Via Twitter heb ik contact gehad met AVM (die van FritzBox) en die wisten mij te melden dat de 5490 “no longer in development” is (zie draadje hier). Reden voor mijn vraag aan hen was dat ik zag dat er al anderhalf jaar lang geen updates waren geweest voor de 5490 en die lijken er dus ook niet meer te komen. De security updates krijg je nog wel, maar na anderhalf jaar geen updates heb ik daar ook niet echt fiducie in.
Nu zat ik me af te vragen, als ik de modem huur van Freedom, krijg ik dan ook een nieuw apparaat als blijkt dat deze End-Of-Life is? Of blijf ik aan deze modem vast zitten zolang mijn abonnement loopt of totdat hij stuk gaat?
Het aparte is, dat zijn broertje de 7490 nog wel in ontwikkeling is.
De oude naam van de 5490 was 7490 Fiber
Beide modellen zijn wel aan hun grens, met alle functies in de huidige firmware.
Die 7490 firmware is ook nog steeds in een bèta fase.(7.51)
Daar zou in theorie de firmware voor de 5490 achteraan kunnen komen.
Omdat hij EOL is, is dit onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten.
Er is dus nog steeds niets verontrustends aan de hand.
Er is ook veel gedoe met de firmware van de 5530 en 5590 en er is een 5690 op komst.
Ik vraag me af, of je met omruilen naar een 5530 beter uit bent.
Zelf heb ik wel trek in een 5590 en als Freedom hem niet in de huur doet koop ik hem wel.
Maar ook de 5590 zit nog op 7.30 en 7.39beta
Persoonlijk vind ik het verwarrend op dit moment, met al die versie nummers.
op de (Duitstalige) website FRITZ!Box | AVM Deutschland zie ik onderaan (bij “Weitere-Modellen” uitgeklapt) :
voor de 7490 nog wel gegevensbank bijgehouden, maar al geen Persoonlijke-Ondersteuning meer ; laatste FritzOS 7.29
voor de 5490 nog wel gegevensbank bijgehouden, maar ook geen Persoonlijke-Ondersteuning meer ; laatste FritzOS 7.29
Het blijft lastig dat AVM maar niet bij wil vermelden welke maand die support is gestopt. (ooit wel kunnen vinden op een Engelse website, maar kan niet meer terughalen welke site dat was … … )
Maar hoe dan ook:
op elke nieuw-gekochte/-gehuurde Fritz heb je 5 jaar fabrieksgarantie.
Die datums hebben ze geschrapt omdat alles redelijk flexibel is.
Als er echt iets mis is, proberen ze het te repareren.
En de oudste apparaten hebben ook nog een veiligheidsupdate gehad.
Met de 7490 wordt ook nog getest met nieuwe firmware, de 5490 kwam daar achteraan als het stabiel was.
Een jaar geleden, kreeg ik al te horen dat ze niet weten wat nog mogelijk is in die oude modellen.
Als het ding instabiel wordt door nieuwe toeters en bellen heb je ook niets.
Dan zou @AVM nog altijd kunnen vermelden op welke datum de laatste uit die serie is verkocht;
dat is wèl een stabiele datum.
En dat geeft de lezer het vermoeden tot hoe lang de (volledige) support nog doorgaat.
Er staat wel een productie datum op de producten.
Een Fritzbox die vandaag gemaakt wordt begint met Z645 in het serie nummer.
In principe kan ik nu nog ergens een oud model kopen, dat kun je alleen met een nota aantonen.
Iedereen met een 5490 (of een andere x490) kan ik adviseren om deze PR in de gaten te houden:
Alleen van het fiber gedeelte is nog niet duidelijk of het al werkt. Met een beetje geluk zal de 5490 juist een geschiktere keus worden als je graag een vrije firmware wil gebruiken.
Op zich leuk natuurlijk, maar als ik de modem huur van Freedom, dan is het niet mijn eigendom. En zomaar een andere firmware zetten op een apparaat dat niet van mij is, lijkt me niet de bedoeling. (Misschien weer “terug-flashen” zodra ik hem moet inleveren, maar dat staat in mijn ogen los van wat ik wel of niet mag met dat ding).
Staat überhaupt ergens beschreven wat je als huurder wel of niet met dat apparaat mag doen?
Zolang je de partitie met de ADAM2 bootloader niet raakt, kan je een Fritzbox vrij makkelijk weer herstellen. Wat dat betreft zal het niet snel een probleem zijn.
Ik vrees dat alles wat “terug” bij Freedom zou komen in werkelijkheid naar een “recycle”-punt gaat, maar het zou goed zijn als er iets concreets vanuit Freedom gezegd kan worden. Ik zou in ieder geval vanuit milieuoverwegingen willen aanmoedigen om hardware zo lang mogelijk in gebruik te houden al dan niet met hulp van OpenWRT.
De FritzBox 5490 die ik heb, heeft ook in 2023 voor het laatst een update gehad. Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom de support van Freedom dit vandaag tegen mij zegt:
De 5490 is een wat ouder model modem (router). Maar het apparaat kan technisch nog jaren mee. Op dit moment hebben we geen plannen deze te vervangen voor nieuwere exemplaren.
AVM ondersteund de 5490 nog volop. Ik heb naar aanleiding van een soortgelijke vraag aan AVM gevraagd wat hun policies precies zijn rond de ondersteuning en specifiek mbt tot dit model. Het lijkt me dat wij tzt. ons inruilbeleid daar ook op zullen afstemmen. Vooralsnog ruilen we de 5490 dus niet om voor een 5590.
