Geen internet. Verkeerd aangesloten? Router te oud? Of geen signaal?

Ik heb sinds kort internet van Freedom en ik wilde dit graag zelf aansluiten. Volgens mij zou de aansluiting goed moeten zijn maar, maar ik heb geen internetverbinding.

In mijn meterkast komt een glasvezelverbinding binnen met een patchcover. Deze heb ik aangesloten aan een mediaconverter met een extra glasvezelkabeltje en een koppelstukje.

Producten:




Vervolgens heb ik een oude router (TP-Link Archer C5) aangesloten aan de mediaconverter met een UTP-kabel naar de WAN-poort van de router (op de router gelabeld als ‘Internet’).


Ik heb de router ingesteld op PPPoE zoals beschreven op de pagina met algemene instellingen, maar het lukt de router niet om een verbinding vast te stellen.



Een MTU-waarde van 1500 is op deze router niet mogelijk, ik heb waardes geprobeerd van 1480 (standaard waarde van de router), 1448 (MSS Clamping-waarde aangeraden door Freedom) en 1492 (de maximale waarde van de router). In geen geval lukte het om verbinding te krijgen.

Mijn vraag is nu waarom de verbinding niet lukt? Heb ik het verkeerd aangesloten? Is de router te oud? Heb ik de glasvezel beschadigd? Of is er geen signaal op de lijn?

Bij voorbaat dank voor alle hulp.

Heb je ook vlan 6 op de internet verbinding gezet en het kan wel 7 minuten duren voordat de verbinding staat.

Je router zal de PPPoe sessie moeten taggen op VLAN6. Als je router dat onverhoopt niet kan, zul je een managed switch moeten gebruiken, kabel van media convertor in port 1, kabel van router in port 2, beide poorten access port met native vlan 6.

Bedankt voor je reactie!

De mediaconverter ziet geen licht op de lijn. Anders zou FX Link/Act moeten branden.

Op dit moment branden alle drie de lampjes op de mediaconverter gewoon. (Vgm stond de router uit toen ik de foto maakte?)

Zit je SFP-module wel diep genoeg? Volgens mij horen die pennetjes niet zo ver uit te steken in een MC220L.

Ik krijg hem er in ieder geval niet dieper in. Hij lijkt naar mijn idee wel goed vast te zitten.

Het lijkt me trouwens wel verstandig om OpenWrt op je router te installeren. Daarmee is de kans op support hier een stuk beter.

Ik denk dat ik dit ga proberen, begrijp ik goed dat ik dan wel VLAN kan instellen?

Super bedankt allemaal! Ik heb OpenWrt op de router gezet en daarna is het helemaal gelukt met de handige handleidingen van @anon97139585.
Ik heb nu zelfs mijn een VPN client op de router kunnen zetten zodat al mijn netwerkverkeer via VPN gaat, Wel een beetje zwaar voor deze hardware maar die upgrade ik later nog wel.

2 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.