Fritzbox 7581 geen internettoegang

Na veel problemen met de 7583 heb ik nu een fritzbox 7581 in huis, maar met de configuratie zag ik geen freedom bij de internet service providers staan (wel xs4all en kpn etc). Nu moet je ook inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord voor internettoegang, maar wat op de freedom pagina staat blijkt niet te kloppen? Want ik krijg geen internettoegang. Weet iemand misschien van hoe en wat?

Waarschijnlijk heb je nog oude firmware op de Fritzbox staan. Eerst even updaten, dan zou Freedom erbij moeten staan.

Dan moet ik eerst verbinding maken via XS4ALL anders kan ik ook niet updaten. Ik zal eens even kijken, bedankt voor de tip.

Edit: hij zegt dat ie al up to date is

Heb je al wel internet via Freedom, of moet dat nog opgeleverd worden?

Nee dat heb ik al. Al een tijdje, met de 7583 heb ik wel gewoon internet en zag ik freedom ook bij de lijst erbij staan alleen bij de 7581 niet.

Mag ik vragen wat de reden is dat je dan een oudere Fritzbox hebt aangesloten?
Volgens de Freedom website wordt die zelfs niet meer supported.

Omdat de 7583 best vaak zijn verbinding verliest en ik dit niet had bij XS4ALL samen met de 7581. Dit werd mij dan ook aangeraden.

OK, vandaar.
Heb Je deze instellingen al nagekeken:

Yep had alles zo ingesteld inclusief gebruikersnaam en wachtwoord, maar geen internettoegang

Beste @Vince_1994 ,

modem-leverancier AVM biedt op een website de meest-actuele versie voor alle FritzBoxen aan.
Op Download.Avm.DE/FritzBox/fritzbox-types download je de versie (in dit geval de FritzOS 7.15) via een willekeurige verbinding (hoeft dus niet oude of huidige provider te zijn). Log in op jouw FritzBox en onder
=-> Systeem
=-> Update
kun je die OS-versie inlezen.

TIP: maak wel eerst even een BackUp van je configuratie (is trouwens slim om regelmatig 'ns te doen)

Bedankt, maar fritsos 7.15 staat er al op

Mijn info is dan ook voor jou èn voor toekomstige lezers.
Via deze AVM-URL blader je makkelijk naar jouw eigen modem-type.

Kies niet de Duitse, maar de “other” versie.

Eerst het menu op ‘advanced view’ zetten.
Heb je in ‘Event Log’ gekeken wat daar staat over de verbinding?
Volgende stap is een packet trace te maken en die kun je met wireshark bekijken.

De 7581 is door avm niet voor niets vervroegd op EOL gezet.

Ik gebruik ook een (eigen) FritzBox 7581 in plaats van de bij het abonnement geleverde 7583. De reden is dat de 7583 een niet via firmware updates op te lossen hardwareprobleem heeft, waardoor deze niet de maximale snelheden over VDSL kan behalen (bron: Freedom Helpdesk). In mijn geval krijg ik 185/40 Mbps met de 7583, tegen 200/60 met de 7581.

Hoe dan ook, mijn 7581 werkt gewoon met Freedom, gebruikmakend van het profiel van XS4ALL. Ik heb hier niets aan hoeven te passen. Zie hieronder. Heb je het zo al geprobeerd?

Ja als ik XS4ALL kies net als wat jij hebt gedaan werkt ie perfect en heb ik inderdaad ook een best wel veel hogere snelheid, maar ik wist niet dat dat de bedoeling was/kon. Ben geen held in het netwerk gebeuren, zit je dan niet via xs4all of wat doet dit precies?

“XS4ALL” in de lijst met providers is slechts de naam van het profiel. Dit verwijst naar een verzameling netwerkparameters in de FritzBox waarmee de (xDSL) verbinding wordt opgezet. Voor zover ik weet gebruikt XS4ALL (de provider) dezelfde parameters als Freedom. Zie ook: https://www.freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen. Er zijn ongetwijfeld xDSL goeroes die dit beter kunnen uitleggen.

Maar: je bent dus verbonden met het Freedom netwerk, ook al staat er “XS4ALL”.

Oh dan ga ik direct over en selecteer ik dat profiel zag inderdaad ook net iets boven de 200Mbps als download wat ook best veel hoger ligt. Hartstikke bedankt!

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.