Google op de basisschool zonder toestemming van ouders?

Even zonder bescherming geprobeerd: zet een vinkje AAN en weer Uit dan wordt de knop Save & Close.
(zonder alles e accepteren…, weer een creatieve manier om cookies fout in te vullen.

Blijkbaar is het een voortzetting van yotribe.co
https://tech.eu/brief/wonder-yotribe-funding/

Op kennisnet.nl is een artikel verschenen over het AVG-conform werken met Microsoft producten waar ook aandacht wordt besteed aan de integratie van uitgeversproducten.

Het geeft inzicht in de wijze waarop er op dit moment gedacht wordt over het beschikbaar stellen van online software en de (gesuggereerde) afwezigheid van uitwisseling tussen leveranciers van data.

Opvallend vind ik dat er kennelijk wel degelijk zorgen zijn op dit gebied. Scholen kunnen in het beste geval kennis nemen van de geadviseerde route en maatregelen, anderen zullen hier minder/geen beleid op voeren. Als ouders spelen deze zaken alleen wel compleet buiten ons gezichtsveld af. Het basispakket van bijv. Microsoft (waarvoor je als het goed is als ouders hebt getekend) is bekend en je gaat er normaliter vanuit dat bijv. een uitgeverij afzonderlijk materiaal aanbiedt.

Ingeval andere leveranciers zoals uitgeverijen diensten aanbieden door middel van integratie in datzelfde pakket van Microsoft is dat m.i. een heel andere constructie. Wordt daarvoor een overeenkomst aangeboden aan de ouders? En wie garandeert er dat er inderdaad geen uitwisseling plaatsvindt? Kan de school dat in eerste instantie, maar ook zeker bij iedere update (vooraf) verifieren en gebeurt dat ook? Door wie? Er staan hier nogal wat belangen op het spel.

Edit 27-02-'21:: notitie

Portalen i.v.m. distributie en licentie, dus ook de benodigde besluitvorming, vastlegging en verwerking van persoonsgegevens en data:

Vooral Kennisnet.nl / ECK / Edustandaard hebben een flinke vinger in de pap met de Entree Federatie

Vers van de pers:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/03/01/tk-voorafgaande-raadpleging-inzake-google

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/03/01/kamerbrief-uitvoeren-dpias-in-het-onderwijs

G Suite is niet houdbaar als platform in het (primair) onderwijs. En hetzelfde geldt ook voor Microsoft omdat zij nog altijd niet alle pijnpunten uit hun DPIA hebben opgelost.

Dit momentum moeten “we” pakken om de alternatieven naar voren te schuiven.

1 like

@Dick:
Dank je wel voor het delen van deze documenten. Het duurt wel eventjes voordat je dit doorgelezen hebt en hier conclusies uit kan trekken. Het rapport geeft wel een mooi inkijkje in de standpunten en hoe er gereageerd is op verdiepende vragen door Privacy Company. Overigens blij dat Privacy Company hierbij betrokken is.

De indeling van G-suite en opdeling naar categorie met bijbehorende differentie in voorwaarden per onderdeel roept bij mij in ieder geval de nodige vragen op.

Databescherming zou geborgd zijn, tenzij de extra diensten zoals Youtube en Search worden gebruikt, inbegrepen in het pakket kun je er donder op zeggen dat iedereen die services gaat gebruiken.

Niet direct aan G-suite gerelateerd, maar het volgende is me opgevallen bij gebruik van Zoom waar het hele land inmiddels niet meer zonder lijkt te kunnen en zeker ons kroost niet:

  1. Een Zoom sessie ‘zonder registratie’ komt direct met

“Zoom is protected by ReCaptcha and the Privacy Policy and Terms of Service apply”

waarbij de ReCaptcha en Privacy Policy van Google worden gehanteerd en verplicht. Zoals ik het zie ga je dus bij elke Zoom sessie akkoord met dataverwerking door Google.

Zodra contact wordt gemaakt met Zoom constateert uBlock de volgende domeinen
2. Zoom.us
3. Ada.support (Artificial Intelligence chatbot → 120 miljoen geanalyseerde conversaties in het afgelopen jaar!)
image
4. Cloudfront.net = AWS = Amazon Cloud

Het blijft wel een vreemde spagaat waarin de minister zich durf te begeven:
Enerzijds is de conclusie dat alle scholen die G suite for Education gebruiken de AVG overtreden en anderzijds blijft het doel om veilig te kunnen werken met G suite zonder de privacy risico’s van leerlingen, studenten en docenten.

