[Glasvezel:] heb ik een monteur nodig?

Ik zou glasvezel-internet bij Freedom willen bestellen. Zonder monteur klinkt aantrekkelijk (geen gedoe met afspraak maken en goedkoper). LAN en Wifi aansluiten/configureren zal geen probleem zijn. Maar ik heb twijfels over de glasvezelkant. In de handleiding worden geen fiber optic kabels genoemd bij de inhoud van het pakket, maar wordt wel genoemd “Steek de Fiber Optic Cable in het poortje van de modem waar Fiber Optic bij staat.” Hoe kom ik aan die kabel?

Het aansluitpunt is in de woonkamer en ziet als volgt uit: 1 2
Dit is jaren geleden kosteloos aangelegd tijdens een we-doen-de-hele-wijk-aktie (maar verder nooit gebruik van gemaakt).

Kan ik het modem zelf aansluiten op dit aansluitpunt met het installatiepakket? Moet ik zelf nog een optische kabel aanschaffen (en zo ja: wat precies)? Of moet ik toch maar een monteur laten komen?

1 like

In principe kun je het modem zelf aansluiten. Let alleen op dat je een blauw connector op de blauwe aansluit of een groene op de groene aansluiting. (het zijn verschillende standaards…, ik weet niet welke bij jou is aangesloten naar de wijkcentrale.).

Ik weet niet hoe je aan de juiste kabel komt, misschien even contact opnemen met de helpdesk.

@Tom Als je glasvezel bij ons besteld krijg je een geschikt pakket met een fiber kabel die je kunt aansluiten. In de meeste gevallen is de blauwe glasvezelaansluiting de internetverbinding waarop je het modem kunt aansluiten.

Wanneer je de glasvezel zelf aansluit, ben je zelf wel verantwoordelijk voor eventuele schade die er wordt veroorzaakt aan de glasvezel als dit niet secuur gebeurt. Herstellen van glasvezellijnen is niet goedkoop…

Freedom adviseert om een monteur langs te laten komen voor installatie van glasvezelverbindingen. Puur vanwege de mogelijkheid tot hoge kosten wanneer de glasvezelverbinding beschadigd.

In mijn geval (alles tot en met de connectors is gefixeerd) lijkt me het risico op beschadiging vrij klein? Ik neem tenminste aan dat de connectors zo ontworpen zijn dat schade onwaarschijnlijk is, zolang je er zorgvuldig mee omgaat (juiste kleur/connectortype, niks forceren, stof/vuil uit de buurt houden). En de aansluitkabel naar het modem uiteraard niet te scherp buigen.
Dus tenzij ik hier nog een groot risico over het hoofd zie, durf ik het wel aan om het zelf te gaan doen.

De blauwe connector aansluiting heeft een haakse doorsnijding ( | ) van de galsvezel,
de groene aansluiting heeft een schuine ( / ) doorsnijding.
Druk een blauwe stekker op een groene en je hebt zeker een van de vezels beschadigd.
Juiste stekker op juiste chassis deel is dus van belang.

Oh en NOOIT kijken of je licht ziet. Je brand vanzelf wat gaten in je netvlies.

1 like

@Tom Het aansluiten is inderdaad absoluut niet moeilijk als je het met moed, beleid en trouw doet. (en er voor zorgt dat je inderdaad de juiste connectors gebruikt en stof/vuil uit de buurt houd. En niet vergeten dat er dopjes op de glasvezelaansluitingen zitten.)

Een monteur zou je als een soort ‘verzekering’ kunnen zien, dat je achteraf niet voor onverwachte (hoge) kosten komt te zitten.

Daarnaast is het kabeltje van aansluitpunt naar modem ook niet echt het probleem. Die kabeltjes zijn voor een paar euro aan te schaffen (een euro de meter de laatste keer dat ik kabels kocht). Het gaat vooral om de kabels die door de netwerkleverancier zijn aangelegd en het aansluitpunt zelf. Als daar iets mee mis gaat, dan kosten de herstelwerkzaamheden iets meer dan een paar euro.

