[FRITZ!Box:] firmware

Ik krijg nu al tot 2x toe ‘Error while downloading file from the internet’ bij het updaten van mijn 5490.

Dat is niet goed, het staat, zover ik het kan zien wel goed. Dus de update zou moeten werken.

@e.vanuden
Het werkt nu wel.

2 likes

Komt bij mij niet bekend over. Mogelijk dat onze (AVM) support het wel herkend

@Erik , staat hier iets over in de LOG-bestanden van jouw modem?
( in FritzBox: → Systeem → Gebeurtenissen )

Test eens hoe het zit met de kanalen die jouw Wifi gebruikt, en de zaken die jouw modem daar weergeeft.
( bijvoorbeeld in FritzBox: → WiFi → WiFi-Net → Mislukte-AanmeldPogingen )

Ik heb wifi logboek even op expanded gezet.
Ik zie namelijk niets bijzonders.

Mislukte aanmeld pogingen is leeg.
Daar ben ik alert op.
En wat is spannend aan de kanalen?
Dat is 1, 6, 60, 100, 108

Soms gebruiken veel modems dichtbij dezelfde kanalen. Dat zorgt er voor dat er iets moeilijker contact wordt gemaakt.

Zijn er anderen, die op Android het zelfde gedrag zien ?
( en vooral: oplossing hebben gevonden … )

Hoeveel buren er op het kanaal zitten zegt ook niet alles.
Hoeveel ze samen lopen te zuigen wel.
Je ziet in onderstaande plaatje, dat het op dit kanaal erg druk is.
Er zijn 9 gebruikers op dat kanaal.
Een ander kanaal met 8 gebruikers heeft maar 30% belasting.
En ik heb 1 vervelende kwast, die op kanaal 8 zit.
Ik vertrouw er op dat Fritz de juiste keuze maakt.
Aan de fritzbox hangen ook 2x 1750E

Bedenk ook dat het kanaal er naast en daarnaast “last” hebben van een kanaal, doordat kanalen elkaar feitelijk overlappen. Effectief zijn:
1, 6, 11 (14 is alleen in Japan) de “beste” kanalen.

Toen ik nog geen 5GHz had, heb ik wel eens Japannertje gespeeld.
12 en 13 hebben ook een keer problemen veroorzaakt omdat bezoekers den verre maar geen verbinding kregen met de gasten wifi.

fritzbox-PLUS-5490-7.27-88891

Verbeteringen:

Vanochtend zat ik met mijn slaperige hoofd naar mijn FB7590 te kijken en toen meende ik toch werkelijk dat ik het Power/DSL-ledje langzaam zwakker zag worden en daarna weer feller. Verbeelding? Of toch een onbekende bijwerking van de covid-vaccinatie die ik kort geleden heb gekregen?

Na een tijdje concludeerde ik dat het ledje echt varieert in helderheid. Dit moet in FRITZ!OS: 07.27 zijn geïntroduceerd. Spielerei van AVM of heeft dit een functie?

Nee, er zijn slechts drie onafhankelijke kanalen.
Welke de beste is hangt af van reflecties, obstakels, andere gebruikers, etc.
Het beste kanaal voor jouw behoeft dus niet kanaal 1, 6 of 11 te zijn.

De functie zit er al wat langer in. De reden is dat in Duitsland de routers vaak in de woonkamer staan, dan zijn vaak bij donker de LEDs te vel, vandaar dat we het dimbaar gemaakt hebben. Dit zit ook o.a. In de powerline producten die vaak samen gebruikt worden bij iptv. Bij de FRITZ! Powerline adapters kun je de leds ook uitschakelen.

2 likes

Dank voor je antwoord. Maar waarom varieert de helderheid van dat ledje continu?

Dat is een hele goede, er zit wel een omgevingslicht detectie in de 7590. (voor de leds)

Zie ook: Leds van de FRITZ!Box uitschakelen of dimmen | FRITZ!Box 7590 | AVM Nederland

Product: FRITZ!Repeater 1750E
Version: FRITZ!OS 7.27 build 89638
Language: English, French, Italian, Spanish, Polish, Dutch
Release Date: 08/06/2021

New Features in FRITZ!OS
  • Improved automatic setup of a LAN connection of the FRITZ!Repeater to a FRITZ!Box with Mesh [1]
  • Improved assistent for inital setup and the change of the connetion type (LAN connection / WiFi connection)
  • Improved WiFI stability and performance

Additional improvements in FRITZ!OS 7.27

  • Improved Improved confirmation message when adoption of settings in the Mesh disabled
  • Improved Improved confirmation message when network settings changed
  • Improved Improved messages on Wi-Fi under “System / Event Log”
  • Improved Detection of multiple parallel WPS activations improved
  • Improved Reworked messages on DFS wait time under “System / Event Log”
  • Improved Naming of Wi-Fi guest access (SSID, preassigned) depends on selected language
  • Fixed Vulnerabilities in the processing of incoming fragmented frames and aggregated MPDUs (A-MPDU) fixed (“Fragatttack”)
  • Fixed WPS for the Wi-Fi Guest Access did not work reliably with non-encrypted Wi-Fi
  • Fixed In some cases, the 5 GHz connection was not established immediately after connectiong with WPS
  • Fixed Data transfer could be interrupted when switching from 5 GHz to 2,4 GHz when the FRITZ!Repeater has a weak 5 GHz signal
  • Fixed Interruption while streaming video when using IPv6 connections
  • Fixed After connecting the FRITZ!Repeater to the FRITZ!Box, in some cases only the 2,4 GHz connection was established
  • Fixed - Improved maximum throughput when used with current Apple iOS and MacOS devices
  • Fixed WiFi power setting could not be changed in LAN-bridge mode
  • Fixed Interruption of the LAN connection after a restart of the FRITZ!Repeater
  • Fixed Wrong tip regarding the use of the FRITZ!Box password when mesh is not activated
  • Fixed Changes in the network settings were not applied when the user switched between different settings
  • Fixed Number of messages in “System / Event Log” was too smal in some areas
  • Fixed When parallel WPS registrations were detected they were not ended reliably
  • Fixed Wrong default country after setting factory defaults (only for german editions of FRITZ!Repeater)
  • Fixed The “Support” page could no longer be opened directly
  • Fixed Unintentional display of LAN port settings
  • Fixed Wrong timestamp for the last FRITZ!OS update
  • Fixed In rare cases, multiple radar wait times occurred in the 5-GHz band followed by lost connections
  • Fixed In rare cases, the 5-GHz connection to the FRITZ!Box was lost
  • Fixed When Wi-Fi standard switched from “11a+n” to “11n+ac”, problems with channel assignments occurred in some cases
  • Fixed Incorrect message under “System / Event Log” for WPS during DFS wait time
1 like

Op de Duitstalige website AVM.DE-Product-Ondersteuning staat dat voor de 5530 de huidige (stabiele) versie al de 7.27 is.
@Erik laat zien dat het Type van dit FritzOS voor de 5530 “LabBETA is.

Zijn er nu twéé 7.27 voor de FritzBox-5530 in omloop ?

Handige tool om bètas en test versies op te vragen voor alle Fritzboxen.

Uiteraard alleen als je weet wat je doet, en dan nog op eigen risico :wink: