[FRITZ!Box:] fax maakt messages kwijt!

Ik heb een fax naar mezelf verzonden vanaf de Fritz!Box fax interface naar mijn XOIP account. Ik krijg een melding op de Fritz!Box: Het versturen is geslaagd. Ik krijg een email van XOIP dat: has tried to send you a fax, but aborted the transmission mid way. Ik zou het op prijs stellen als iemand met ook een Fritz!Box en een XOIP account kan bevestigen dat ik niet de enige ben die dit ziet.

FAX over VOIP is een ramp je maakt een kans bij gebruik van T.38 (beide zijden, is optionele codec), next best zijn een van de G.711 codecs (PCMA, PCMU).

Andere codec compressen het geluid (a la MP.3) en dat is niet afgestemd op de blokgolf karakteristiek van een FAX, waardoor de andere kant het mogelijk niet goed kan ontvangen. G.711 compressed niet. Echter kan door packetloss (wat voor een stem niet zo’n probleem is) bij een FAX net teveel data kwijt raken. T.38 voorziet in de extra redundantie om dit enigszins te voorkomen.

Ik heb er op zichzelf geen probleem mee dat fax over voip stuk is. Dan gebruik ik het gewoon niet maar dan moet ik wel weten dat het stuk is. Ik kreeg een onterechte melding het versturen is geslaagd. Als je wilt weten wat de consequenties daarvan kunnen zijn Google dan maar eens op ECLI:NL:CRVB:2017:1242

1 like

Hm IMO bij de verdergaande digitalisering van FAX -> E-Mail is aflevering helemaal een dingetje geworden.
Ik ben bang dat “aflever” bevestiging niet zo steekhoudend is.

Ja, in de jurisprudentie zie ik dat ECLI:NL:CRVB:2017:1242 ook vond dat “aflever” bevestiging niet zo steekhoudend is en dat ondanks {quote}
2.3.
In een faxbericht van 11 oktober 2016 van Voys aan het kantoor van de gemachtigde van appellant met als onderwerp ‘Uitleg uitgaande Fax | Voys’ is het volgende vermeld:

“(…) Op het moment dat de fax is aangekomen op de ontvangen machine krijgen wij een OK status terug van het ontvangende faxapparaat. Dit zie je in Freedom doordat de status van verzenden op verzonden is komen te staan. En je krijgt een bevestiging hiervan in de mail. Dit is echter geen bevestiging dat de fax gelezen of uitgeprint is, maar echt een technische bevestiging dat de fax is aangekomen bij de ontvangende machine. Wij kunnen niet verder meekijken in het proces omdat het wordt overgenomen door de ontvangende machine. Wanneer de ontvangende fax niks aan ons terugstuurt, weten we niet of de fax al dan niet goed is ontvangen, de status verandert in Freedom op dat moment in onbekend. Dan zou je ervan uit kunnen gaan dat de fax niet ontvangen is. Krijgen wij een foutmelding terug van de ontvangende fax, dan wijzigt de status naar mislukt. De fax is dan niet verstuurd (…).”
{/quote}
Voys. Neemt Feedom.nl daar niet ook diensten af?

Voys is een vrij grote Voip provider, en ook leverancier voor freedom voor zover ik weet.
De netwerk adressen lijken wel heel erg op.
$ dig sip.freedom.nl +short
195.35.115.119
195.35.114.119
$ dig sip.voipgrid.nl +short
195.35.114.24
195.35.115.24
$ dig sip.voys.nl +short
195.35.115.24
195.35.114.24

Het grootste probleem in het Fax over VOIP is de Codec problematiek.
Met T.38 als codec (en dan zou de rest uit moeten staan) moet het goed gaan, bij G.711 zal het resultaat goed kunnen zijn, met name als het netwerk gelijkmatig werkt (jitter) en geen packet loss heeft. Bij andere codecs is de kans op falen vrijwel 100%.