FRITZ!Box 5530 root? Hoe secure is het modem eigenlijk?

Hallo allemaal,

Voormalig vaste XS4ALL klant hier maar sinds de overname van K(ots)PN alleen nog een pack account en nu tijdelijk nog even bij Ziggo.

Ergens de aankomende 2 maanden kunnen wij eindelijk over naar Freedom glas want dan word er hier eindelijk glas aangelegd. Het is of dsl of ziggo hier nog.

Ik had wat vraagjes over het modem dat wij straks bij de Freedom glas verbinding gaan krijgen de 5530.

Heb je op de 5530 root of is dit mogelijk?
Hoe secure is het apparaat?
Is het apparaat goed bestand tegen exploits?
Kan het modem eventueel in bridge gezet worden?
Hoe betrouwbaar is het apparaat?

Is het wat of kan je beter zelf een eigen router met glas aansluiting regelen?

Er is een clubje dat van alles veranderd aan de Fritzbox.
Wat wil je bereiken met het Root zijn?

Dat ik alles er mee kan doen wat ik wil en niet wat de fabrikant mij voorschrijft?

Als ik geen root heb op een device in ons netwerk dat voelt gewoon niet fijn.

Ik zal daar eens nakijken @Erik naar je suggesties ik heb nog niet eerder de kans gehad om met glas te spelen.

Ik wil gewoon iets hebben waar mee ik fatsoenlijk mijn familie kan beschermen.

Met Freetz-NG kan je makkelijk een SSH daemon op verschillende Fritzboxen draaien en als root inloggen met FritzOS. De belangrijkste persoon daarachter is echter ook al een tijdje met OpenWRT bezig (zowel op Fritzboxen als andere apparaten). Voor veel thuisgebruikers zal die Fritzbox geen merkbare manco’s hebben, maar er zitten bekende bugs in de netwerkstack en als je iets meer wil lijkt libreCMC of OpenWRT inderdaad handiger.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.