Is het dan nog steeds niet duidelijk of ten minste aannemelijk dat Google (en ook Microsoft) helemaal niet wil of kan voldoen aan de AVG omdat hun verdienmodel (en macht) dan onderuit gaat?

Dit zou de trigger moeten zijn voor het omarmen van GAIA-X, DUSAC en Nextcloud.

Het heeft de pers ook al gehaald:
https://www.agconnect.nl/artikel/kabinet-acht-google-niet-veilig-genoeg-voor-onderwijswereld

Helemaal met je stelling eens. Er wordt gesteggeld terwijl alles open en transparant hoort te zijn, het rapport lijkt het tegendeel juist te bewijzen. We moeten dit niet willen.

Dat is interessant. Dank je wel. Ik zal dit eens navragen. Wij (ons bedrijf) zijn zakelijk klant bij Zoom. Sinds maart 2020 al en hebben een verwerkersovereenkomst. Daarin staat niks over Google.

Dat kan natuurlijk veranderd zijn, want destijds kon je niet kiezen langs welke servers de video-streams gingen (dat was ook reden tot voorzichtigheid destijds). Dat kan nu wel allemaal binnen de EU blijven. Misschien huren ze servers bij Google?

Je hebt natuurlijk met deze stukken de beste papieren om de kwestie serieus onderbouwd weer aan te kaarten bij de school en je hebt bovendien raadpleging door de SIVON, de coöperatie van schoolbesturen en SURF bij de Autoriteit Persoonsgegevens al in je voordeel.

Verdere actie lijkt me wel gewenst, we weten wie de spelers en verantwoordelijken zijn. Daarnaast is eenzelfde DPIA van Azure/Office onder dezelfde criteria gewenst. Ook Microsoft diensten zijn in de rapportage met vergelijkingen meegenomen, gelijke monikken gelijke kappen.

Ook op Tweakers wordt er over gesproken.
https://tweakers.net/nieuws/178708/ministerie-gebruik-google-in-onderwijs-levert-privacyrisicos-op.html

Er gaat kennelijk toch bij een aantal mensen een klein lichtje branden… eindelijk :pensive:

Zou de huidige ontwikkeling in aanmerking kunnen komen voor een proefproces? Zo ja, op basis van welke grondslag en zouden we een samenwerking kunnen voorstellen met privacy organisaties, welwillende belangenbehartigers (ouderbelangen) binnen- en buiten het onderwijs om dit op te zetten? Een petitie en een crowdfunding lijkt me vrij snel geregeld.

Google Blog/Persbericht/???

1 like

Tevens geloven we dat het enorm belangrijk is om transparant te zijn over onze producten en werkwijzen. Hiermee zorgen we ervoor dat onze klanten en partijen zoals beleidsmakers dat we enorm veel waarde hechten aan privacy, beveiliging en compliance

Ja natúúrlijk…dàt heeft Google in het verleden ook áltijd aangetoond […]

Daar waar in dit bericht “nooit” staat, kun je gerust lezen, “niet nu ons grote belang op het spel staat alleen zullen we ervoor zorgen dat we dat wel zullen gaan doen”.

Google kan geen potjes breken als het op bescherming van privacy aankomt, sterker nog, zij staat zo’n beetje synoniem voor privacyschending. Eerlijkheid duurt het langst Google.

1 like

Google is toegewijd aan transparantie, naleving van regelgeving zoals de GDPR, en best practices voor privacy.

Nog even en ze geven de broncode vrij :stuck_out_tongue_winking_eye: , om oneerlijke concurrentie tegen te gaan zal Microsoft op haar beurt snel volgen

1 like

Het voorlopige advies van Kennisnet m.b.t. Google Services laat zien dat de te nemen maatregelen door de school zelf op dit moment zeer beperkt zijn en dat er grote afhankelijkheid bestaat, m.n. bij gebruik van Chromebooks. Er wordt geadviseerd om, indien mogelijk (tijdelijk) over te stappen naar O365 […] en geen nieuwe contracten af te sluiten.

