[FRITZ!Box:] firmware

bij activeren van Energy-Saving-mode (Energie-Besparing) gebeurt onder andere het volgende:

  • in plaats van EN Wifi 2.4 EN Wifi 5 GHz wordt ALLEEN nog 2.4 GHz WiFi gebruikt
  • de LEDs gaan in “Zwakke” stand staan (geven heel weinig licht)

Als ik dit test bij een 7530 en een 7490 (beide Fritz/OS 07.57) dan
werkt het niet op de LEDjes,
WEL schakelt de 5 GHz uit.

Zit nog te puzzelen wat er nog meer verandert; (is veel werk, omdat ik er geen 2 dezelfde naast mekaar heb staan; dus steeds weer instellingen terugzetten, enz.)

Hier staat het voor de 5590 7.70
fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-5590-avme/avme/023/hilfe_system_energiemodus

dank @Erik avm voor deze snelkoppeling;
2 vragen komen op:
.1.
hoe zoek ik binnen https://FritzHelp.avm.DE/help/nl/ naar andere FritzBoxen en/of andere FritzOS-en ?!?

Zelf vind ik het niet zo snel uit … … (zal aan mijn zoek-kunst liggen)

.2.
blijft die informatie ook staan van oudere AVM-producten en vorige versie FritzOS ( bijvoorbeeld 07.50 en 07.57 ) ?!?

Hopelijk kan de 5690 volgende Kerst onder de boom :evergreen_tree:

Vaak vind je een aanknoping in een zoekmachine.
Voor de 5590 is het nu.
https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-5590-avme/avme/023/

Er is weer wat gaande met de Fritzbox.

5590:
Het viel me op, dat er een derde versie van 7.58 is, voor de 5590. (109907)
Deze update heeft te maken met een patent rechtszaak met Huawei.

Zo te zien, komt deze update niet met de auto update.
Die blijven op 108561 of 108048
Om te zien welke versie je hebt.

Update: Ik lees dat MU-MIMO uitgevallen is bij gebruikers, na de update.

http://fritz.box/juis_boxinfo.xml

Wi-Fi

  • Changed Wi-Fi 6 signal fields adjusted

Ik had op mijn FB 5590 heel af en toe dat deze eens uit zichzelf ging herstarten sinds een paar firmwares geleden. Niet echt de vinger op de zere plek kunnen leggen, want daarvoor gebeurde het te weinig. Al was het toen de firmware net geupdate was om een of andere reden wel wat vaker.

In december heb ik 7.70-109883 geïnstalleerd en sindsdien geen enkele herstart meer. In release notes zag ik staan dat het stability issues opgelost moest hebben op de 5590/5530. Dat lijkt (even afkloppen) dus inderdaad het geval hier. Misschien interessant om te weten als mensen ook “last” hebben van een af en toe zichzelf opnieuw opstartende 5530/5590.

De mijne heeft dat nog niet gedaan.
Op 109883 is 110139 als update nu.
Het verschil tussen deze 2, de vertalingen zijn nu compleet.

Krijg melding dat firmware 7.80 beschikbaar is voor de 5590.

Klopt, zie

https://download.avm.DE/fritzbox/fritzbox-5590-fiber/other/fritz.os/

per 30 jan nieuwe versie

Firmware 7.80 is nu ook beschikbaar voor de 5530.

Draait hier nu een aantal uur op mijn 5590, tot nu toe probleemloos. Update ging ook soepel. :slight_smile:

Produkt: FRITZ!Box 5590 Fiber
Version: FRITZ!OS 7.80 build 110627
Language: Dutch, English, French, German, Italian, Polish, Spanish
Release date: 29/01/2024

Details

New features:


  • Innovative fiber optic overview on the user interface (see [1] for more information)
  • Detailed Information for fibre connectivity now available via push-mail

With each FRITZ!OS update, AVM also updates its security functions. Therefore we recommend performing the update for all devices.


Below you find a complete list and descriptions of the new functions in the latest FRITZ!OS, along with a list of further improvements in this version.


New functions of FRITZ!OS 07.80

Fiber:

  • NEW Detailed information on the fiber optic connection added to “FRITZ!Box Info” push service
  • NEW Reworked fiber optic overview for FRITZ!Box on the fiber optic connection [1]
  • NEW Simplified configuration through helpful hints about activating the FRITZ!Box for various internet providers

Internet:

  • NEW Simplified configuration for connection to a fiber optic modem (ONT)
  • NEW The speed of the Ethernet connection between LAN 1/WAN and the upstream device (e.g., fiber optic modem) is displayed on the overview page

Further Improvements of FRITZ!OS

Fiber:

  • Improved Interoperability to various fiber optic remote sites improved

Internet:

  • Fixed IPv6 sharing settings as “Exposed Host” for devices with delegated IPv6 prefix were sporadically deleted
  • Fixed Problem with DNSSEC validation in FRITZ!OS
  • Fixed When an internet connection was reestablished, occasionally an outdated IPv6 prefix was not deleted on a downstream router
  • Improved Increased robustness of time determination (NTP)
  • Improved New provider “Odido” can be selected for the Netherlands
  • Improved Option for postponing automatic clearing of connection by the provider extended by adding a period that can be selected for “other provider”

Telephony:

  • Fixed During an active parallel call, after a brief period the call was signaled only at the call destination
  • Fixed Termination of outgoing calls to certain mobile sites after two minutes
  • Improved Telephony more stable

