Fritzbox 5490 "Internet connection interrupted for more than one hour"

Sinds een week of drie krijg ik continue de melding op de Fritz dect telefoon en op de interface van de Fritzbox zelf “Internet connection interrupted for more than one hour”. De status led brand ook rood. Terwijl internet gewoon werkt; alles is up and running. Meer mensen met deze foutmelding?

Branden beide rood?

5490_internet

Nee, beiden zijn groen. Het is de fysieke led op de box zelf die rood brand.

Mijn Fritzbox maakt nog wel gebruik van de oude DNS IP’s zie ik. Maar dat staat ingesteld op automatisch verkrijgen via provider.

Welke firmware versie zit er op de Fritz!box? Ik zit pas bij Freedom maar ik meen te hebben gelezen dat de eerste boxen met een vaste settings zijn uitgeleverd en daarom heb je nog de oude DNS servers.

Het kan zijn dat je nadat je eerst een backup hebt gemaakt van jouw settings in de Fritz!box het nieuwe aanwezige profiel van Freedom moet laden en daarna eventueel je seetings restoren.

Het beste is om eerst met de helpdesk van Freedom te bellen/mailen om te vragen of dit inderdaad het probleem is.

1 like

De fritzbox is van mijzelf en zelf geconfigureerd. Heeft sinds dat we over zijn naar Freedom geen foutmeldingen gegeven. De firmware versie is 7.12.

Zojuist een reboot gedaan en ik zie nu de nieuwe DNS IP’s staan ipv de oude. De melding is weg, ben benieuwd of de melding terug komt of weg blijft.

1 like

Als het goed is blijven nu de meldingen weg/

Ik moest bij het veranderen van DNS ook even “configuration by the service provider” aan zetten en herstarten. Daarna snel weer uit gedaan.
screenshot

Ik heb de tab “Provider Services” niet. De eerste na LISP is “AVM services”. Tijd voor de 5530 zodra die beschikbaar is in de winkel.

@MrBim
Conrad en Amazon hebben hem al.

Het lijkt mij erg sterk dat dit het was. TR-069 moet actief worden gedaan van uit Freedom.

Het lijkt mij sterk dat zij speciaal iemand 24-7 boven op jouw verbinding hebben zitten om te loeren, en alles goed zet als jij dat fan eindelijk aanvinkt.

:wink:

@anon54082171
Klinkt logisch.
Ik weet alleen dat een herstart, niet direct alle DNS adressen vernieuwde.
Zover ik me herinner, bleef 1 oud adres er in staan.
En dan ga je uitproberen.

En dat @MrBim deze niet heeft, kan kloppen omdat het Freedom profiel niet standaard in de 5490 zit.
Dat zou met de volgende update wel zo moeten zijn.

Dus eerst de FritzBox update naar een versie boven de 7.20 !

Bij het uitkomen van 7.12 bestond Freedom nog niet.
Profiel zit er in denk ik, vanaf 7.24BETA
Ik had het handiger gevonden als er vanaf het begin een PLUS versie was geweest.
Dat is een speciale uitgave van een firmware met een kleine toevoeging, zoals provider gegevens.
Ik heb wel eens gelezen over een 7.18PLUS voor de 5490 in Duitsland, daar zit ook WPA3 in.
Dat bestand is nergens te vinden en kon ook wel eens vervelende fouten bevatten.

Het lastige is ook, dat de Freedom 5490 nu niet op de standaard methode te downgraden zijn.
Dit blijft ook zo, na toekomstige updates.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.