De problematiek op de scholen lijken behoudens een korte vermelding in het Journaal niet opgepakt te worden door de media.

Toch vanavond nog een nieuwsitem over de afhankelijkheid van Google in het Onderwijs.

Naar mijn mening is de berichtgeving te weinig gericht op de algehele afhankelijkheid door het Onderwijs, waaronder de invloed van Microsoft, Apple, Zoom, clouddiensten, maar ook Magister, ELO en enorme belangen van maar een paar uitgeverijen.

Het bericht noemt gelukkig nog wel de afhankelijkheid van Big Tech in het algemeen. De afsluiter door onderzoeker Niels Kerssens is veelzeggend:

“Het probleem wordt nu geframed in termen van privacy, maar er is nog overstijgende problematiek. Want wat moeten de grote techbedrijven überhaupt in het publieke onderwijs? Die vraag wordt hiermee niet beantwoord.”

De media volgen wellicht de interesse van de lezers? :wink: Kan ook gewoon door de lobby komen. De Amerikaanse Tech bedrijven hebben miljoenen gespendeerd aan lobbywerk. Dat werkt doorgaans erg goed als het doel is om weerstand te breken.

Op de school waar mijn dochters zitten wordt nu wel druk overleg gepleegd, ook met de PO raad. Morgen hebben alle FG’s van het PO een overleg/update. Daar volgt heel snel een advies uit.

Wat dit rapport heeft opgeleverd is dat ik nu “ineens” wordt gevraagd dit advies (zodra het er is) te bestuderen en van commentaar te voorzien. Er is dus wel wat veranderd in de mindset. Het feit dat ik de hoofdpunten uit dit rapport al sinds december opnoem leidt uiteindelijk dus wel tot waardering.

Ik zet de school uiteraard ook op het spoor van GAIA-X, DUSAC en Nextcloud, maar dat geeft niet direct soelaas natuurlijk. Zeker niet omdat ook al die Chromebooks zelf al niet zonder toestemming van ouders zijn te gebruiken door kinderen, zoals nu uit dit rapport blijkt. En een dergelijke oplossingsrichting wordt het best als sector genomen, met steun van de overheid.

Mocht je een beknopte versie van de 8 high risk privacy risico’s die Google Workplace en G suite for Education willen lezen, dan kun je hier terecht.

Ik roep iedereen op met dit stuk in de hand naar de schooldirecteur te stappen (indien G suite wordt gebruikt) en te vragen hoe lang het nog gaat duren voordat er op de school een DLO is die wel aan alle privacy regels voldoet. De school is in overtreding en na het DPIA is er geen verdediging meer. Als het AP een klacht ontvangt moet het gaan handhaven, zo is de wet. Enja, zoals @anon17744841 al oppert, kan het nut hebben om een proefproces te starten.

Er is overigens behoorlijk wat los aan het komen in Europa. De bewegingen lijken groter en met meer vastberadenheid voor te komen. Vooral op gebied van wetgeving staat er het een en ander op stapel.

Artikelen op AGConnect die ik link zijn meestal niet leesbaar zonder account overigens.

Ouders, stel u kritisch op richting uw schoolbestuur!

1 like

Uit het stuk van Privacy Company van Sjoera blijkt dat

“Het gaat om de zakelijke ( Enterprise ) versie van de Google Workspace diensten. Het Rijk wil de mogelijkheid creëeren die diensten in de toekomst kunnen gebruiken als alternatief voor de Microsoft Office diensten.”

De schijn wordt gewekt dat Google nu moeilijk(er) kan voldoen aan de maatstaven en de suggestie kan worden gewekt dat Microsoft een ‘beter alternatief’ kan zijn. Er is echter geen recente DPIA van Microsoft, terwijl ook zij een grote verscheidenheid heeft aan bestaande en nieuwe features heeft die ook niet zijn gestaafd naar dezelfde criteria waarop Google nu onder de loep is genomen. Is het hier niet zo dat de overheid zich genoodzaakt ziet te kiezen tussen twee techreuzen, terwijl we donders goed weten dat deze helemaal niets hebben te zoeken in het Onderwijs?

