Hoe melden wij storing(en) buiten freedom kantoortijd

Ik heb een vermoeden dat er “een storing” gaande is bij/binnen freedom internet, hoe meld ik zoiets als de helpdesk gesloten is, weet iemand dit?

Deze community is ‘een’ methode. Wat voor storing heb je?

Sinds een paar uur last van happeringen/timeouts/e.d.

Een mtr naar bijv. nu.nl en old.reddit.com (maakt eigenlijk niet uit waar naar toe) laat zien dat een hop bij freedom het af en toe heel moeilijk heeft snel te reageren.

nu.nl:

reddit:

Ik krijg geen IPv6 adres uit de DNS bij “old.reddit.com”.
Ook (als ik reddit.com gebruik ipv old.reddit.com) lijkt de route nu anders te lopen, via Level3 en niet meer via Ziggo.

Ik zie ook wel dat “185.93.175.240” soms traag reageert, maar dat is niet de primaire functie van het apparaat. Soms geeft dat aan dat het apparaat het druk heeft maar dat hudt niet direct in dat de verbinding overbelast is.

Ik weet niet wat “het” is geweest, maar “het” is nu voorbij, ik merk niets meer.

En inderdaad “die hop” lijkt niet de reden zijn geweest, die is niet veel anders nu dan ~12 uur geleden.

1 like

Een stukje achtergrond: een IP hop op niveau Freedom doet het forwarden van packets op volle snelheid, dit is vaak geimplementeerd in hardware in een ASIC, daar komt helemaal geen software aan te pas.

Dit is de reden dat je voor een typische “line card” bedragen neerlegt waar je meerdere huizen voor kunt kopen. Speciality-hardware.

Het genereren van ICMP packets, zoals nodig voor MTR, moet wel in software worden gedaan. En meestal heeft de software-layer andere, hogere-prio dingen te doen.

Om die reden kun je van de output van MTR, voor latency, geen conclusies trekken. Feitelijk mag je blij zijn dat je ICMP packets terugkrijgt. Als de software-laag het te druk heeft komen er vaak helemaal geen packets meer.

Je kunt dus uit de MTR output niet de conclusies trekken die jij trekt. Wel voor de routers in je thuis-netwerk. Niet met hardware die “line speed” 40gbit, 100gbit of nog meer verstouwt.
En hopelijk begrijp je nu waarom.

1 like