Gmail ontvanger weigert email om veiligheidsredenen. Freedom.nl kan daar iets aan doen?

sommige gmail accounts weigeren emails die naar een groep gestuurd zijn. Dat kan verholpen worden door Prevent mail to Gmail users from being blocked or sent to spam - Gmail Help

Ik ben zelf doorgaans vrij simpel als iemand mijn mail niet wil hebben, dan maar niet.

Los daarvan wat is de precieze fout boodschaop die je krijgt en van(af) welk domein ?

Gmail checkt ook op basis van inhoud en weigert soms zonder duidelijke reden email. Om te achterhalen waar het mogelijk mis gaat is meer informatie nodig.

  • volledige foutboodschap van gmail
  • eventueel mail headers van een mail die op dezelfde manier zijn verzonden maar wel binnen komen bij een gmail ontvanger.
  • domeinnaam van de verzender (voor een DNS DKIM/SPF check)
  • gebruikte mailserver (voor blacklisting check)
  • type email (commercieel, nieuwsbrief of persoonlijk)
  • is het een doorstuur mail met meerdere CC: of TO: ontvangers?
  • bevat de email spam links of aanstootgevende/spam tekst
  • bevat de email extra headers (bulk, unsubscribe)
  • bevat de email extra bijlagen zo ja wat voor type bijlage (pdf,doc,png,jpg,zip,exe, ?)
  • gebruikte email programmanaam en versie (thunderbird, outlook, eigen webmail/crm etc)

teruggestuurde mail heeft volgende opmerkingen meegekregen.

 while talking to gmail-smtp-in.l.google.com.:

DATA
<<< 550-5.7.26 The MAIL FROM domain [freedom.nl] has an SPF record with a hard fail
<<< 550-5.7.26 policy (-all) but it fails to pass SPF checks with the ip:
<<< 550-5.7.26 [94.232.160.10]. To best protect our users from spam and phishing,
<<< 550-5.7.26 the message has been blocked. Please visit
<<< 550-5.7.26 Email sender guidelines - Google Workspace Admin Help for more
<<< 550 5.7.26 information. ee50-20020a056402293200b00461d04246fesi1930452edb.440 - gsmtp
554 5.0.0 Service unavailable

het is een email met attachment (PDF bestand) verzonden met thunderbird op OS X aan 5 personen.
De ene persoon met gmail ontvangt de mail niet. Als de email alleen naar hem wordt verzonden krijgt ie de email wel.

route: 94.232.160.0/21
descr: HenZ Networks
origin: AS25433

SPF/DKIM is inderdaad hier de oorzaak van de weigering.

Het is de bedoeling dat voor het domein freedom.nl email alleen via de uitgaande mailservers van Freedom mogen worden verzonden om ‘spoofing’ te voorkomen.

Gmail is overigens heel ondoorzichtig met het weigeren soms kan het zijn dat mail toch door heen komt en op andere momenten zal die worden geweigerd. Ze gebruiken immers een eigen spamfiltering techniek om berichten te kunnen identificeren als spam.

Dit probleem kan je ook krijgen als je mailt naar iemand op een domein die de mail doorstuurt naar een gmail account. In dit geval kan je het beste overleggen met de ontvanger dat je direct mailt naar het betreffende gmail account in plaats van hun doorstuur email adres.

1 like

@Lucifer begrijp ik daaruit dat @Jaapsoft mail namens (ik neem aan, zijn) “freedom.nl” verstuurde via een andere (uitgaande) mailserver ?

Dan is het idd nogal wiedes. Daarom van belang bij email problemen (het werkelijke) te weten van wie naar wie.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.