1 like

Dopjes niet weggooien maar weer terug plaatsen bij afsluiten van de glasvezel…

Dank voor alle tips en adviezen.

Afgelopen weekend mijn aansluiting besteld, zonder monteur, geplande aansluitdatum 8 februari.
Maandag werd ik gebeld om een afspraak te maken voor een monteur. Een KPN-monteur wel te verstaan, dus niet een Freedom-monteur. Afspraak voor woensdagmiddag.
Dinsdag heb van Freedom het installatiepakket ontvangen.
Woensdag (half uur geleden) heeft de KPN-monteur het aansluitpunt vervangen door een hedendaagse versie. Eentje waarop de patchcover uit het installatiepakket probleemloos past.
Daarna simpelweg de Fritz!Box aansluiten en aanzetten en direct een werkende verbinding!

Allemaal supersnel en supersoepel verlopen. Ik ben blij de overstap naar Freedom gemaakt te hebben.

5 likes

Sinds vandaag ook over naar Freedom. En het is me gelukt zonder de meebestelde monteur.

Was “doodsbenauwd” iets te doen met glasvezel. Veel horrorverhalen gehoord. Heb de NTU weggehaald met deze handleiding op YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=EaDZUJcqW3Y

Uiteraard in omgekeerde volgorde. Kreeg in de doos waarin de Fritz!Box zat al het aansluitmateriaal wat ik nodig had. Denk dat alles met beleid doen eigenlijk een garantie is voor succes. Ik vond het redelijk simpel, en zag ook niet echt veel mogelijkheden om dingen compleet de vernieling in te helpen.

Enfin. Op dit moment tevreden. Kom alleen niet boven de 500Mbps uit op mijn 1000Mbps aansluting. Hoop dat Freedom daar nog even naar gaat kijken of dat allemaal goed is ingesteld.

Heb het idee dat ik op de blijkbaar maximaal te halen 500/500 lijn van KPN zit. Kan natuurlijk niet, team geel hier!

Ook nog even complimenten voor de goede helpdeskmedewerkers van Freedokm aan dit warhoofd wat dit zit te typen.

3 likes

Als gecertificeerde glasvezel In-Home monteur kan ik iedereen sterk aanraden om voor een monteur te kiezen als er iets met glasvezel gedaan moet worden. En beslist niet om mijn inkomsten te boosten.

Zolang er geen goede en vooral betaalbare schoonmaak(set) is en wordt meegeleverd met de NT of FB5490 is de kans op een (te) hoge demping bij het koppelen van glasvezel niet te voorkomen.
De koppelingen van glasvezel zijn erg gevoelig voor een vuil oppervlak van de ferule. Dat oppervlak is met het blote oog niet te zien (0,01 mm), maar onder de microscoop wel. Zónder gespecialiseerd gereedschap kún je dat niet goed schoon maken. Met als gevolg dat er verstrooing van de lichtbundel plaatsvind en dus verminderd signaal en met grote kans op verminderde of zelfs slechte performance.

Een glasvezelmonteur heeft het juiste gereedschap en kan de demping (laten) meten na het monteren.

Dat allemaal nog los van de mogelijke schade aan de FTU of connector door onkundig gebruik. Zoals bijvoorbeeld het (per ongeluk) koppelen van een blauwe aan een groene connector (PC/APC). Dat past wel maar kan de connectors onherstelbaar beschadigen.

Verder begrijp ik dat het inhuren van de monteur
je garantie geeft op het gemonteerde spul.

Dus krijg je voor € 25 dus zowel een werkend geheel als garantie.
Zelf heb ik die overweging ook mee genomen.

Het is hier wel :spraydot: Freedom, dus ook hierin ben je vrij !

