[Handleiding:] configureren van OpenWrt

Hallo,

Onlangs heb ik op mijn DokuWiki gedocumenteerd hoe ik mijn OpenWrt-routers heb geconfigureerd voor Freedom Internet op KPN VDSL en KPN WBA glasvezel.

Ondertussen heb ik mijn posts ook vertaald naar het Nederlands; zowel voor VDSL als voor glasvezel.

Wellicht dat iemand er iets aan heeft.

15 likes

Dat zijn de dingen die deze community zo ontzettend waardevol maken.
:+1: :+1: :+1:

1 like

I have the Vigor 165 in bridge mode with a OpenWRT router behind it and 1500 MTU is working fine for me.

Try enabling jumbo frames on the Vigor. You need to SSH to it and issue the command ‘port jumbo 9022’.

1 like

Yeah it does persist for me, just a one time setting as far I can see. Glad you got it working.

1 like

Het gaat niet zozeer over de goodput, maar voornamelijk om het versturen (via IPv6) van berichten die 1500 bytes zijn. En dit komt nog wel eens voor bij DNSSEC over IPv6 vanwege signatures. Wanneer je dit niet hebt, heb je meer kans dat dingen niet (goed) lijken te werken.

@anon97139585
Geweldige informatie dit. :+1:
@moderaters
Kan deze post niet sticky gemaakt worden en dan bovenaan gezet worden, want deze info komt altijd van pas en het zou zonde zijn als dit topic uit het zicht verdwijnt.

1 like

@anon97139585
Misschien dan even een mede-moderater aanslingeren die dat kan doen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

@anon17744841
Woowww! Michael for president!. :pushpin: :+1:
Bedankt.

Nou, eigenlijk hoort @anon97139585 de eer te krijgen.

@anon97139585
Oeps, Ik dacht dat je Michael had aangeslingerd.
Dus bij deze nog een keer:
Kevin for president !! :sunglasses: :yum: :+1: :+1: :+1:
Heel hartelijk bedankt.

1 like

Heeft iemand al eens een DD-WRT router succesvol ingesteld?

Hoi
Heel erg bedankt hiervoor. Ik ben nieuw bij Freedom, en ben net klaar met het opzetten van v6 op mijn eigen Ubiquiti Edgerouter X SFP. Ik gebruik een NTU, niet de glasvezel-SFP.

Deze instructies, samen met deze https://blog.daknob.net/setting-up-edgemax-devices-for-ote-ipv6/, hebben me geholpen V6 te krijgen met behulp van SLAAC-routing naar alle apparaten achter de Edgerouter

Zodra ik het wat meer heb getest (vooral de statische V6-adressen, die er nog niet helemaal zijn), zal ik een nieuw onderwerp maken met mijn configuratie. Maar ik had het niet kunnen laten werken zonder je tutorials, bedankt
(sorry voor mijn nederlandse, engelse versie volgt)
George

++
Thanks a lot for this. I’m new to Freedom, and have just finished setting up v6 on my own Ubiquiti Edgerouter X SFP. Using an NTU, not the fibre SFP.

These instructions, along with these https://blog.daknob.net/setting-up-edgemax-devices-for-ote-ipv6/ helped me get V6 using SLAAC routing to all the devices behind the Edgerouter

Once I have tested it a bit more (particularly the static V6 addresses, which aren’t quite there yet), I will make a new topic with my config. But I wouldn’t have been able to get it working without your tutorials, thanks

George

2 likes

Ik krijg het helaas niet voor elkaar. :thinking:

Bij de SSH-methode loopt de zaak vast bij na het “service network restart”-commando. Ik krijg dan geen verbinding meer met de router.

En bij de GUI-methode krijg ik een “unknown error”


Ik gebruik een Netgear R7000. Iemand ervaringen met dezelfde router?

Dat is ontzettend fijn!

Dit is de default instelling van /etc/config/network:

config interface 'loopback'  
        option ifname 'lo'       
        option proto 'static'     
        option ipaddr '127.0.0.1'
        option netmask '255.0.0.0'

config globals 'globals'
        option ula_prefix 'fdbf:74e5:6daf::/48'

config interface 'lan'
        option type 'bridge' 
        option ifname 'eth0.1'     
        option proto 'static'
        option ipaddr '192.168.1.1'
        option netmask '255.255.255.0'
        option ip6assign '60'

config interface 'wan'     
        option ifname 'eth0.2'
        option proto 'dhcp'   

config device 'wan_eth0_2_dev'
        option name 'eth0.2'
        option macaddr '****'     

config interface 'wan6'
        option ifname 'eth0.2'
        option proto 'dhcpv6'

config switch
        option name 'switch0'
        option reset '1'
        option enable_vlan '1'

config switch_vlan
        option device 'switch0'
        option vlan '1'
        option ports '1 2 3 4 5t'

config switch_vlan
        option device 'switch0'
        option vlan '2'
        option ports '0 5t'

Kevin, ik ben je zéér erkentelijk: het werkt! :man_cartwheeling:

2 likes

Het loopt als een trein. Heel fijn!

Denk je dat een vergelijkbare instelling op een DD-WRT mogelijk is?

Dank voor de toevoeging. Ik krijg helaas wel de melding local error: message too long.

Ja, ik heb deze instellingen gebruikt.

Mon Nov 2 14:50:47 2020 daemon.debug pppd[3911]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0xbf90eaa2>]
Mon Nov 2 14:50:47 2020 daemon.debug pppd[3911]: rcvd [LCP ConfReq id=0xd4 <mru 1492> <magic 0x5ae32a51>]
Mon Nov 2 14:50:47 2020 daemon.debug pppd[3911]: sent [LCP ConfAck id=0xd4 <mru 1492> <magic 0x5ae32a51>]
Mon Nov 2 14:50:47 2020 daemon.debug pppd[3911]: rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0xbf90eaa2>]