Fritzbox doet geen ipv4 via wifi

1- Via de kabel werkt mijn fritzbox prima (zelfs met DHCP).
2- Via wifi en fixed ip instellingen ook geen enkel probleem.
3- Via wifi en DHCP krijg ik alleen een ipv6 adres (geen ipv4) waardoor de helft van het internet onbereikbaar is.

Heb het geprobeerd via een laptop (windows+linux) een telefoon (Android) en overal hetzelfde probleem: DHCP geeft geen ipv4 adres terug.

Heb ook nog geprobeerd om alle apparaten uit te zetten en dan stuk voor stuk te verbinden, maar dat levert ook niks op. WIFI /DHCP en IPv4 lijken elkaar niet aardig te vinden.

Zomaar een wilde gok, schot voor de boeg, …
Heb je misschien hetzelfde probleem als hier is besproken? klik
De oplossing staat hier: klik

Volgens dat antwoord is de default lease tijd een week… Dat is een verkeerde keus.
een lease tijd van enkele uren (zeg 4 tot 8) is een veel betere keuze.

Clearen van de leases zou dus een directe snelle oplossing zijn.

1 like

probleem opgelost. De leasetijd was inderdaad te lang waardoor geen nieuwe ipv4 adressen

ja, dat was mijn bericht

Hoe stel je korter dan 1 dag in?

Ik heb geen Fritzbox, (maar een zelfbouw linux router), dus ik kan je geen aanwijzingen hiervoor geven.

Die instelling zit verstopt bij “Home Network / Network” (menu linkerzijde), Tabblad “Network Settings” en dan onderaan de pagina de knop “IPv4 Settings”

Ik weet dat de DHCP leasetijd daar ingesteld wordt.
Het advies was om die tijd enkele uren te maken.
Bij de FRITZ die ik hier heb (7590 laatste OS) kan ik niet korter dan 1 dag instellen…

Ik heb zelf een grotere DHCP pool ingesteld, bijvoorbeeld 172.16.1.x tot 172.16.20.x met netmasker 255.255.0.0 dan kom je niet zo snel in de knel.

Op zich is 1 dag naar mijn mening al kort genoeg. En ook snap ik de keuze van AVM met 10 dagen (poortvrijgave is een van de redenen om het op 10 dagen te zetten, dat scheelt op de helpdesk veel telefoontjes dat de poortvrijgave niet zou werken).
Oplossing daarvoor is natuurlijk het vinkje " dit apparaat altijd hetzelfde ipv4 adres toekennen" aanzetten.

De reden dat het problemen geeft, ligt in de privacy opties van Android. Een grotere pool instellen lost dit op. En het advies om de leasetijd op 4-6 uur in 5e stellen, daar is ook zeker wat voor te zeggen.

Het echte probleem ligt natuurlijk bij de trage adoptie van IPv6 door (onder andere, maar voornamelijk) ISPs…
Met IPv6 bestaat dit probleem niet. Privacy is daarin een geĂŻntegreerd onderdeel met de tijdelijke adressen die standaard geĂŻmplementeerd zijn.

1 like

Misschien heeft @rein wat aan deze tip, hij was het die dit topic begon.

1 like