Geen goede start met freedom

Ik zou gisteren overgaan van KPN/XS4ALL naar Freedom.

En jawel, prompt om kwart voor negen verdween het oude signaal. Maar de beloofde, afgesproken en bevestigde monteur kwam niet opdraven.

Via mail een ticket aangemaakt. Daar is na 17 uur nog geen enkele reactie op. Dus maar gaan bellen, en na een minuut of 7 al iemand aan de telefoon. Die snapt wel dat ik nogal gefrustreerd ben, maar kan niets anders dan een ticket aanmaken.

Heeft iemand een idee hoe ik hier wat meer druk op krijg?

update 12:40: net gebeld door iemand die snapt wat er aan de hand is. Kennelijk is er een patchfout gemaakt, daarom komt mijn link niet op. Wordt vervolgd.

Hopen dat het snel in orde komt. Waar gehakt wordt vallen helaas soms spaanders.

Bedankt voor de update in ieder geval.

“Waar gehakt wordt vallen helaas soms spaanders” ja, en als er daadwerkelijk gehakt werd dan zou ik er wellicht vrede mee hebben. Maar vooralsnog zit ik alleen maar te wachten op dingen die niet gebeuren.

Ondertussen vanmiddag wel twee keer gebeld door het installatiebureau dat de monteur had moeten sturen. Ze hebben er een gevonden die volgende week woensdag! langs kan komen. Geen excuses, geen uitleg, en geen reactie toen ik zei dat dat me niet zo zinvol lijkt en dat het ook veel te lang duurt zo. En wat gaat een monteur precies doen, ondertussen? het probleem lijkt vooralsnog aan de andere kant te liggen, tenslotte. Niettemin belt dezelfde mevrouw me een uur later met precies hetzelfde verhaal. Zucht.

Kortom, van Freedom wel begrip en inzicht in de situatie, maar nog geen adequate actie. En dat installatiebureau kan beter iets anders gaan doen.

Ik hoop voor je dat het straks allemaal is opgelost en ook hier merk ik weer op dat we in een onderling afhankelijke maatschappij zijn beland waar veel goed gaat en als het fout gaat, dan veroordeeld zijn tot langere wachttijden.

Er zijn tal van redenen en oorzaken (ook te bedenken) waarom zaken (meer) tijd nodig hebben dan op het oog zou schijnen.
Ook hier is echt het beste je geduld te bewaren en er op te vertrouwen dat er veel mensen bezig zijn om issues op te lossen. Ga er vooral vanuit iedereen meer dan graag wil dat ook jouw issue wordt opgelost.

Los daarvan zou het voor elk bedrijf nuttig zijn dat wanneer een klant wordt ingesteld, omgezet of geactiveerd, er even een menselijk check momentje is of dat wel goed is gegaan. Ja dat kost (in dat denken) tijd/geld maar neemt veel frustratie weg omdat iemand dan niet hoeft te gissen.

Ja, nee. Wat ik al zei, als er daadwerkelijk gehakt zou worden dan zou ik er wellicht vrede mee hebben. Maar dat is dus niet zo, of tenminste, ik zie er niks van.

Even heel simpel. Er moet iemand bij Cambrium kijken hoe het kan dat Freedom licht ziet op mijn vezel, terwijl bij mij de fritzbox niet aan de stroom hangt. Ofwel de administratie klopt niet, ofwel er is fout gepatcht - heel veel licht zit daar niet tussen, ha ha ha. Maar dat duurt dus. Er is een ticket aangemaakt, dat is die maatschappij waar je het over hebt. Het staat op de backlog - en ja, ik weet maar al te goed wat dat betekent.

Maar er is een andere kant aan dit verhaal. Ik krijg ondertussen van die meldingen van de forwarders die ik op gmail heb staan - zo van ‘over 36 uur stoppen we te proberen deze mail af te leveren’. Vervelend, want dan is mijn archief niet compleet. Maar alle mail die niet over gmail loopt ben ik dus kwijt, en erger nog, mijn klanten krijgen een bounce. Morgenmiddag moet ik aan een van mijn beste klanten gaan melden dat een zoom er niet in zit en dat we old skool bellen moeten - en dat ik ook niet echt zeker weet hoe ik zaterdag mijn werk aan ze ga opleveren.

Als ik internet nodig had voor netflix, dan zat ik wel bij ziggo of zoiets. Er zit echt een heel duidelijk eind aan de hoeveelheid geduld die ik kan hebben. Ergens in de buurt van die 36 uur van google stopt het gewoon, en dan is de conclusie simpelweg dat Freedom kennelijk niet in staat is om klanten aan te sluiten - hoezeer me dat ook aan mijn hart gaat, ik moet ook mijn brood verdienen.

Helder en zeker herkenbaar, waarbij ik zelf (zakelijk) mijn overstap wat meer in eigen hand had ingeregeld. Ik weet koe in de kont maar zakelijk zal en had je (nofi) moeten zorgen voor back-up.

Dat je zou denken wat iemand waar etc.etc. allemaal moet doen en gaat invullen, hoeft ook niet zo te zijn. Dat je er - nog - niets van ziet, wil zeker niet zeggen dat er niets gebeurd of is (in)gepland. Ik heb wat tijd doorgebracht in DC’s en kan je verzekeren dat de kans verrekte klein is dat iemand koffie zit te drinken als er werk is te doen.
Dat iemand moet wachten totdat iemand anders klaar is, is dan weer planning waarbij iedereen systematisch op z’n beurt wacht.

