[FRITZ!Box:] firmware

Update: inmiddels de FRITZ!Box 5590 firmware naar 7.50 geupdate, allemaal prima verlopen en GPON SN is ook bij mij inderdaad nog gewoon beschikbaar en werkt. :slight_smile: Nogmaals bedankt!

1 like

Cool! Goed om te weten.
Jij zit dus ook via Fiber Crew?

Nee, ik zit op Fiber Operator netwerk en kreeg daar een Huawei ONT bij. Serienummer van die Huawei ONT heb ik in de FRITZ!Box ingevoerd en daarna werkte de verbinding direct. Ik heb Internet Only met dus GPON SFP direct in de FRITZ!Box (TV heb ik via NLZIET op Apple TV
zou niet meer anders willen). Fiber Crew rechtstreeks op FB met GPON SFP kent zover ik gelezen heb nog wat uitdagingen en is alleen mogelijk met Internet Only
en zelfs dan
garantie tot aan de deur. :confused:

Maar ja, ik kan goed begrijpen dat je wel graag naar FC overstapt, zou ik zelf ook willen als ik in dat gebied zat. Aan de andere kant snap ik ook dat je er liever geen ONT tussen wilt hebben. Met TV van Freedom wordt het dan toch nog even wachten of die ONT voor lief nemen, met Internet Only lijkt het me het proberen/testen waard. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je toch voorlopig die ONT moet gebruiken. :wink:

Als je de FritzBox zich laat identificeren met

dan moet je wel zorgen, dat het apparaat in het doosje nooit werkelijk wordt aangesloten; 2 gelijke serienummers lijkt me een probleem geven.

Eigenlijk zou het veiliger zijn, als de glasvezelaar het Fritz-serienummer zou accepteren; dat scheelt ook weer een extra apparaat.
( nog los van de herkomst van dat extra apparaat )
Is dat wettelijk verplicht of niet ? ( wie weet dat? )

Ja, maar dat lijkt me ook vrij lastig. Er komt maar 1 glasvezel binnen en daar kan dus ook maar 1 apparaat tegelijk op aangesloten zijn. Dat doosje (met ONT, tenminste
daar ga ik vanuit, hij is niet eens open geweest :grin:) staat netjes opgeborgen in de meterkast bij het glasvezelpunt.

Mijn voorkeur heeft juist om (als dat al kan) niet het serienummer van de FB te laten registeren. Stel dat de FB op een bepaalde dag zegt “doe het nu zelf maar”, dan kan ik de ONT direct aansluiten en elke andere router, die ik nog heb liggen, bij iemand kan lenen, of desnoods bij een winkel ala minuut kan kopen, erachter hangen. Ik ben dan niet afhankelijk van of ik in die router een SN kan kopieĂ«ren. Ik heb dan weer direct verbinding en ben niet eerst afhankelijk van een helpdesk/belichter die mijn serienummer moet registeren.

Dat registreren via Helpdesk/Belichter is een kwestie van een paar minuten, maar ja, daar heb je niet veel aan als je moet wachten tot na een lang weekend. Ik heb voor dat geval een travel router die ik via mijn iPhone 5G HotSpot voorzie van 350 Mbps download. :smiley:

Dat is voor mij helaas geen optie. Op een rustige dag gaat er al meer dan 125 GB per 24u doorheen hier. SN niet registeren maar kopiëren geeft me dan dus minder afhankelijkheid en snellere oplostijd. :slight_smile:

7 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Freedom in het weekend

Wat kan er misgaan

Je gateway heeft een “cloud” verbinding nodig (in dit geval waarschijnlijk de “Frtiz”-cloud voor besturing.
(telefoon → “vage cloud server” → gateway)
 Hier bestuurt de “vage cloud server” je huis, niet je telefoon.
Vagecloud server: Philips Hue, Google Home, en vul ze allemaal maar in
 Vaak is bediening niet meer mogelijk als de internet verbinding wegvalt.
Veel van de z.g.n. WiFi aansluitbare apparaten werken feitelijk op dezelfde manier, die hebben alleen Zigbee / Z-Wave ingeuild voor WiFi.

Betere (privacy) oplossing:
Home-assistant in eigen VLAN met andere apparaten, Home Assistant mag via een Wireguard tunnel met Remote controls op de Telefoons babbellen. Geen cloud nodig, alle bedienings punten (hetzij op LAN hetzij via Wireguard (en zigbee, z-wave, en wat je er verder aan bouwt).

Je hebt internet alleen nodig voor tunnel verkeer, niet voor bediening van je huis. In huis bediening via WiFi blijft mogelijk.

1 like

Zie wat nieuws.

afbeelding

1 like

Da’s alleen in de Repeater 2400?
In de meest recentie 7.51-BETA van de 7590 kan ik het niet vinden.

Ik heb een Repeater 6000 met BETA en wilde dat net daar ook checken. Helaas remote, en die site heeft nog geen WireGuard actief of MFA, dus ik kan er niet bij. Maar, ik ga dit voor je checken.

Ze hebben dat in de Inhouse versie zitten van de 2400. (7.51-105213)
Het oude menu met de teller is ook weg.
Er is vaak naar gevraagd, nu zijn ze het aan het testen.
Het is ook in de support omgeving instelbaar, dus niet in de gewone GUI.

Screenshot Log Off

Zie ook nog een andere rare fout met deze versie.
Kan best zijn dat ik terug ga.
update: Ik ben terug gegaan.

Zelfde issue heb ik hier ook met FB5530 met 7.50 er op. WiFi verbinding is instabiel, nieuwere clients lijken snel weer opnieuw te verbinden, maar wat oudere apparatuur heeft daar moeite mee. Knelpunt was ook bij 7.30 aanwezig, maar minder omvangrijk dan nu bij 7.50. WPA2 is actief.

Deze soort van info aub en heel graag ook melden bij de support van AVM. Alleen zo krijgen we de kans e.e.a. op te lossen indien nodig. FRITZ!Box Ondersteuningsaanvraag | AVM Nederland

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

2 likes

Zo heb ik ook al een aantal keer een DSL diagnose opgestuurd naar AVM, ik heb een buurman die ik er van verdenk goedkope 2de hands modems te gebruiken, die op een zeker moment zoveel storing op de bundel veroorzaken dat vooral mijn upload instort.

Inmiddels een paar firmware versies verder en de terugval in snelheid is steeds kleiner, dus er wordt echt wat mee gedaan bij AVM :grin:

1 like

Wat cool dat je meeleest @e.vanuden !
Er zit ook een icoontje “Feedback” in het menu “Wi-Fi Netwerk”. Volgens mij worden dan direct alle relevante gegevens naar AVM in Berlijn gezonden.
En ik zou inderdaad parallel een Support case maken, erg aardige mensen daar.

Voor de repeater 6000 is nu firmware 6.51 beschikbaar

7.51 Labor nu beschikbaar voor de Fritzbox 5590 en 5530

Er is nu ook een 7.55 voor bepaalde modellen.
Lees ook dat er problemen zijn met de NTP in die firmware.
En dan gaan er wat andere dingen mis.

31 mei OS 07-55 voor 7590 op
https://download.Avm.DE/fritzbox/fritzbox-7590/other/fritz.os/
06 juni OS 07-56 voor 7590 klaargezet
Misschien NTP-problemen vlot opgelost ?!?