Wat een horror verhalen, nu wil ik eigenlijk dat ze komen checken of de KPN-monteur het destijds wel goed heeft gedaan. :sweat_smile:

Stel dat ik straks problemen krijg als ze upgeden naar 10 gig :smiley:

Straks? Volgens mij kan Cambrium dat nu al leveren, maar onder voorwaarden…

De monteur is uit te zetten ook als wel een Fritz wil huren sinds de laatste versie van de bestelpagina. Die 25 euro gaat dan ook uit het “kassa bon”.

Ik heb ooit zo’n alcohol dispenser en special tissues gekocht en van die hele spitse “wattestokjes” (voor glasvezel) voor connectoren. Nooit gebruikt ik er zeker niet de glasvezel zelf er mee aanraken…ik pak wel een andere kabel als ik het niet vertrouw.

Altijd kapjes erop houden totdat je echt gaat aansluiten. Altijd de openingen naar beneden houden als de kapjes eraf zijn.
Twee controleren hoe de kabel moet verlopen naar de router en neem de tijd. Als het niet goed gaat dan je extra kabels bij de hand hebt en ook liefst van verschillende lengtes. Ze zijn niet duur en een paar reserve is nooit weg.

Ik heb zelf van zo’n oranje FTU kap er één met een patchkabel erin gemaakt en is niet moeilijk maar je moet heel netjes werken en de glasvezel in een zo wijd mogelijke bochten leggen.

Aan de vezel in de FTU moet je niet komen en dat moet je overlaten aan een monteur. Het is zelf niet toegestaan om zelf wat aan de FTU zelf te doen.
Het op klikken van de kap kan je zelf en zoals altijd, twee keer checken of je ook echt het kapje van de connector heb gehaald.

Oeps, dat is dus anders dan het was en je kon altijd een monteur krijgen en er stond, “je krijgt bij glas altijd een monteur”.

Geen ervaring met pennen maar hier kun je bekijken wat en hoe ze werken.

https://m.youtube.com/watch?v=bxTBtA5pmsY

Hier een complete set: https://www.fs.com/products/72764.html

Ik kan Aliexpress niet bezoeken (off-limits) en de prijzen laag bij Fiberstore en zij leveren goede spullen.

De complete lijst: https://www.fs.com/c/fiber-optic-cleaning-23

Zo’n pen ga ik zeker mee bestellen de volgende keer nu ik gezien heb hoe ze werken. Ook gemakkelijk voor fibers die in al in de adapter zitten.

Dit is de goedkoopste manier, maar dan net als de egeltjes, heeeeeel voorzichtig.

https://www.fs.com/de-en/products/14010.html

Het is dan wel Youtube, maar deze is wel erg vermakelijk om te kijken. Kun je ook een beetje zien hoe het eruit ziet als de glasvezel vies is :slight_smile:

Het gaat hier wel om een intern glasvezelnetwerk, maar niet heel veel anders lijkt me.

https://youtu.be/EdR2cujwke4

Ik snap de fuzz niet helemaal, ik heb op verschillende adressen verschillende providers aangesloten. Zolang je het gewoon met beleid doet (en niet denkt de kleur van de blauwe/groene stekker maakt niet uit :stuck_out_tongue_winking_eye:), is er niets spannenders aan dan utp.

Ik had meer moeite de juiste SFP module te vinden

Heb zelf te maken met aansluiten van glasvezel in industriële netwerken, heb dan altijd twee busjes bij de hand, één met lucht en één met isopropyl-alcohol. Maar als het schoonmaken daarmee niet lukt, dan moet de glasvezelmonteur komen voor een nieuwe connector…

En idd, mix and match is een mismatch…

1 like

Ik ben sinds een week klant. De eerste monteur kreeg de boel niet aan de praat. De tweede monteur had een schoonmaak pen bij zich. Einde van het liedje: hij kreeg de 5530 wel aan de praat. In de week tussen de twee monteurs had ik wel een werkend netwerk, dankzij de experia box die ik toen nog niet had teruggestuurd.

Wat mij wel opvalt……de monteur heeft geen reserve onderdelen bij zich. Als er iets stuk is, dan moeten er eerst nieuwe onderdelen komen en mag je een nieuwe afspraak maken.