High latency elke dag rond zelfde tijd

Hallo,

Elke dag rond14:30 heb ik hoge latency. heb een AON verbinding via fiber operator en freedom. router is een UDM pro max met glas direct in ubiquiti fiber module. ik heb verder geen klachten over snelheid etc…

Draait er iets op die tijd elke dag in de freedom backend?

Uit interesse: wat is je latency dan op dat soort momenten?

Als er iets bij Freedom zou zijn wat dit veroorzaakt, dan zouden meerdere klanten hier problemen mee moeten hebben. Aangezien dit n=1 is, denk ik dat het handig is om iets meer informatie te weten over de manier waarop je deze check doet.

Vragen die er bij mij reizen zijn:

• Naar welk punt is de UDM aan het kijken om te constateren dat er packet loss zou zijn?
  • Is er niet ergens een proces op de router zelf die zorgt voor packet loss?
  • Of is er iets in het netwerk zelf dat de verbinding dicht trekt, waardoor ICMP verkeer wordt gedropt en dus packet loss wordt geconstateerd? (Bij glasvezel is dat wat lastiger dan bij DSL, maar nog steeds een mogelijkheid).
  • Wat heb je zelf al verder onderzocht/gezien waardoor je denkt dat het iets buiten je eigen netwerk zou zijn?

Als ik simpel een antwoord op je vraag zou geven, dan zou dat “nee” zijn. Alleen ben ik dan wel benieuwd waar het wel vandaan komt. Misschien kunnen ook andere mensen die een UDM Pro of een zelfde soort verbinding hebben aangeven of ze een zelfde soort meldingen tegen komen rond dit tijdstip.

Ik kan me nog goed een ticket herinneren met dezelfde klacht. Uiteindelijk bleek dat router iets te weinig CPU-capaciteit had om én PPPoE én een of andere periodieke taak én deze ‘meting’ uit te voeren. Wat resulteerde in foutieve meting door nota bene zijn eigen ICMP-ratelimiting (!). Het had geen effect op het verkeer.

Maar dat betrof een Ubiquity USG-Lite. Ik zou verwachten dan de UDM Pro Max wat beefier geval is. Desalniettemin zou ik bovenstaand scenario als eerste onderzoeken; want dat grapje heeft idt veel tijd en energie, lees geld, gekost.

in sommige gevallen meer dan 100Ms. Daarnaast ook complete packet loss.

• ik heb al ping server aangepast van ping.ui.com naar ping.google.com: geen verschil.
  • ik weet niet goed hoe ik dit controleer op een UDM pro max. Via command line?
  • Dat zouden idd duizend zaken kunnen zijn. hahahaha… Ik zou eens wireshark op dat tijdstip op de lijn kunnen zetten en kijken welke verkeer langskomt. Gaat even duren denk ik. De workload kan volgens mij niet groot zijn. Ik ben net gestopt met off-site replicatie, dat was enigste service die de pijp zou kunnen vullen volgens mij.
  • ik vermoed de de glaskabel van de NTU naar UDM wellicht niet al te goed is of eventueel stof op de verbinding is gekomen. echter zou ik dan verwachten dat het tijdsstip willekeurig zou zijn.

p.s.: CPU en MEM usage is over hele dag gezien stabiel. (dus geen CPU spike op dat tijdstip te zien)

goed nieuws (denk ik). Melding komt nu niet meer. Ik heb net een failoververbinding op WAN2 gezet. De failover werkte niet goed totdat ik de ping server weer op default (ping.ui.com) had gezet. Sindsdien is de packet loss melding ook verdwenen.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.