Handige mailstructuur opzetten

Ik, als ik m’n echte adres niet wil gebruiken.

Met de export functie, die op dit moment idd in gebreke is.

ik makkelijk

Dat in een “database” is bij mijzelf dat voor anderen desnoods een csv/excel kan zijn.
Ik kan relatief makkelijk (automatisch) schermen-sc(h)rapen en dan de inhoud wegdonderen in een een overzichtje. Wat ik dan doe met de aliassen pagina is met een scriptje (w.o. GitHub - Woundorf/foxreplace: Replace text in webpages ) de pagina’s doorwandelen en er een plat lijstje van maken dat ik kan cut/pasten.

Ik ben verder met mensen eens dat een api-gerichte toegang, of mijn part met upload/download van de totale tabel, zaken veel makkelijker zou maken.
Maar goed ook hier zie je dat de maker zich bezighield met een 10 of 20 aliassen en niet echt bezig was te denken dat iemand - om eigen redenen - er wel eens 100 of 1000 zou willen hebben.

Ik gebruik dat regelmatig voor sites die vragen om een email voor bv hun nieuwsbrief of folder; en en ik daar niet mijn eigen mail(domein) voor wil onthullen.

Voor alle zakelijke contacten (lees: webshops) maak ik gebruik van een apart hiervoor ingericht domein, in combinatie met de catch-allfunctie. Aliases hoef ik daarom niet (bij Freedom) te beheren en een ‘mailbox’ kan ik ter plekke aan een balie bedenken als dat moet. Mailbox is dan eigenlijk een alias, maar dat weet de balinees dan toch niet. Als ik zeg “dan komt jullie e-mail meteen in de juiste mailbox” dan vinden ze dat heel slim. :slight_smile:
Deze constructie gebruik ik al een jaar of 25, voorheen bij dds. Bijkomend voordeel is dat je sneller kunt achterhalen wie jouw adres heeft ‘gelekt’ zodra er spam op binnenkomt, bijvoorbeeld alle webshops die onderaan de pagina “Powered by Lightspeed” hebben staan. (*)

Voor privé e-mail, voor familie en vrienden, gebruik ik een ander domein, met maar gewoon 1 alias. De catch-allfunctie staat er wel aan geloof ik.

En het Freedomadres alleen voor Freedomzaken. Ik las hier van iemand anders iets soortgelijks.

Dus in totaal 3 mailboxen, waarvan 2 op eigen domeinen. Kost 2 tientjes per jaar.

(*) Lightspeed is hierover benaderd. Na “onderzoek” ontkennen ze het lek. Tussen melding en reactie zat 38 minuten(!).

R

1 like

Je maakt gebruik van de catch-all functie in combinatie met eigen domein en webshops. En welke email gebruik je dan bij correspondentie tussen jou en de webshop?

Als het nodig is dat ik een antwoord stuur, maak ik tijdelijk een nieuwe identity (alias) aan in mijn mailclient. Voor de webshop ziet het eruit als een eigen e-mailadres, hetgeen beoogd.

Idd, dat doe ik ook al jaren.

Eigen domein op eigen mail server, als een mail adres misbruikt wordt ben ik zelfs niet te beroerd om om ELKE mail die daarop binnenkomt aan de Spamcop’s van deze wereld door te sturen als Confirmed Spam (forward). De rest komt of in een vergaarbak (gemengd), vergaarbak (onbekend, zeer waarschijnlijk spam), of netjes een eigen mailbox per organisatie bij geregeld contact.
voor de vergaarbak (gemengd) is er een forward list, voor de “eigen mailbox” hoef ik alleen een mailbox aan te maken op dovecot.

1 like

voorbeeld van SineNomine-gebruik:

via een Transfer-site grote bestanden versturen:
log in met jouw SineNomine-mail-adres,
upload jouw bestand,
stuur het naar … het zelfde SineNomine-adres
met een redelijk zinloze omschrijving.

De verzender (jij dus) ontvangt ook een (korte) download-link, de ontvanger een langere link met ID er in.
Kopieer deze link en mail die link aan degene die jouw bestand moeten hebben.

Nu krijg je paar dagen later 2 meldingen:
dat jij het ZELF een paar keer hebt gedownload
en dat de ontvanger het nog niet heeft gedownload

Maar er zijn vast nog meer handige dingen te verzinnen.

1 like