Handige mailstructuur opzetten

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om te kijken hoe ik mijn mailstructuur wil opzetten. Mail voor webshops, prive, inlog voor firefox, ubuntuone, overheid, etc. op basis van eigen freedommail en een eigen domeinnaam.
Wie heeft een handig werkende structuur hiervoor bedacht en wil dit delen?
Bedankt alvast!

Ik gebruik voor elke toepassing/website/instantie/club/… in principe een eigen alias. En die verdeeld over een aantal hoofdmailboxen. Per soort een mailbox, bijvoorbeeld: commercieel, privé, hobby etc
Maar er zijn vast handiger/andere opties.

En zo’n alias heeft die dan bijvoorbeeld de naam van een website oid?

Ik gebruik denk ik een zelfde systeem als PeterB, voor elke organisatie een aparte, herleidbare alias, dit kan de website zijn of bv voetbalclub@, zolang het maar duidelijk is waar het vandaan komt.
Als er dan bv spam op dit alias adres binnenkomt kan je gericht actie ondernemen.

En dan moet je vooraf in je mijnfreedom al die aliassen eerst aanmaken?

ja

(En om de 20 tekens te behalen dit.)

Bij Freedom krijg je een gratis zelf te kiezen domeinnaam. Op die domeinnaam krijg je 4 mailboxen. Per mailbox kan je een oneindig aantal aliassen aanmaken: jan-clubA@domein_van_jan.nl of zo,.die dan uitkomt op iets als box1@domein_van_jan.nl enz enz.
Je vertelt nooit iemand dat box1@domein_van_jan.nl een email adres van je is.

Ik geef iedereen een eigen alias en diverse aliases hebben eigen mailbox, sommigen komen in een groep mbx terecht. Als ik niets regel komen ze in een vergaarbak.

Als er misbruik geconstateerd wordt dan wordt de dedicated mailbox de spamfolder met automatische aanmelding bij anti-spam filters etc als vastgesteld misbruik.

Bedankt voor alle reacties! En gebruiken jullie het primaire mailaccount van freedom ook prive e.d.?

Het freedom mail account gebruik ik alleen voor freedom zaken.

1 like

Ik doe het ongeveer als vele anderen:

  • voor prive gebruik aparte mailboxen voor hobbies, familie en overige. In de meeste gevallen verschillende aliassen voor verschillende relaties meestal in de vorm: relatie@…
  • mijn bedrijf heeft een eigen domein en een eigen hosting provider, daar heb ik voor de belangrijkste bedrijfsfuncties aparte mailboxen: inkoop, orders, belasting, boekhouding, hosting, overige met aliassen per relatie
  • privé heb ik een domein naam met ongelimiteerde email adressen/aliassen, maar beperkte ruimte. Ik gebruik veel aliassen op mijn privé domein die naar mailboxen bij freedom verwijzen.
  • ik ben KPN4all mailboxen nu aan het uitfaseren.
  • mijn partner heeft eigen mailboxen in mijn privé domein en een eigen founding membership; de domeinnaam die daarbij hoort en de vier mailboxen die daarop mogelijk zijn heb ik aan een dochter beschikbaar gesteld.
1 like

Ik heb ook aliassen die ik een jaar gebruik.
Alle korte contacten gaan naar een van die aliassen.
Je moet oppassen, dat het aantal aliassen niet uit de hand loopt.

Een andere reden voor aliassen is dat je daarmee je/de identiteit kunt instellen. Ik mail onder/met alias bv met de gemeente waarbij dan in mijn ondertekening alle relevante adres gegevens staan.

Een tweede overweging is met de alias inloggen icm authenticatieregel(s) zodat je je mailbox in het huisgezin kunt delen of uitlenen.
Wij hebben een familie/huis mailbox zodat alles van instanties daar centraal binnenkomt en wij dan (ook van elkaar weten) wie wat ovv alias communiceert. hwet is dan bv niet nodig om elkaar te bcc/cc’en. De persoonlijke mailbox wordt daarmee dan echt puur persoonlijk.

Waarom zou je daarvoor moeten oppassen of mis je dan (zelf) het overzicht ?

Je kun de aliassen makkelijk exporteren en dan in een database smijten.
Los daarvan heb ik op elke mailbox een serie vrije aliassen die ik stand te pede kan uitgeven als een derde mij ergens om vraagt.

En om ergens een - activistisch - statement te maken. Best wel vermakelijk dat bij gebruik van een @freedom.nl sommigen wat bedachtzamer worden.

Dat bedoel ik, dat je een database nodig hebt om de adressen te beheren.

Nee hoor, niet bedachtzamer, gewoon praktische scheiding

1 like

Zoiets als een adresboekje :yum: .
Ik geef toe dat het internet leven zonder, erg ingewikkeld en ergens eenvoudig kan zijn.

Dit aspect is één van de redenen dat ik zo hard pleit dat Freedom eindelijk eens card&valDAV (delend) gaat supporteren op haar (web)mail omgeving zodat gebruikers geen aparte database hoeven toe te passen om alle contacten bij te houden.

Ik merk dat wanneer ik mijn freedom adres gebruik, partijen wat beter omgaan met (mijn) privacy en rechten. Best wel fijn. Andersom gebruik ik weer bewust mijn freedom adres niet maar gewoon eentje uit een los domein om anoniemer door het grijze leven te gaan. En dan merk ik dat er verschillen ontstaan in hoe de communicatie verloopt.

1 like

Wel een erg gave constatering :+1:.
De reputatie van Freedom begint blijkbaar bekend te worden.

Hoe doe jij dat zo gemakkelijk? En met de nodige wijzigingen telkens?

Ik hoor niemand hier schrijven dat het @sinenomine.email adres gebruikt wordt! Wie gebruikt het waarvoor?