Fritzbox 7583 voorbereiden voor overstap

Hierbij het relevante stukje van het antwoord van de helpdesk op deze vraag.

"De twee Freedom Founding profielen zijn hetzelfde. Soms staan ze er per ongeluk / per abuis twee keer in. Dit kan verder geen kwaad. "

4 likes

ā€¦ leuk.
Toch zag PtrO er 3 verschillende profielen :

:grey_question:
alle 3 precies even groot (100 bytes)
Blijf dus wel nieuwsgierig :
welke van deze 3 profielen zijn dan identiek ?

(is geen halszaak, gewoon nieuwsgierig)

1 like

Technisch leuk en ten bewijs, heb ik dat via support-informatie uit de 7590 gehaald
http://fritz.box/support.lua ā†’ [ Generate Advanced Support data]. Ergens wel benieuwd wat anderen eruit weten te peuren.

/var/tmp/provider_additive/providers:
drw-rw-rw-    5 root     root           120 Jan 20 19:54 .
drw-r--r--    3 root     root           100 Jan 20 19:54 ..
drw-rw-rw-    2 root     root           100 Jan 20 19:54 freedom_adsl
drw-rw-rw-    2 root     root           100 Jan 20 19:54 freedom_ftth
drw-rw-rw-    2 root     root           100 Jan 20 19:54 freedom_vdsl
-rw-rw-rw-    1 root     root           196 Mar 11  2020 providermap.txt

De profielen zijn standaard meegekomen in het door mij bij Freedom gekochte modem.
Helaas kan ik niet inde profielen kijken omdat Fritz, de (telnet) toegang heeft geblokkeerd.

Het is/blijft wel intrigerend wat Freedom precies zelf of door AVM.DE daar heeft laten programmeren.
Terzijde wil ik mij ook de vraag stellen waarom Freedom er voor gekozen heeft om een afgesloten (closed-source) modem/router te nemen waar haar gebruikers geen toegang toe hebben.
Dat het 't beste modem/router is, zal zijn en neemt niet weg dat dat dit discutabel is omdat het inwendige niet openbaar isā€¦ waarom is het 't beste modemā€¦ omdat ?? ??

NB: Ik neem/heb het modem vooral voor de goegemeente thuis zodat ik - how low can I go - geen discussie (meer) heb/krijg dat ik storingen veroorzaak ā€¦ met het modem dat immers het allerbeste isā€¦ :yum:

Gisteren de 7583 can Freedom ontvangen. Vandaag geĆÆnstalleerd, nog even xs4all totdat ik volgende week echt overga naar Freedom.

Installeren ging redelijk makkelijk.

  • Eerst de gegevens van mijn 7360 (voor DECT toepassingen) en 7581 opgeslagen op PC
  • 7581 en 7360 van de stroom
  • Alle huis aansluitingen niet aangesloten
  • 7583 aan de stroom en aangesloten op de aanwezige Y kabel voor paired bonded DSL.
  • 7583 begon op ongeveer 83 Mbit/s en 10 Mbit/s is inmiddels weer redelijk op de oude waarde 109 Mbit/s en 16 Mbit/s. Kan nog wel iets sneller (was 117 Mbit/s en 16.5 Mbit/s) maar dat zal wel komen.
  • Bij de ontvangers van canal digital worden lange ethernet kabels geleverd, dus hoefde ik niet op de knieĆ«n bij de meterkast om mijn PC bedraad aan te sluiten.
  • Account weer op xs4all
  • Update van de 7583 firmware
  • De telefonie- en DECT-gegevens van de 7360 teruggezet
  • Dan alle gegevens van de 7581 behalve de netwerk login en de telefonie- en DECT-gegevens teruggezet
  • Alle thuisverbindingen weer aangesloten.
  • Alle verbindingen, IP adressen etc, voor alle apparaten stonden nog zoals op de 7581, ideaal.
  • Alle portforwards waren ook netjes overgezet.
  • En alle mesh repeaters werken ook
  • Moest wel mijn Raspberry Pi resetten om die weer te kunnen benaderen. Mogelijk omdat die in het netwerk een vast IP adres heeft.
  • Daarna alle FRITZ!DECT 200 stopcontacten bij DECT aangemeld. De namen en automatische instellingen waren al overgenomen.
  • Alle FRITZ!FONs bij DECT base station aangemeld.
  • VPN vanaf 4G naar thuis gechecked, werkt met alle oorspronkelijke instellingen
  • TVs werken ook weer prima.