Moeten we niet concluderen dat zowel Google als Microsoft (maar ook Apple, vergeet vooral het iPad onderwijs niet!) never-nooit-niet garant zullen staan voor het vrijwaren van scholen ten aanzien van datacollectie? Dat zij grote belangen blijven hebben in het penetreren van de onderwijsmarkt, een markt die vooral transparant moet blijven en niet aan invloed van commerciele partijen onderhevig moet zijn? Dat geldt dus ook voor ‘gratis’ diensten die onder schooltijd, maar ook daarbuiten de invloedssfeer van de kinderen aantasten - gewild- of ongewild - en daarmee de afhankelijkheid alleen maar vergroten?

Zou de weg niet open moeten komen te liggen voor hard- en software die compleet onafhankelijk is, open standaarden kent en waarvan we op z’n minst moeten weten wat deze met de gegevens van de kinderen doet? Is dit niet de tijd dat we moeten zeggen, tot hier en niet verder, we nemen de touwtjes als overheid weer in eigen handen, de toekomst van de kinderen in het Onderwijs wordt bepaald door de leerkrachten? De leerkrachten zijn niet bij machte om weerstand te bieden tegen opgelegde systemen van techreuzen, alleen is de overheid nu wel aan zet om met hun aanbesteding niet te kiezen tussen twee kwaden maar nu de deur te openen voor alternatieven die per definitie respect hebben voor de privacy en keuzevrijheid van onze kinderen en leerkrachten?

1 like

Helemaal mee eens.

Als je volgens de Europese privacy regels wilt (en/of moet) werken dan kun je simpelweg geen diensten afnemen van partijen die deze regels niet in alle kleuren van de regenboog onderschrijven en zich daarop volledig transparant laten controleren. Nieuwe wetgeving gaat dit steeds verder reguleren, blijkbaar is het nodig want ook onder de huidige wetgeving wordt eigenlijk al veel geregeld, maar wordt er gewoon niet naar gehandeld (gemak, gewoonte) en nauwelijks gehandhaafd.

Om het onderwijs als voorbeeld te nemen. Scholen willen gemak, lage kosten en beheersbaarheid, leraren willen eenvoud en iets dat altijd werkt (al is de default gelukkig nog altijd offline les geven!) en ouders zijn er eigenlijk niet mee bezig (oké een enkeling zoals ik). Dat stimuleert niet bepaald een beweging in de uiteindelijk gewenste richting. En de handhaving staat behoorlijk buitenspel vanwege zware onderbezetting.

De Overheid zou eigenlijk het voortouw moeten nemen en niet (meer) willen eisen van commerciële partijen dat zij zich van hun verdienmodellen ontdoen. Je kunt ze niet dwingen en dan ook verwachten dat je een prettige samenwerking hebt. Er is dan geen win-win. Dat sommige tech bedrijven te machtig zijn is een ander probleem, maar daar hebben de politici zelf aan bijgedragen door consolidatie keer op keer toe te staan en pas bij twee of drie overgebleven partijen zich achter de oren krabben dat dit toch eigenlijk niet de bedoeling was… Niet alleen hier, maar ook in de VS.

Zoals in dat hierboven aangehaalde artikel is er wel een beweging in de EU op stoom aan het komen om toch veel meer zelf te gaan doen en de regels voor partijen van buiten verder aan te scherpen.

We gaan het zien. Vooralsnog ben ik blij dat ik op het laagste niveau met een school in gesprek ben en blijf en daar een steentje kan bijdragen aan nieuwe oplossingsrichtingen. Het zou erg fijn zijn als andere ouders zich aansluiten en de vraag vanuit de uiteindelijke klanten (leerlingen en ouders) zo sterk wordt,dat de scholen, de sector (PO) en de overheid wel moeten investeren in een eigen platform dat volledig is opgebouwd op onze eigen regels en normen.

Een paper zoals @Anco die heeft voorgesteld zou hier uitkomst kunnen bieden en de basis voor een voorbeeldbrief vormen die we kunnen maken om hier centraal te plaatsen. Zo’n brief kan niet alleen naar scholen worden gestuurd maar ook naar parlementsleden, belangenorganisaties, online gedeeld, etc.