Helaas, nieuwe IP geblocked door MS

Jammer, het nieuwe IP wordt ook geblocked door MS:

Site hotmail.com (104.47.22.161) said in response to MAIL FROM (550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.137.102.2xx] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to Troubleshooting. [DB8EUR06FT005.eop-eur06.prod.protection.outlook.com])

Heb het ook gemeld bij de Helpdesk [Ticket#92147204]

Cheers,

Steffen

Helaas is vechten tegen de bierkaai en je gaat niets bereiken en Freedom ook niet. Het interesseert Microsoft geen reet en laat ons lachend de stront in zakken.

Disclaimer, alvast mijn excuses voor eventuele trauma’s, opgelopen bij het inbeelden van de door mij gebezigde beeldspraak.

3 likes

Nee inderdaad, het interesseert Microsoft geen reet. Dus kun je het beste gewoon geen mail meer naar die adressen sturen, vertel je familie maar dat ze een ander adres moeten nemen.

Dit geldt overigens ook voor betalende klanten! Op het werk hebben we Microsoft365 mail en ook een in de cloud gehoste applicatie die onze eigen medewerkers mailtjes stuurt met herrinneringen aan openstaande taken enzo (niet Outlook). Zo eens per dag wordt dat systeem wakker en stuurt 50 mails naar onze medewerkers. Bij Microsoft zeggen ze dan “hee een verdachte sending rate, dit gaan we maar even blokkeren” en 2/3 van de medewerkers krijgt die berichten niet, en het afzender adres krijgt dit soort meldingen als jij geeft terug.

NIKS AAN TE DOEN. Je kunt whitelisten, klagen, het helpt allemaal niks. Gevraagd aan de applicatie leverancier of die berichten niet wat meer verspreid gestuurd kunnen worden, gaan ze ook niet doen (teveel werk om dat te programmeren). Afijn nou werkt het dus niet, jammer dan.

Microsoft kan hun servers niet eens consistent van naam voorzien waarbij de SMTP mailer dezelfde hostname heeft als in de DNS en reverse van het IP adres… Google is daar iets beter in. Het gaat ook fout over domeinen heen. Hotmail server die zich als live server melden etc. Dus enige verwachting dat daar wel capabele mensen in Q&A zitten … niet als Q &A Quality & Assurance zouden moeten betekenen, wel als ze Quick & Acceptable betekenen.

1 like

Hoi

Het is me tot nu toe steeds gelukt om van hun blacklist af te komen, maar
na drie keer vond ik het wel genoeg.
Tegenwoordig blacklist ik Hotmail en Outlook gewoon. Als ik hun niet kan
mailen, kunnen zij mij ook niet mailen.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Ik meen mij te herinneren dat ik bij Xs4all ook wel eens geen mails kon afleveren bij MS.

Het kan zijn dat Xs4all actief contact had met MS of een service afnam om adressen van Xs4all weer van de lijst af te halen.

Zou Freedom soms ook Xs4all adressen kunnen overnemen nu die nu allemaal weer vrijkomen door gedwongen overgang van klanten, naar de KPN.

Ik dacht meer aan overdragen aan Freedom als de enige echte opvolger van Xs4all.

Als ik ga kijken naar het IP adres.
Kom ik de naam Panq b.v. prefixbroker tegen.
Het abuse adres zit in Afghanistan.

Dat ziet KPN toch helemaal niet zo!
En inderdaad, ik denk niet dat KPN die prefixen aan een concurrent gaat verkopen, hooguit aan een prefixbroker.
Natuurlijk zou Freedom veel liever /16 prefixen kopen die vroeger van XS4ALL oid waren. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren.
De hobbyclub waar ik lid van ben heeft een paar jaar geleden een /10 blok verkocht en daar hebben ze dik 100 miljoen voor gevangen dus dat is 1.5 miljoen voor een /16.

Daar kan zelfs Bitcoin niet tegen op. :wink:

En dit kost ook haast geen stroom, en zo ook weinig CO2 uitstoot.

