Fritzbox zet snelheid netwerk poorten steeds terug naar 100mbit

Ik heb een Fritzbox 7590 met op 1 van de LAN poorten een Unifi Dream Machine (non pro).
Bij de Fritzbox heb ik wifi uitgeschakeld, verder dient het alleen als ‘modem’. De UDM verzorgt de routering en de wifi (zitten nog 2 APs in het netwerk). Ik ben redelijk nieuw met netwerkbeheer, maar heb mn unifi setup al tijdje behoorlijk stabiel draaien.

Sinds ik over ben naar Freedom (zat voorheen bij Ziggo), heb ik dus de Fritzbox en die schakelt de netwerkpoort waar de UDM op zit steeds terug naar 100mbit. Ofja ik denk dat het aan de Fritzbox ligt.

Wat ik al geprobeerd heb:

  • alle poorten op ‘Power mode’ gezet op de Fritzbox
  • EEE (Energy Efficient Ethernet) uitgezet op de Fritzbox
  • IPv6 uit gezet, geen idee of dat helpt, maar heb de kennis (nog) niet om het correct in te stellen
  • Andere kabel geprobeerd tussen UDM en fritzbox

Als ik de UDM op een andere poort zet op de fritzbox, dan werkt ie een tijdje op 1Gbit. Na een tijdje is het toch weer max 100mbit op die poort. Alle poorten staan dan nog wel op Power mode, dus hij laat wel meer toe, maar om een of andere reden blijft het terug schieten naar 100mbit.
Op de UDM kan ik speed/duplex instellen van de wan poort, maar hij pikt dat niet, blijft op default ‘auto-negotiation’. Weet niet hoe ik dat kan forceren.

Iemand ideeën wat ik nog kan proberen?

Heb ook wel zoiets gehad.
Beide kabels kwamen uit dezelfde zending.
Toen een heel ander kwaliteitskabeltje gepakt, storing weg.

1 like

Herkenbaar. Die fallback heb ik af en toe op de FB welk is aangesloten op een 24-poorts Netgear. Nooit goed opgelost kunnen krijgen en inmiddels heb ik daarvoor een monitorscript lopen die dan aan de Netgearzijde dan de poort(snelheid) toggled.

Ik krijg zelf het gevoel dat dit te maken heeft met de mesh-functie van de Fritzbox die AVM kennelijk graag activeert. kan ms nog helpen om met isopropynol alcohol de rj45-contacten van de FB of client schoon te maken.