[FRITZ!Box:] firmware

Mijn 7490 blijft gezellig en open met telnet bereikbaar op FRITZ!OS 06.20

Ik zie net uitleg over de nieuwe methode om de instellingen naar een vervangende Fritzbox om te zetten.
Het is een OS7.56+ functie. Uitleg is wel in het Duits.

2 likes

Hmmm,
Net te vroeg gewisseld.

Lijkt me gunstiger om Freetz-NG te draaien? De meest recente firmware + telnet. (OpenWRT komt trouwens ook steeds dichter bij.)

Dat zou je kunnen denken waarbij ik mijn FB7490 al eens tot baksteen heb vermaakt en dat niet nog eens wil riskeren.

Was doffe ellende om dat ding na een Freetz install poging weer standaard aan de gang te krijgen en moest voor AVM recovery zelfs vreemd gaan doen met brrrrr :cold_face: Windows.
Wellicht idd een idee om op een mooie winterdag nog 's een keer te gaan proberen.

OpenWRT draaien op FB betekent automatisch dat je de DECT & ISDN functies kwijtraakt.

Een Fritzbox is bijna niet te bricken zolang je de bootloader niet overschrijft. (Als een recovery lukt met de Windows-recovery tool, had je per definitie geen baksteen :slight_smile:)
Die Windows tool zet binnen een aantal seconden na het aanzetten van je Fritzbox een FTP connectie op en flasht dan een image. Je kan dat ook met de hand doen als je de juiste commando’s stuurt. Bij Freetz en OpenWRT zitten scriptjes die hetzelfde doen.

Kan ik zeker aanraden, zeker als je wat meer tijd hebt. Stap voor stap wordt het comfortabeler om vanalles erop te flashen. AVM doet ook niet snel moeilijk, zeker als je met Freetz met hun kernel build draait.

Helaas ja :frowning:

Thx4reactie en over keuze/smaak om zaken te gebruiken, is moeilijk twisten.

De uitdaging is overigens niet - meer - om een FB te openen maar om de spullen transparant te gebruiken. Thuis hebben we (nog) AVM omdat het as-is zo ‘gewend’ is.

Inzake de bootloader, raad ik aan om zonder backup/hardware, daar niet vanuit te gaan. Naar ik mij verder kan herinneren, heeft/had AVM haar ADAM2 bootloader; proprietry gemaakt. Ging goed totdat het niet meer ging.
AVM doet idd niet moeilijk zolang men binnen haar krappe lijntjes kleurt.
Jammer is dan dat AVM weinig medewerking geeft om te schilderen. Iets dat ik ook wel weer begrijp want AVM wil niet worden geassocieerd met afzichtelijke zaken.

Los daarvan, staat op de winterbucketlist om een oude 7360 proberen te voorzien van Freetz. De gerecoverde 7490, blijf ik van af en we inmiddels ook geen Windows machines meer in huis actief hebben.

1 like

Lijkt me een perfecte manier. Als je het daarmee eenmaal in de vingers hebt, zal je ook geen problemen hebben om die 7490 weer op orde te brengen zonder Windows machine. (Heb ik zelf ook niet meer.)

Ja dat herken ik. Ik heb hier Devolo lichtnet adapters en heb ook daarop de shell access aanstaan met name omdat ik gewoon wil kunnen inloggen en zien wat er op die dingen actief is. Wellicht in de toekomst nog een custom-OpenWRT versie


1 like

Je kan met een gewone FTP client ook contact maken met die bootloader en dan handmatig de bestanden overzetten, truuk is om op het juiste moment de connectie te initiëren.

Klopt
 dat (binnen 5 sec op juiste moment ‘ftp’ instarten) is ons wel gelukt voor OpenWrt op een 7360v2 waarvoor de bootloader - incl dus ethernet - als geheel wel (goed) moet werken
 hetgeen ooit niet het geval was met een Fritzbox.
Wat ook verwarrend was dat AVM in naam ADAM(2) gebruikt als bootloader dat echter inhoudelijk door haarzelf geheel herschreven is. Kortom het ziet/lijkt op een standaard bootloader maar is in feite proprietry.