En als ik overzicht van xs4all IP adressen opvraag, gebruiken ze daar ook al lease adressen.
Mijn IP dat ik 10 jaar geleden had, hebben ze aan de Fransen verkocht.
Ze hebben vast gedacht, IPv4 is na een paar jaar wel verdwenen.
We blijven er gewoon aan vast zitten, tot er iets verschrikkelijk mis gaat en geld kost.

Nou een bedrijf als XS4ALL (en nog sterker KPN) heeft natuurlijk al snel veel te veel IP adressen, doordat men vanalles binnen heeft gekregen door overnames van concurrenten, en doordat het totaal aantal klanten niet groeit, eerder krimpt.
Dat verhaal van “nieuwe IPv4 adressen zijn niet te krijgen” geldt alleen voor nieuwe startups (zoals Freedom) en bedrijven in gebieden waar het internet gebruik nu pas groeit.

Hoe moet ik die vreemde namen dan lezen in dit overzicht?
https://bgp.he.net/AS3265#_prefixes

Dit zijn netwerken die XS4ALL announced met hun AS nummer, niet noodzakelijk netwerken die van hun zijn. Het hobbynetwerk waar ik het over had stond hier ooit ook bij. Dat is dan “portable address space” die je ergens bij XS4ALL in hun datacenter wilt laten uitkomen en je wilt het routen niet zelf op je nemen maar door hen laten verzorgen. Dat kan met je eigen AS maar het kan (kon) ook met AS3265.

1 like

Kreeg de volgende link van de helpdesk :

Die geeft aan dat wij zelf het niet tot een oplossing kunnen komen. Wel hebben we een link doorgekregen zodat je zelf dit kan behandelen met Microsoft.
https://support.microsoft.com/en-us/supportrequestform/8ad563e3-288e-2a61-8122-3ba03d6b8d75

Na wat heen en weer mailen, werkt het nu.

Hun positieve laatste mail :

Hello,

My name is Nithya and I work with the Outlook.com Deliverability Support Team.

We have implemented mitigation for your IP (45.137.102.206) and this process may take 24 - 48 hours to replicate completely throughout our system.

Sincerely,

Nithya

Outlook.com Deliverability Support.

Ik zou graag geloven dat dit op termijn blijft werken. Helaas heb ik al van deze mails gezien waar niet lang daarna weer tot een blokkade werd overgegaan.

Ik wens je veel mail plezier nu je weer dat kunt doen.

Ik blijf mij iedere keer weer verbazen hoe slecht ms het hier voor elkaar heeft.

Hier hebben we toch nooit last van als je wil mailen via GMail of Google Workspace?

Microsoft heeft wel meer niet voor erlkaar in de SMTP wereld… DNS forward & reverse die niet kloppen, afwijkende server namen, tov. DNS in HELO dan wel 220 response code, hotmail servers die zich als LIVE.COM of OUTLOOK.COM server melden Outlook.com servers met een HOTMAIL smtp certificaat van een andere machine. etc etc.

Als M$ het zo slecht voor elkaar heeft,
waarom weigert de wijze buitenwereld hùn troep dan niet ?!?

Hebben de ànderen hun filtering dan zo slecht voor elkaar ?!?
't Is maar een vraag, hoor …

Dit probleem gaan we hier niet oplossen. Er moet gewoon een grote gecoördineerde actie plaats vinden. Een groep ISP’s die bv een dag lang alle Microsoft email blocked (of iig dit als dreigement aankondigt). Ik vind dat MS alle vrijheid heeft IP-ranges te blokken tegen spam. Maar het up to date houden van deze lijsten mag wel iets meer prio krijgen :wink:

Ik snap dat Freedom het te druk heeft hier zelf de handschoen op te pakken, maar het zou toch mooi zijn als er m.b.v. leden een actie comité kan worden opgericht wat namens Freedom handelt, o.i.d… Ik zou ook wel willen weten of Freedom bezig is met Microsoft mbt dit probleem?