Technisch kan je prima licht hebben op een vezel zonder dat jouw FB aanstaat. Het is allemaal een kwestie van hoe de routing (ver)loopt. En als er dan bv een foute patch is (gemaakt), denkt iemand “toppie” er is licht en alleen niet dat van jou. Freedom doet zelf geen belichting en moet afgaan op wat haar door een uitvoerende partijen wordt gemeld.

In jouw urgente situatie zou ik proberen met iemand (buren of zo) een wifi of kabeltje te delen. Je kan ook je telefoon gebruiken voor de internet connectie en dan je FB daarop/naar laten connecten.
Zeker zakelijk is het aan te raden dat je altijd iets van een plan hebt liggen indien een glasvezel, kan door van alles zijn, onverhoopt niet beschikbaar is. Ik ken mensen die soms maanden moesten wachten voordat iets het doet.

Voor die gevallen is een “mobile network dongle” (waar je dan je - desnoods prepaid - data/simcard induwt) een oplossing.
Je kan ook USB/Tethering overwegen, waarbij je de telefoon via USB aan de FB of desnoods alleen aan je PC koppelt.

Het is en voelt verder wat oneerlijk om Freedom de schuld te geven waar zij idd formeel wel verantwoordelijk is om iets op te lossen.

Ik vermoed dat je helaas bij die kleine groep zit, die deze grote pech ondervindt. Doorgaans verloopt een overstap van KPN/xs4all naar idem Freedom, naadloos. Begrijpelijk natuurlijk dat jij daar geen boodschap aan hebt en jouw disconnectie de enige prioriteit is.

Wellicht wordt zsm uitgevonden wat de oorzaak was en de oplossing gaat zijn, zodat iedereen daar weer wat lering uit kan trekken.

Ik ga wel heel benieuwd zijn wat de oorzaak cq oplossing gaat zijn.

Ja, daar had ik vanzelf aan gedacht. Buren? ik kan kiezen uit die lui waar ik liever geen contact mee heb of de meneer die de helft van de week aan de chemo hangt. Snap je waar dat naar optelt?

En ja, mijn vinger heeft vandaag al zeker tien minuten boven de klik gehangen voor een mifi router. Maar ook dat valt in de praktijk wat tegen, het telt uiteindelijk op naar geld wat naar KPN gaat, en niet naar Freedom. Ik heb niet zoveel euro’s dat ze met elkaar meer gaan maken.

Overigens, ik heb zo’n 33 jaar in en om DC’s geleefd, en ik kan je verzekeren dat daar - zeker tegenwoordig, sinds agile/scrum en zo - heel veel koffie gedronken wordt. Daarom ben ik ook wat anders gaan doen, ik trok die mentaliteit niet meer. En ja, de hele telecom markt is volstrekt ziek, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar lijdzaam maanden ga zitten wachten. Deze week, of anders hoeft het niet meer, zo simpel is het gewoon ook. Ik moet op een gegeven moment gewoon voor zekerheid gaan kiezen, ondanks dat het niet de oplossing is die ik eigenlijk wil en ondanks dat het op de langere termijn waarschijnlijk veel duurder wordt.

Wat op dit moment gewoon echt ontbreekt is dat Freedom laat zien dat de belofte die ze doen (iets van naadloos overstappen, de monteur gaat niet weg voor alles werkt) ook iets betekent. Ik zie gewoon niks gebeuren, niks bewegen, en ik voel geen dadendrang - ik probeer modetermen als ‘sense of urgency’ maar te vermijden :wink:

Ik heb gisteren op het Freedom Festival met iemand van FibreCrew gesproken.
Onderaannemers (installatiebureau’s) die je verplicht moet inhuren om in de PoP te werken: Lastig.
En als er 1 patch-fout wordt gemaakt (zoals ik nu lees: Wel “licht” bij Cambrium maar geen “licht” op het modem), dan houdt dat in feite in dat er dus nu 2 mensen zonder internet zitten: 1 klant van Freedom en 1 klant van (waarschijnlijk) een andere provider.

Je zou eigenlijk verwachten dat die onderaannemers (installatiebureau’s) ook een soort calamiteitendienst hebben. Want inderdaad, mensen werken, en dan gaat er X procent fout.
En inderdaad, hersteltijden van langer dan 1 week, da’s niet handig.

Uiteindelijk ook hier weer: Tekort aan personeel. Het ene gat met het andere gat vullen. En dus kan vanwege beperkte mankracht de calamiteitendienst alleen uitrukken als er meer dan 1000 klanten getroffen zijn.

1 like

Ok het is gefixt, ik ben online.

Vanochtend gecontact door KPN om een monteur langs te sturen. Dat kon meteen vanmiddag al. Die was twee minuten bij mij bezig en vervolgens een kwartier in de pop verderop in de wijk, komt bij mij terug en plugt met een brede glimlach mijn fritzbox in en alles werkt.

Vervolgens belt hij met een collega, ik citeer ‘ja hee, die conversie waar je maandag mee bezig was. Bij die pop die in de modder staat. Die heb je in het verkeerde gat gestopt, dat je dat effe weet voor de volgende’.

Speed test krijg ik ondertussen strak tegen de 1Gbit aan, dns convergeert naar de nieuwe IP, mail komt weer binnen, ik ben weer blij.

3 likes

:+1:
Zo zie je maar weer dat het geen opzet was noch onwil maar puur dat er simpel een verkeerde patch was dat “in de modder” door KPN moest worden uithgezocht. Veel plezier verder van je verbinding.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.