[FRITZ!Box] Upgrade 7583->5530 hoe config overzetten?

Geen idee of dit een FAQ is, maar kon zo snel niet het antwoord vinden #durftevragen

Ik ga binnenkort naar glasvezel, en heb nu een VDSL (bonded) Fritz 7583 (v. 7.57) met de nodige instellingen voor DECT telefoon en DECT thermostaten etc. en wil die straks vervangen door een 5530 (7.81).

Wat is de “preferred method” om de config over te zetten. Kan ik een 7583 configuratie (backup) zo in een 5530 restoren ik betwijfel dat, maar wat is (dan wel) de beste methode ?

Rudi.

Gewoon doen wat je zeg, de Fritz zal vragen wat wel en niet moet worden overgezet. Don’t be afraid of the dark en je kunt altijd weer resetten.

Er zijn meerdere methodes.
Een back-up maken is wel het eerste wat je moet doen.
Er is de oude methode met de bestanden.
Je kunt dan kiezen, wat je in de nieuwe fritzbox gaat zetten.
De methode met de ethernet kabel, zet de oude fritzbox terug naar fabrieksinstellingen, na de procedure. Van die procedure zijn wel youtube filmpjes in het Duits.

Persoonlijk heb ik de voorkeur aan mijn eigen spiekbriefje methode.
Ik heb een kladblok bestand gemaakt in de loop van de jaren, met alle instellingen.
Neem er de tijd voor en ga stap voor stap kijken hoe de nieuwe werkt.

Het adresboek zet ik dan wel met een bestand over.
Dat gaat in 2 stappen.
Eerst een back-up van het adresboek in het adresboek menu.
Dan in het back-up menu de foto’s die erbij horen, in het back-up menu.

Een uitgebreide back-up bestaat bij mij uit 3 bestanden.

1. Back-up
  2. Adresboek
  3. Telefonie Data

Als je de voorkeur van Erik volgt:

dat heeft als voordeel dat jij jezelf dwingt om alle instellingen
.1. nog eens door te lopen en te overwegen.
.2. Maak nu een backup van de Fritz-instellingen
.3. doorloop nu het HELE menu van de nieuwe 5530, en bekijk of je daar nog wat extra’s wilt instellen … …

@Drs_W
Deze methode kun je niet plotseling doen.
Ik schrijf al jaren, alles waarvan ik denk dat ik het niet onthouden kan in het bestand.
Ik ben ooit begonnen met een screenshot pdf.
Dat was veel te complex.

Maar ook weetjes, zoals deze.

Een SSID mag niet beginnen met de volgende 3 karakters 
! # ; 
SSID Karakters die problemen kunnen veroorzaken
< > / " ? $ [ \ ] + 
Toegelaten in de Fritzbox 
 _ - ! " # $ % & ' ( ) * + , . / : ; < = > ? @ [ \ ] ^ ` { | } ~

In mijn ervaring (30 aug) werkt de beschreven procedure met de wizard echt uitstekend, maar er was wel een instinker die je moet zien te vermijden: de wizard gaat er van uit dat WPS pushbutton actief is, en dat toetsenblokkering uit staat. Dat stond nergens, en het kostte me best wat tijd voordat ik me bedacht waarom het aanvankelijk niet lukte; ik volgde immers precies de instructie! (UPDATE: ik zie dat het intussen op de webpagina aangepast is; er staat duidelijk bij dat je toetsblokkering uit moet schakelen. hopelijk meldt de wizard het zelf nu ook)

1 like

Op de website van AVM staat ook het een-en-ander: Back-up van de FRITZ!Box-instellingen maken en instellingen herstellen | FRITZ!Box 5530 Fiber
Edit: Ik zie dat Erik al eerder het linkje had gedeelt. :smiley:

Ik ben zelf van het handmatig opnieuw instellen van een nieuwe FRITZ!Box en eventueel alleen het telefoonboek van de oude FRITZ!Box exporteren en weer importeren. Zo kun je ook een klein beetje de instellingen opruimen (waar nodig) die onnodig zijn. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

