Haperende internetverbinding na 1 maand probleemloos gebruik

We zijn per 1 oktober overgestapt naar Freedom ivm de overstap naar glasvezel. Echter, de laatste 2 weken ondervinden we veel problemen met wegvallende wifi. En ook onze google 4k chromecast (die bekabeld is aangesloten) verliest regelmatig de internet verbinding. Ook worden sport (voetbal) wedstrijden haperend gestreamed.
Een via wifi verbonden smart speaker die in de kamer naast de modem staat verliest om de 5 min de internet verbinding. Reset van die speaker lost dit ook niet op.

Heb je je router al een keer opnieuw opgestart, dat kan soms dit soort problemen oplossen.

Al zeer regelmatig, helaas.

Omdat je zegt dat je chromecast bekabeld is aangesloten en ook verbinding verliest, ligt het iig niet aan verstoring van je wifi signaal.
Je gaat dan veel meer denken aan defecte router of slechte verbinding richting wijkcentrale.
Mailtje richting helpdesk lijkt me dan de volgende stap.

Ik neem aan dat je een Fritzbox gebruikt?
Dan even in de logs kijken of de internet verbinding constant op blijft.
(system/logs)

Dat geldt voor alle routers, check de logs.

zoals @jacques1971 en @Noci al zeggen:
Bij vermoeden van … …

Altijd de Systeem-LOG controleren.

Doe dat wel voordat je de router reset,
want dan worden de Systeem-Logs gewist !

1 like

Heb je ook een koude start gedaan.
De spanning er echt even een minuut af laten.

Wat de speaker betreft, sommige apparaten hebben geen MESH ondersteuning.
Die gaan moeilijk doen.
Scheiden van 5Ghz en 2.4Ghz wifi SSID en uitzetten van MESH is de oplossing.
Je herkent de ondersteuning als je de details bekijkt.
Of een extra toegangspunt op een vast kanaal, voor oude meuk maken.