DECT/FRITZ!Fon:

  • Change Presets for the Deutschlandfunk web radio stations were updated

System:

  • Fixed “Configuring the Internet Connection” wizard was displayed although the device had already been configured by the provider
  • Fixed Failure of switching from a FRITZ!Box Cable to a FRITZ!Box Fiber when using the wizard
  • Improved Loading times of the FRITZ!Box user interface for internet access via LAN 1/WAN optimized
  • Improved Stability

[1] New fiber optic overview for FRITZ!Box Fiber

FRITZ!Box Fiber models are receiving a new fiber optic overview on the user interface of the
FRITZ!Box Fiber Here users can call up all important information about the connection, the speed,
and the connection type and quality, and can even view their development over time. The new
overview gives users and also network providers transparency for stable and fast internet connections.

Ik had deze update gisteravond ook op mijn 5530 gezet in de hoop dat hiermee de problemen met de TVs hier opgelost zou kunnen worden.
Het is te kort om iets te kunnen zeggen over of die problemen opgelost zijn, maar het viel me wel op dat mijn FritzBox vannacht uit zichzelf gereboot is.
Hopelijk is dat iets eenmaligs, want anders geraken we echt van de regen in de drup.

Ook bij de upgrade had ik het idee dat de Fritzbox in elk geval een keer extra gereboot was.
Ik zag 'm namelijk de glas verbinding opzetten, had weer even internet en toen ik weer in de FB kon inloggen was 'ie weer bezig met de glas-verbinding op te zetten.

Edit:
Kennelijk was 'ie rond 6:15 ook gereboot en om 6:22 dus nogmaals.
De verbinding lijkt “up” te zijn sinds 6:24, dus het is mogelijk dat 'ie tussentijds nogmaals gereboot is, echter de log-interval is niet kort genoeg om dat te zien.
Sowieso heeft de Fritzbox mails met IP-adressen gestuurd om 6:16 en 6:25

Bijzonder, ik had precies dit probleem sinds de update naar 7.57 op mijn 5590. Dan bleef het weer even weg en dan opeens kwam het weer terug. Vaak na een herstart, als ik de FB met rust liet, kon hij zomaar weken probleemloos draaien. Was er eens een herstart, zag ik vaak dat die de eerste dagen daarna zichzelf weleens herstarte, soms zelfs heel snel na de reboot, soms pas uren of een paar dagen later. Ook inderdaad een keer meegemaakt dat hij tijdens het opbouwen van de verbinding zichzelf al direct een herstart gaf.

Omdat ik er een paar weken geleden weer tegenaan liep en ik in de release notes van de beta zag staan dat stabiliteitsproblemen op de 5530 en 5590 waren verholpen, die toch maar eens geïnstalleerd (7.70-109883). En zowaar waren deze problemen verdwenen als sneeuw voor de zon (tot nu toe). Terwijl ik in de tussentijd toch een paar handmatige herstarts gedaan heb (mede om te testen of het probleem dan terug zou komen). Inmiddels op 7.80, waar die fixes ook in moeten zitten, en nog geen herstarts sindsdiens gehad, maar ja, uptime zit nu ook nog onder de 48 uur. :wink: Wel erg bijzonder dat precies dit probleem bij jou juist opkomt na de update naar 7.80…

Nou ik had dus ook soortgelijke problemen bij de update in september.
En dus ook dat 'ie na een reboot of power cycle soms niet uit zichzelf uit zo’n reboot cycle leek te kunnen komen.
Toen was de hypothese dat het wellicht zou kunnen liggen aan een “te groot netwerk”, waarbij teveel apparaten in korte tijd weer om DHCP-IP’s vragen, Fritz access points hun logs willen dumpen, etc.
Na loskoppelen van de switch die aan de Fritzbox hangt (suggestie van AVM) kwam 'ie wel door het bootproces heen.

Ik heb sindsdien redelijk de IP-leases lijst opgeschoond, devices naar een apart VLAN gegooid met een eigen DHCP en het leek opgelost.
Ook de noodgedwongen powercycle afgelopen week na een stroomstoring (UPS-en houden het ook maar een beperkte tijd vol) leverde geen problemen op.

Nou ja, ik loop zo wel weer even de leases-lijst langs en houd het in de gaten.

Hmm, “grappig”. Ik heb dat op mijn 5590 niet, maar een aantal weken geleden wel op een 5530 bij familie. Na een reboot kwam die niet terug, moest de stekker eruit trekken en daarna kon die wel weer booten. Dat is wel bij 1x gebleven en had ik eerder niet aan mijn probleem gelinkt, maar als incident beschouwd. Op die locatie zijn overigens niet veel clients/devices, die zijn op 4 handen te tellen, en zelfs geen switches achter de FB gekoppeld.

Ik zou dan even de support pushmail aanzetten.
Wellicht kom je er achter wat er mis is.

Info

Support info pushmail bij iedere herstart:
De gewone pushmail moet wel actief zijn om deze extra optie aan te zetten.
Met de telefoon.
#991# Aan
#990# Uit

Ik zie dat er ook in Duitsland geklaagd wordt over 5590 reboot met 7.80

Sinds de update naar 7.80 nooit een reboot gehad. Daarvoor met oude firmware ook nog nooit. Gebruik de 5590 op glasvezel van Glaspoort.