Naar ik mij vaag kan herinneren moesten we voor een niet meer te starten box een rs232/jtag verbinding solderen om boot of zo te kunnen onderbreken om op die wijze een omgevingsparameter in te kunnen stellen. Mogelijk dat (speel)software - we draaiden ntop in de box - dingen of het flash zelf had “gecorrumpeerd”.

Sindsdien zijn we wat voorzichtig geworden omdat iets mogelijk wel kan maar niet zeker is of dat dan zo blijft. Wat iemand niet wil is bv dat software actief gebruik maakt van het nand-flash als werkgeheugen (dat maar een bepaalde levensduur heeft). Niet erg voor je USB stick die makkelijk is te vervangen maar erg vervelend voor de chip die op het moederbord is gesoldeerd.

Denk dat in noodgevallen Hiren Win10 PE memorystick ook wel werkt.
De noodzaak van Windows in noodgevallen, is iets wat ze een keer los moeten laten.

1 like

Direct aangesloten is windows vaak te traag om de ethernet connectie op actief te zetten, dus een switch ertussen is aanbevolen.

Heb extern nog een FB 4040 draaien, oud beestje maar doet zijn werk nog prima. Zag vandaag dat daar ook 7.56 beschikbaar voor is gekomen. Update uitgevoerd en doet het tot nu toe prima.

De FB 4040 draaide tot voor kort nog op 7.29. Hulde voor AVM dat zelfs de 4040 nog deze update gekregen heeft. :slight_smile:

Helaas lukt het mij niet om de taal van de 4040 naar Nederlands te zetten. Hij zegt sinds 7.56 dat hij de taal overneemt van de mesh master en die staat wel in het nederlands, maar dat is een 7590

De 4040 heeft bij mijn weten standalone ook geen mogelijkheid om de interface op NL te zetten.
Hij zal de taal instellingen wel alleen overnemen van de mesh master als hij lokaal dat taalpakket ook heeft en anders terugvallen op Engels. Waarom ze bij AVM geen NL taalpakket bij de 4040 meeleveren is giswerk
.

Bij de software update van de 4040/7.56 zit een info.txt bestand, dat hij NL als taal kent.
Echter in de image zelf zit een content bestand dat dat zegt dat het ontbreekt.
Ik zou eens aan de bel trekken bij AVM.
Zelf gebruik ik Nederlands niet in de Fritzbox, de vertaling is slecht en half af.
Bovendien heeft de 1750E ook nooit het Nederlands gekregen.
Ik erger me dan, dat ik dan soms Nederlands/Engels/Duits door elkaar zie.
Soms kom je ook nog eens een Vlaams woord tegen in de vertaling.

Hebben ze het antwoordapparaat nu eindelijk eens vertaald voor de andere modellen?
Die kakelt ook, pres one to

Ze hebben die ook wel eens vergeten, dan hoor je helemaal niets in het keuze menu.

Content bestand in 7zip
Met 7zip kijk je heel makkelijk in de Image voor de update.

“Bij de FRITZ! Powerline adapters kun je de leds ook uitschakelen.”
 Dat wist ik nog niet. Ik heb er lange tijd (in de slaapkamer) enkele lagen schilderstape over geplakt om het licht te dimmen
 Elke dag wat bij leren!

Er rollen nu wat updates uit, voor de Fritzbox.
Dit zijn veiligheid updates.
Voor zo’n 25 modellen is er al een update.

Over het lek werd vorige week gesproken.
Dus een snelle oplossing.
Ook veel modellen die geen update meer krijgen, krijgen deze patch ook.

2 likes

Bedankt voor de melding, alles hier maar direct voorzien van de update! :slight_smile:

Voor wie meer wil lezen.

1 like