Mocht dat veranderen, of mocht u een 5590 kopen dan zal deze zeker werken op uw bestaande glasvezelaansluiting.
Ik zit bij Freedom vanaf het eerste uur en de 5490 heb dus al jaren; ook bij XS4ALL had ik dit model een x aantal jaar. Naast de zeer trage antwoorden van de support, vind ik dit ook wel dat we hiermee worden achtergesteld op nieuwe klanten. Als nieuwe klant zou ik gelijk ondersteuning hebben voor Wifi-6, maar als vaste klant kan ik alleen maar een router kopen om blijkbaar daarvoor support te krijgen.
staan de huidige modellen; halverwege kun je met een “+” (weitere modellen) uitklappen.
Daaronder zie je dat de 5490 nog wel in de kennis-database zit, maar dat @AVM géén Persoonlijke-Ondersteuning meer geeft. ( ik vermoed dat de laatste meer dan 5 jaar geleden de fabriek heeft verlaten )
Je ziet ook dat de FritzOS-voor-5490 nog de 07-31 is; en niet een 08-0*
Vermoedelijk ‘ruilt’ Freedom het apparaat om voor een 5530, en niet voor een 5590 als je daarom vraagt. (de 5590 is uitgebreider, bv. 4 LAN-poorten i.p.v. 2)
Als klant kun je die 5590 wel kopen voor een schappelijke prijs via Freedom (aanvragen per mail; zoek er naar op deze community)
Dat klopt, hij kan nog jaren mee.
In 2020 ging ik van een 7590 naar die 5490
Dat zat me toen al niet lekker.
Volop ondersteuning is een groot woord.
Ze houden het apparaat veilig, zover de hardware dit toe laat.
Zelf heb ik al een jaar een 5590 uit de Fritzshop.
Dat was veel geld, maar ik heb er geen spijt van.
Ook dit snap ik niet zo goed. Je betaalt per maand wel €4.50 (€3,- versus €7.50) meer, dus waarom zou je dan niet mogen kiezen tussen de 5530 of de 5590? De 5590 is daarnaast ook alweer 2 jaar op de markt. Ik kan mij wel voorstellen als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, dat je er dan minimaal 2 jaar aan vast zit (€7.50 * 24 = €180,-) (ik heb niet zo goed de website doorgespit of dit ergens beschreven staat).
Zelf weet ik niet zeker of de prijs van Freedom schappelijk is. Op Modems | Freedom staat het volgende:
Als je een modem huurt, kan dit ook een refurbished modem zijn. Vooraf kunnen we niet bepalen welke versie van het model modem je krijgt. Uiteraard leveren we altijd een goed werkend modem wat voldoet aan de standaarden en wordt ondersteund door de fabrikant.
Je kunt er ook voor kiezen de FRITZ!Box modem te kopen voor een gereduceerd tarief
Als je iets koopt krijg je dan wel een nieuwe en de laatste versie? Als ik dit niet zeker weet, dan ben ik wel bereid om meer te betalen en dan zeker te weten wat ik krijg (via een andere partij).
Ik heb zelf meerdere NAS systemen staan, waarvan de meesten al meerdere jaren (>= 10 jaar) oud. Ik zit te denken om dit jaar wat te gaan vernieuwen, ook omdat de totale capaciteit (van nu ongeveer 10TB) niet meer voldoende is. Hiernaast wil ik ook de router een upgrade geven, zodat data overpompen binnen mijn netwerk wat soepeler verloopt (door meerdere mensen/devices). Zelf ben ik dan op zoek naar een stuk advies van is het dan slim om de 5590 aan te schaffen of bijv. de 5690 Pro, of is een ander model beter? Of het dan €180,- of het dubbele daarvan wordt is mij om het even; als het maar (naar verwachting) voor de komende 4 jaar een goede keuze zal zijn. Als vervolgvraag daarop ben ik dan benieuwd naar de consequenties voor de connectie met mijn FTU.
Beter premium nieuw ipv oude spullen - tenzij als geldbesparend doel - pogen te gebruiken. Met een 5690Pro, naast flagship what-else, kan je ook zonder FTU.
Sinds 2019 is de huurprijs voor een FRITZ!Box-modem € 2,00 per maand. Dit is helaas niet meer genoeg, dus verhogen we de prijs naar € 3,00 per maand. Dit geldt alleen voor de FRITZ!Box 5530, 7590, 7590 AX en 7583. De prijzen voor de FRITZ!Box 5490 en 5590 blijven hetzelfde.
Dus mocht ik wat anders willen huren, dan worden de kosten per maand altijd hoger. Alhoewel ik zit te overwegen om een andere modem aan te schaffen, vind ik het vreemd dat Freedom de deur dicht gooit qua huren omdat in hun beleving de 5490 goed genoeg is.
Ik begin te vermoeden dat Freedom het huren onaantrekkelijker heeft gemaakt.
Daartegen is de prijs van de 5590 ongeveer €90 goedkoper dan elders.(aon/gpon)
Je betaald door te huren, de hele Fritz!Box in 24 maanden.
Gaat je netwerk in de toekomst naar xgspon, heb je weer kosten.
De 5690 is in mijn beleving, te veel wat ik niet nodig heb, zoals DSL
Als ik nu de keuze zou maken, zou ik nog even wachten op de nieuwe modellen.
Die hebben een 10G Ethernet WAN en LAN >1G
Ik heb zo het ver vermoeden, dat xgspon ook niet eeuwig blijft, er zijn al testen in sommige gebieden.
Dan maar een extra kastje.
En het meeste verkeer via wifi, loopt hier via de bedraad aangesloten repeaters.