2 likes

Het hangt er van af he… als je “all in” bent op de smart home spullen van AVM en een enorme berg gekoppelde devices en bijbehorende config hebt, ben je maar al te blij met die wizard hoor! :slight_smile:

1 like

in de FritzBox toegelaten zijn dus

Met mijn extra tip:
begin SSID niet met ! # % & ; maar met een letter of een cijfer, omdat sommige OperatingSystemen daar moeite mee (kunnen) hebben.

vraag :

Weet iemand hoe het zit met vreemde tekens in Fritz-wachtwoorden ?
Kan daar nog een teken storend zijn ?

( ik ben trouwens benieuwd naar het tekstbestand met tips en opmerkingen van @Erik … … Wil je die hier ergens plaatsen? ; onder nieuw item wellicht )

Net nu ik \,,/(^_^)\,,/ als wifi netwerk naam heb… pfff… :smiley:

1 like

:crazy_face: Ik denk dat carriage return, linefeed en backtab e.d. het niet goed zullen doen.

Sws blijft het lachwekkend dat men door moeilijke tekens te gebruiken, bedenkt dat dit veilig(er) is… puur alleen omdat de menselijke geest dit ingewikkeld vindt. Ik denk dat priemgetal
340605793974328566091983128747 net zo (on)veilig is als
absbsbwehwejwewwwjwjjsjsjsjsja en
(%$$(*&$,.,l;\;´[{-|~%&*())%$^
NB: Ik snap natuurlijk dat men de toegestane tekenset uitbreidt om zo meer combinaties te kunnen krijgen om een hash te maken.

Mooier zou zijn dat bedrijven/fabrikanten ertoe overgaan dat een gebruiker zelf de eigen (on)veiligheid kan combineren en instellen met iets dat zijzelf op dat moment is, heeft of weet.
Kortom 2FA (als keuze) en niet als dwangneurose dat iemand op een FB op een knop moet drukken om een backup te kunnen maken.
In mijn mancave wil ik sws geen wachtwoorden hoeven gebruiken, eventueel wel voor huisgenoten daarbuiten en al helemaal in kwadraat wanneer het onbekenden van ons zijn.

Je moet ook fysieke toegang hebben tot de FRITZ!Box om te voorkomen dat iemand op afstand je FRITZ!Box leeghengelt.

2FA met een authenticator op een mobiele telefoon is mooier.

2FA als keuze om in te loggen zou een mooie toevoeging zijn.

Je kent mijn insteek inmiddels wel dat ik als gebruiker dan die eigen keuze wil hebben en niet dat een ander gaat bepalen hoe (on)veilig ik mijn middelen volgens een ander moet gebruiken.
Zelf wil ik geen opgedrongen telefoon nodig moeten willen hebben. Het liefst zou ik zien dat AVM een menu heeft zodat ik dingen qua vereiste toegang kan (in)activeren.

Als je belangrijke wijzigingen doorvoert, vraagt de fritzbox om een 2FA
Dat kan de knop op de box zijn of een code op de vaste telefoon of een authenticator.

@Larry
Als je een goed idee hebt, stuur het dan in.
Dat heb ik ook vaker gedaan en sommige zijn toegevoegd.
Omschrijf het wel heel duidelijk met motivatie.

1 like

Het idee de software open te maken kon niet rekenen op enige respons.

En daarom stuur je geen idee, om 2FA uit te breiden?
Ik ga het ook niet doen, omdat ik er geen belang bij heb.

Nee, ik laat de promotie aan anderen die daar kennelijk een belang bij (willen) hebben.

Ik heb het weekend toch maar de methode van @bastiaan gevolgd. alles even opnieuw stapje voor stapje (opnieuw) geconfigureerd. en de telefoonlijsten middels een file over gezet. Dank voor jullie tips !

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.