[FRITZ!Box:] firmware

Helpt dit misschien?
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/2_FRITZ-OS-bijwerken/#zd
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/1632_Push-service-configureren/#zd

1 like

@e.vanuden
De Push service werkt. Als er een nieuwe firmware beschikbaar is ontvang ik een mail en dan kan ik het zelf downloaden.
Hartelijk dank voor de info. :slightly_smiling_face:

1 like

Er is weer een nieuwe Beta FW voor de FRITZ!Box 7590 om mee te testen.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

1 like

Mmmm, ik kreeg deze keer geen pushbericht van de Fritz!Box over deze update. Heb 'm nu geïnstalleerd en hoop 'm de volgende keer wel weer te krijgen.

AVM heeft de firmware overigens beter voor elkaar dan veel andere fabrikanten…

Ook: soms kom ik nog exemplaren uit old-new-stock tegen met oude firmware, dan draai ik meestal ook de nieuwste recovery eroverheen., dat scheel domweg veel tijd. (van bijv 6.8x naar 7.2x)

Afgelopen dagen 3 FritzBox-modems getest:

→ in Overzicht gaf ie géén aan dat er een nieuw FritzOS is

→ ook Diagnose van de Functie geeft aan dat het FritzOS geheel up-to-date is

→ zelfs Diagnose van de Beveiliging geeft aan dat het FritzOS is bijgewerkt en er geen nieuwere is

→ pas bij Systeem onder Update zie je NADAT je Nieuw-OS-Zoeken hebt gestart, dat er WEL een nieuw FritzOS is. (… helaas vergeten schermafdrukje te maken …)
Nu kun je deze installeren.

Verschillende types geprobeerd :
7490 en 7590 krijgen een nieuw FritzOS (resp. 7.26 en 7.27)
5490 blijft kennelijk (tot vandaag) op 7.12

1 like

Voor het Overzicht kan ik mij dat voorstellen.
Maar ik verwacht wel, dat als ik de Diagnose-functie start de werkelijke situatie van dat moment wordt weergegeven, en al helemaal bij de Diagnose-Beveiliging.

Kennelijk was ik met mijn rondgang langs de eerste 2 Fritzen precies een dag te vroeg …

Dank voor jouw verheldering, @Erik

1 like

Dank voor ook deze tip!
De AVM-ideeënbus bevat nu 1 item meer.
Ik heb AVM gevraagd het antwoord HIER te geven…

1 like

Ik heb even gekeken, maar de diagnose functie geeft wel degelijk aan of er een nieuwe versie is. Alleen komt er niet op hetzelfde moment een firmware uit voor alle producten. Ook is het zo dat bij te oude firmware (producten in de mesh) niet altijd gezien wordt dat er een nieuwere versie is. Dat heeft te maken met het mechanisme. Als alles in de mesh op mininmaal 7.20 zit zal dit probleem verdwijnen. Op dit moment brengen wij de routers naar 07.27, later ook de repeaters

2 likes

Ik krijg nu al tot 2x toe ‘Error while downloading file from the internet’ bij het updaten van mijn 5490.

Dat is niet goed, het staat, zover ik het kan zien wel goed. Dus de update zou moeten werken.

@e.vanuden
Het werkt nu wel.

2 likes

Komt bij mij niet bekend over. Mogelijk dat onze (AVM) support het wel herkend

@Erik , staat hier iets over in de LOG-bestanden van jouw modem?
( in FritzBox: → Systeem → Gebeurtenissen )

Test eens hoe het zit met de kanalen die jouw Wifi gebruikt, en de zaken die jouw modem daar weergeeft.
( bijvoorbeeld in FritzBox: → WiFi → WiFi-Net → Mislukte-AanmeldPogingen )

Ik heb wifi logboek even op expanded gezet.
Ik zie namelijk niets bijzonders.

Mislukte aanmeld pogingen is leeg.
Daar ben ik alert op.
En wat is spannend aan de kanalen?
Dat is 1, 6, 60, 100, 108

Soms gebruiken veel modems dichtbij dezelfde kanalen. Dat zorgt er voor dat er iets moeilijker contact wordt gemaakt.

Zijn er anderen, die op Android het zelfde gedrag zien ?
( en vooral: oplossing hebben gevonden … )

Hoeveel buren er op het kanaal zitten zegt ook niet alles.
Hoeveel ze samen lopen te zuigen wel.
Je ziet in onderstaande plaatje, dat het op dit kanaal erg druk is.
Er zijn 9 gebruikers op dat kanaal.
Een ander kanaal met 8 gebruikers heeft maar 30% belasting.
En ik heb 1 vervelende kwast, die op kanaal 8 zit.
Ik vertrouw er op dat Fritz de juiste keuze maakt.
Aan de fritzbox hangen ook 2x 1750E

Bedenk ook dat het kanaal er naast en daarnaast “last” hebben van een kanaal, doordat kanalen elkaar feitelijk overlappen. Effectief zijn:
1, 6, 11 (14 is alleen in Japan) de “beste” kanalen.

Toen ik nog geen 5GHz had, heb ik wel eens Japannertje gespeeld.
12 en 13 hebben ook een keer problemen veroorzaakt omdat bezoekers den verre maar geen verbinding kregen met de gasten wifi.

fritzbox-PLUS-5490-7.27-88891

Verbeteringen: