Mijn modem, geen huur, fritzbox 5590 is stuk. Geen enkel lampje brand meer. Voeding getest en is goed. Nieuw modem besteld bij de Fritzshop. Moet deze weer door Freedom aangemeld worden?
Hij is al ongeveer 4,5 jaar oud en toen in Duitsland gekocht. Nog niet leverbaar in Nederland. Dan moet ik hem naar Duitse leverancier terugsturen. Dat gaat veel te lang duren. Mijn vrouw is van internet afhankelijk, dus willen we zo snel mogelijk weer online zijn.
Dan kun je altijd nog contact opnemen met Fritz.
Het is fabrieksgarantie, volgens mij moet dat ook direct.
Er staat een telefoonnummer bij. Ze praten gewoon Nederlands.
Als het te lang duurt, kan het garantie exemplaar een mooie reserve zijn.
Ik kan rustig zeggen, dat ze een ongekend vriendelijke support afdeling hebben.
aanmelden:
alleen AON-verbindingen en verbindingen via WAN hoeven niet te worden aangemeld.
( ALS je deze FritzBox hebt moeten aanmelden met serienummer, dan is het logisch dat een volgende ook moet worden aangemeld )
oorzaak ?
Weet je of er iets (in de buurt van) is gebeurd? Denk aan zwaar onweer, verbouwing, piekspanning op 't net, enz.
Als je hem direct aan de glasvezel hangt, ja.
Ik heb xgs-pon die moet worden aangemeld met modem id. We zaten TV te kijken met onze nieuwe LG TV die verbonden is met Apple TV. En ineens geen verbinding meer met internet. Alle lampjes op modem uit. Voeding adapter gemeten en gaf 12 V dus die is goed. Tijdje gewacht en opnieuw voeding in stopcontact maar geen lampjes die aan gaan. Ook nog ander stopcontact geprobeerd.
Even wat onduidelijk voor mij. Mag je modem niet aansluiten voordat Freedom het modem heeft aangemeld. Ik dacht dat de helpdesk juist het modem moest zien in hun netwerk. Maar Chatgpt denkt daar anders over. Maar Chatgpt verkondigt wel vaak verkeerde dingen.
Je mag de FB aansluiten wanneer het jou uit komt. Wij kunnen een modem registreren nadat deze is aangesloten, maar ook voordat deze aangesloten zou zijn. Dus als je al eerder het modem-id van de FRITZ!Box zou weten, dan kunnen we deze al voor je aanmelden. ![]()
Bastiaan. Morgen wordt die bezorgd. Kan ik dan helpdesk bellen?
Ik heb dit ook wel eens gehad. Probeer het na een aantal uren nog een keer, soms werkt hij daarna weer gewoon stabiel. In een ander geval was het apparaat dood en moest het vervangen worden.
Voeding hoeft niet perse goed te zijn wanneer je die onbelast meet.
Vaker meegemaakt dat zodra een voeding wat mA’s trekt, de spanning bij een defect daarvan ineendondert of instabiel wordt.
Trek het tweelingsnoer van de adapter/uitgang eventueel wat uit elkaar, duw in elke ader een naald (op voldoende afstand zodat die elkaar niet kunnen kortsluiten) en meet de spanning terwijl je de connector in de FB stopt.
Puur technisch, wanneer ding het niet doet, zal ws een Elco of spanningsregelaar (onboard) de geest hebben gegeven. Doorgaans een simpele reparatie die dan vaak duur wordt betaald.
Disclaimer: wanneer je niet vertrouwd bent met dit soort dingen, laat dat vooral over aan een ander. Doe dit niet wanneer je nog wil genieten van een “garantie” als onvervulde belofte. De meeste technici willen niet bezig zijn met andersmans geopende zaken.
Ik zou het testen met een autolamp.
Oude richtingaanwijzer lamp van b.v. 21W
Je hoeft daar niet voor in het snoer te prikken.
Die veroorzaakt een stroompiek bij het opwarmen.
Perfect voor een test.
Kan een manier zijn om specifiek de voeding zelf te testen op belastbaarheid en daarbij meten die 12V er is om te blijven.
Waar ik o.a. een beetje benieuwd naar zou zijn of de FB5590 de voeding mogelijk kortsluit (waarbij moderne power-adapters bij kortsluiting simpelweg de spanning afschakelen om te voorkomen dat de boel gaat roken). Een apparaat dat totaal niets doet, heeft veelal een simpele oorzakelijke reden. Lastiger zijn de schijnbaar willekeurig optredende storingen.
Een volgende controle in dat “doet-niets-meer” padenverband is nazien of/hoeveel vermogen er zo ja, wanneer precies wordt afgenomen en of dat een voldoende overtuigend gedrag vertoont. Zal niet het laatste apparaat zijn wier (contra)connector simpelweg defect of onvoldoende contact maakt.
Vaak is vanuit een opgetekend tijdsspanningsbeeld af te leiden of & waar iets qua onderdeel, faalt. Allemaal testen, zonder dat daarvoor de FB zelf hoeft te worden ontzegeld.
Een verdere foutdiagnose begint inwendig met visuele inspectie en controle op extern veroorzaakte defecten (veelal buiten garantie) zoals vocht, stof, beestjes, hitte & overspanning e.d.
We zijn weer online met een nieuw modem de Fritzbox 5690 XGS. Bericht naar AVM gestuurd of ze nog onder garantie willen repareren voor een apparaat dat in Duitsland is gekocht. Gelukkig wel de factuur nog gevonden.
Benieuwd wat het gaat zijn of worden.
Ik heb een RMA formulier gekregen om het op te sturen. Dat kwam vrij snel, al na paar seconden, via email, na een digitale chat die werd overgenonen door een medewerker van AVM.
Verzenden lukt niet. PostNL zegt dat het adres niet bestaat. Ze kunnen geen verzendlabel maken. Op het RMA formulier met verzendlabel staat Stromstrasse 7 10555 Berlin.
Op Google Maps bestaat het adres wel.
Weliswaar met een ringel-s (Ăź)
Dat had ik ook gezien met google. We gaan het nu proberen bij ander punt van PostNL of DHL. Ze zagen alleen stromstrasse 4 in het systeem