, ik ga geen type-aanbeveling doen. Daarvoor heb ik te weinig product-kennis. Eigen apparatuur is eigen verantwoordelijkheid.

Ik zit op hetzelfde glasvezelnetwerk als jij. Ik heb bij het afsluiten van het freedom abo aangegeven dat ik een eigen modem wilde gebruiken. Ik heb toen van freedom ipv de 5530 een ont geleverd gekregen, waar je via een utp kabeltje elk modem aan kan hangen.
Dus kijk bij de helpdesk of je de 5530 om kan ruilen voor een ont. Spaar je ook nog 3 euro huur uit.