Nog te doen:

  • Automatisch kopiĆ«ren Letā€™s Encrypt certificaat naar 7360 verwijderen
  • Letā€™s Encrypt certificaat checken.

Dan volgende week:

  • Backup maken Raspberry Pi SD kaart
  • Wachten op verandering naar IP adres van Freedom
  • Account Fritz!Box naar Freedom
  • Telefoon aansluiting en instellingen controleren
  • Installeren Canal Digital ontvangers en KPN ontvangers terug naar fabrieksinstellingen.
  • Aanpassen DNS instellingen bij Freedom voor de thuisaansluiting A, en AAAA records
  • Op Raspberry Pi alle xs4all.space verwijzingen wijzigen naar eigen domein omzetten
  • Op Raspberry Pi Letā€™s encrypt instellingen aanpassen
  • Aanpassen DNS instellingen bij Freedom voor de thuisaansluiting A, en AAAA records
  • Aanvragen van reverse DNS op eigen domeinnaam per email
  • 7581 naar plek ver van mijn Wi-Fi netwerk brengen en daar terug naar fabrieksinstellingen.

laatste stukje:
Fritz-modem terug naar Fabrieks-instellingen
kan vlot; zie het andere Community-item :

Fritz_modem_met_telefoon_terug_naar_Fabrieks-instellingen

Via de telefoon werkt bij mij niet omdat de telefoons op de 7360 waren aangesloten. Die wil ik nu net niet naar fabrieksinstellingen hebben. Die is van mezelf en wilde ik behouden als DECT ook via de 7583 niet goed zou werken, zoals op de 7581 het geval was.

De 7581 resetten via het menu wilde ik pas doen nadat alles met de 7583 goed werkte. Dat voor het geval ik terug had gemoeten als iets onverhoopt niet goed zou werken.

Nu zou ik de 7581 via het menu kunnen resetten, maar die wil ik hier in huis niet meer aanzetten omdat ik dan twee Wi-Fi bronnen krijg met hetzelfde SSID. Of mijn MESH netwerk daar tegen kan weet ik niet, maar dat wil ik niet uitproberen.
Daarom neem ik de 7581 van de week mee naar het werk, ver genoeg van huis, en reset hem daar via het menu.

Ik stop in dergelijke gevallen het zendende-ding in een metalen kist (kooi van faraday).
Terzijde: reset per telefoon(nummer) kan, d8 ik, alleen via de analoge-poorten.

Na het resetten krijgt de fritzbox de SSID van het etiket.
Die is toch nooit hetzelfde als de rest?
Daarvoor zijn er speciaal nog 2 random letters aan de SSID toegevoegt.
Als je op die manier MESH van slag kunt krijgen, heb je een bug ontdekt.

Klopt, maar vĆ³Ć³r de reset, zodra ik de spanning er op zet begint hij met het SSID wat er nog in zit. En dat is gelijk aan wat mijn nieuwe 7583 heeft en actief mee is. Pas na de reset krijgt de 7581 een ander SSID.
Ik heb geen zin in enig probleem, dus ik neem het ding gewoon mee naar een plek ver van mijn huis zet daar de stroom er op en doe een reset naar fabrieksinstellingen. Heel simpel.

Vanochtend is mijn verbinding overgezet naar Freedom.
Dat werkte probleemloos, echter telefonie niet.

De fritzbox omgezet naar Freedom als provider en op de pagina ā€˜Internetā€™, ā€˜Account Informationā€™, ā€˜DNS Serverā€™ de optie ā€˜Encrypted name resolution in the internet (DNS over TLS)ā€™ aangevinkt en daartoe in het invulveld ā€˜Resolved Names of the DNS Serverā€™, ā€œdns.freedom.nlā€ ingevuld. Dat werkt. iOS geeft nu een wazige foutmelding over een privacy fout, maar die moet ik nog uitzoeken. Internetten met iOS werkt wel.

