Gezocht: Cloudstorage buitenshuis

Tot nu toe had ik 1 TB cloudstorage buitenshuis via Mihos. Mihos is overgenomen door een wazige club Savvii die de cloudservice gewoon stopt met nauwelijks tijd om een en ander te regelen.

Ik ben dus op zoek naar een veilige coudstorage buitenshuis, 1 of 2 TB, maar wel met SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang zodat mijn Netgear ReadyNAS NAS daar automatisch backups naar toe kan sturen.

Helaas biedt Freedom die optie nog steeds niet.

Wie heeft er een suggestie voor me?

Is TransIP Stack iets? Wel SFTP, ik zie alleen geen Rsync. Let op de prijs, €1 is de actieprijs. Normale prijs vor 1 TB is €5,99 ex BTW.

Zowel TransIP als Tresorit ondersteunen rsync niet.
Tresorit werkt zonder meer niet omdat een account aanmaken niet eens lukt.

TransIP zou misschien via een App op een PC kunnen, maar dan moet die PC dus aan staan. En dat is nu net niet het idee achter een tweede neivwau backup op een cloud server.

Ik vond https://rclone.org/ misschien kan ik dat op een raspi draaien die dan effectief rsync doet naar een cloud service die eigenlijk alleen een soort virtuele disk ondersrteunt. Dat zou dan TransIP kunnen zijn.

Iemand ervaring daar mee?
Is dat een zware belasting van de raspi?

Sinds de overgang naar Savvii heb ik ook regelmatig storingen waardoor de NAS back-ups mislukken. En de administratie is nog meer een puinhoop geworden. Wel jammer, Mihos was een goed en vriendelijk bedrijf.

Ik heb afgelopen week Google One Drive geprobeerd, de data wordt toch clientside versleuteld. Het is 2TB voor een tientje per maand, maar ik wordt gek van de ratelimit. Als de backup loopt en ik vraag ondertussen de resterende ruimte op dan gaat de backup een uur lang op pauze met een ‘teveel verzoeken’ melding.

Gisteravond maar een Strato HiDrive account besteld via een CT actie. Dat is 1TB voor 12 euro het eerste jaar en inclusief rsync e.d. Even aankijken hoe dat gaat.

Hartelijk dank!
Ik kan geen direct rsync interface op Google One Drive vinden, aleen de rclone optie.
Maar dan lijkt me Strato HiDrive een betere optie.
Kan end-2end encryptie ook werken met rsync, of werkt dat alleen via hun apps?
Ik ga het in ieder geval proberen.

Oh excuus, de Google tekst was deel van mijn zoektocht naar een alternatief. Deze heeft inderdaad geen rsync, maar wel een integratie met mijn Synology. Misschien een beetje overbodig in een reactie.

Ik heb Strato zelf nog niet kunnen testen omdat ik mijn account gegevens nog niet heb ontvangen. Mijn NAS doet in Hyper Backup de encryptie zelf nog voor de gekozen upload driver wordt ingezet. Dus ik zal waarschijnlijk de e2ee van Strato niet gebruiken.

Ik ook nog steeds niet. Vandaag maar eens gebeld. Ze zijn het aan het uitzoeken.

Niets op gehoord, dus vandaag maar weer eens gebeld. Kunnen eerst het order nummer niet meer vinden, ook niet na drie keer op de juiste manier voorlezen. *) Teruglezen op de juiste manier hebben ze bij de helpdesk van Strato niet geleerd. Gingen het uitzoeken. En dan opeens kort na het telefoontje toch de mail met de logiin gegevens voor Strato en idem voor HiDrive.

Later deze week maar eens uitproberen of ik sftp (voor wat file syncs) en backup van mijn NAS met rsync aan de praat krijg,

*) In groepjes van twee cijfers per cijfer opnoemen en per twee cijfers per cijfer door ontvangende partij terug te lezen.
Of groepjes van 3 cijfers per cijfer als het gaat om 3 of 6 cijfers in totaal.

In ieder geval werkt sftp op HiDrive. Je moet wel even weten dat je achter de server naam nog ‘/users/loginnaam’ moet zetten om bij je bestanden te komen. Dat staat nergens duidelijk omschreven, maar is te zien als je via WinSCP sftp gebruikt. Ik gebruikte in eerste instantie een programma waarin je de link naar de bestanden moet opgeven, geen filebrowser zoals WinSCP. Dat gaf eerst ‘access denied’ foutmeldingen omdat het pad in de link naar het bestand niet goed stond, na het toevoegen van ‘/users/loginnaam/’ werkte het wel.

Vanavond rsync van af mijn ReadyNAS uitproberen.

1 like

En rsync via ssh werkt ook prima zo te zien,
De backups naar HiDrive wordt gemaakt.
En Savvii, sluit ik af.

Nog steeds jammer dat Freedom een dergelijk service niet levert.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.