Toen in mijn freedom de A en AAAA record voor mijn thuisaansluiting goed gezet. IPv4 was makkelijk, voor IPv6 moet je dat wel afsluiten met ā€˜::ā€™, dus iets als 1234:4567:89ab::

Voor telefonie netjes gedaan wat op de helpdesk paginaā€™s Telefoonnummer instellen | Freedom staat, maar kon niet bellen of gebeld worden. Helpdesk gebeld, die wisten het ook niet, maar ze zouden het uitzoeken. Toen ze een aantal uren later terugbelden werkte het gebeld worden blijkbaar opeens wel. Het schijnt soms een paar uur te kosten voordat e.a. echt actief is overgezet,

Toen kon ik nog niet bellen met mijn DECT toestellen aangesloten op de 7583.
Op de bovengenoemde pagina staat dat je het nummer moet invullen als +31201234567 dus +31 + netnummer zonder 0 + abonneenummer op de telefonie instel paginaā€™.
Dat formaat was bij KPN/XS4ALL anders, daar was het netnummer met 0 + abonneenummer.
Gevolg van dat laatste is dat alle telefoons op de pagina in de fritzbox ā€˜Telefonieā€™, ā€˜Telefonie apparatenā€™ nog het formaat van KPN/XS4ALL voor het ā€œuitgaande nummerā€ hebben staan.
Als je voor elke telefoon dat gegeven edit en het nummer voor uitgaande gesprekken selecteert dat begint met 31, dan werken uitgaande gesprekken ook zoals het hoort.

Dit laatste was ook nog niet bij bij de helpdesk.

Dat stond wel in de online help
Het ontbreekt in de screenshot.
Het kan best zijn, dat dit pas zichtbaar is na het activeren van de lijn.

DTMF heb ik ouderwets op inband staan.
Mocht een keuze menu eens niet werken, weet waar het aan ligt.

afbeelding

Er staat iets over een intern nummer maar voor versie lager dan 7.20. Dat staat er voor hogere versie nummers niet bij.
En wat ik zeker niet zie staan, en dat is de essentie, dat je de uitgaande telefoonnummers van de toestellen nog moet aanpassen !!!

Dat aanpassen van de nummers die je belt, doet de fritzbox voor je.


zo heb ik voipbuster ingesteld

Dit bovenstaande plaatje ontbreekt op de help pagina.
Omdat ik 2 lijnen elders heb, weet ik niet uit eigen ervaring hoe het bij freedom moet.

Dat je eigen nummer ook internationaal formaat moet hebben staat er ook.
Dat de 0 van het netnummer vervalt als het landnummer er voor komt is ook logisch.

Ik heb het niet over de nummers die je belt, maar het nummer dat gekoppeld is aan elk toestel voor uitgaande oproepen,
Die MOET je met de HAND instellen als je eerder de boel van de KPN/XS4ALL instellingen hebt overgenomen. Zoals ik schreef heb ik het over "pagina in de fritzbox ā€˜Telefonieā€™, ā€˜Telefonie apparatenā€™"
Daar moet je voor ieder toestel een uitgaand nummer kiezen uit de lijst die je dan voorgeschoteld krijgt. Het oude uitbelnummer wordt dan vervangen door iets wat de Fritz!Box ook kent. Dit is dus op de 7583 een handmatige exercitie die je dan moet doen.

@Erik De plaatjes die jij laat zien komen uit een oude versie van de firmware. Die heb ik niet in mijn 7.29 versie. Maar het gaat om wat er staat onder ā€œTelephone Number Outgoingā€ bij elk individueel toestel:

Ik heb ook versie 7.29

Dat blijkt op die manier weinig zin te hebben. Je zal een IPv6 van een individueel apparaat moeten opgeven. Dat is hoe IPv6 werkt natuurlijk. Dus iets als 1234:4567:89ab:1:abcd:ef12:3456:789a

Of 1234:5678:9abc::789a

ā€œ::ā€ staat voor allemaal nullen!

Moeten dat wel nullen zijn en die kans is niet zo groot omdat het IPv6 in veel gevallen eindigt met het UIC van het betreffende apparaat of daarvan is afgeleid.

Ja, dat zijn nullen.