Hoe moet ik TXT records toevoegen?

Hoe en waar, moet TXT records toevoegen om mijn domein te activeren.

Ja maar daar kom ik niet uit.
En het voorbeeld in de helpdesk is anders dan de huidige werkwijze.

Gewoon met de DNS editor uit/in Mijn Freedom op jouw domeinnaam. Vervolgens onderaan op de eerst sectie, kan je dan naamvelden toevoegen. Zodra je een naam invoert, wordt er alvast een lege regel toegevoegd. Eenmaal klaar bent, scroll je naar boven, druk je helemaal rechtsboven op [ OPSLAAN ]. Je krijgt groen goed gedaan of rode-balk je deed iets fout bv. de afsluit “.” punt achter een CNAME vergeten. De foutmelding is tamelijk cryptisch. Alleen wanneer alles goed is, wordt de wijziging echt geactiveerd. DNS is sws typisch iets voor iemand die weet wat die daar moet doen.

Wanneer je al gepagineerde lijst hebt, kan je die vooraf even sorteren zodat je kunt zien waar je al wat hebt ingevoerd.

Weet niet of dit een bug is maar wanneer er al een CNAME/A record is voor een naamveld, je geen TXT record (en vice versa) met dezelfde naam kan toevoegen. je kan wel meerdere TXT records met dezelfde naam invoeren.

Heheheh poeh :sweat_smile:
Dat zijn wel hele oude screenshots inderdaad. Ga eens kijken of die op de lijst kan komen van pagina’s die nieuwe screenshots nodig hebben.

Het TXT-record toevoegen voor het activeren van je domein doe je niet bij Freedom. Dan gaat het over het koppelen van een domein. Deze instructies staan op Domein koppelen | Freedom

Hoe je dan een TXT-record toevoegt ligt aan de huidige hosting provider. Iedereen heeft weer een net iets andere manier van invoeren (maar doen hetzelfde). Misschien is het handig om door te geven welke huidige hosting provider nu je domein host? Dan kunnen andere mensen die dezelfde provider hebben je mogelijk verder op weg helpen.

Naast een A-record zou je wel een TXT-record moeten kunnen aanmaken, maar naast een CNAME-record kan niets anders staan.
Het volgende kan dus niet:

alleen.example.nl. IN CNAME www.example.nl.
alleen.example.nl. IN A 192.0.2.1

En dit kan dus wel:

allemaal.example.nl. IN AAAA 2001:0db8::
allemaal.example.nl. IN A 192.0.2.1
allemaal.example.nl. IN TXT "Dit werkt wel"
allemaal.example.nl. IN MX 10 mail.example.nl.
1 like

Ik ben tot zover gekomen.

Domeinen in gebruik voor jouw account

DOMEINNAAM STATUS AANGEMAAKT OP
freedom.n Active 28 jul 2016
naam.nl Verifying 27 okt 2021

Hoe nu verder en hoe en kom ik aan,
“DNS editor uit/in Mijn Freedom”
Mijn provider is ZIGGO en ik ben lid van Freedom internet “webmail”.

:+1: Je hebt gelijk, een TXT record (b)lijkt niet mogelijk icm een CNAME. Thx.
Waarom dit zo is, zal iets specifiek Freedom zijn.

ik snap er niks van maar dat zal wel aan mij liggen.
Komt er misschien een nieuwe (aangepaste)handleiding hoe je een email adres met een gekozen naam kunt maken, b.v. voornaam@achternaam.nl.
ik ben er vanuit gegaan dat dit binnen freedom.internet mogelijk is.

Ik ben relatief ouderwets, ik gebruik(te) TXT records om mijn DNS - extern - te documenteren en waarin je normaliter alles in kan zetten wat je wilt. Het heeft qua DNS geen functionele relatie met iets anders.

Dat “men” TXT-records (ook) voor wat anders gebruikt zoals bv spamcontrol, security of ownership, is weer een ander verhaal qua toepassing. Zie ook uitleg_cloudffare of de orignele RFC1035. Er zijn verder wel meer attributen die je in DNS kan kwakken.
Elders douw ik er bv ISDN(veldtype)/Telefoonnummers in weg.

Dat bepaalde combinaties bij Freedom aka. Soverin niet mogelijk zijn, is vooral zo ingesteld.

Gewoon naar Mijn Freedom schakelen en dan krijg de de volgende twee situaties

  1. Emailaccount voor je xxxx@freedom.nl hoofd account dat je als abonnee hebt en daar kan voorzien van aanvullende aliassen (dus geen mailbox).

  2. Domeinen waarna je rechts jouw domein aanklikt wat vervolgens linker menu voorziet van een tweede E-mailaccounts submenu waarmee je dan mailboxen en/of aliassen etc. kunt toevoegen, etc.etc.

Het is wat cryptisch hoe het er uit ziet gemaakt. De eerste Emailaccount keuze is die voor je freedom.nl is bedoeld en de tweede E-mailaccounts in Domein (sub)menu die opereert op/voor je je eigen domeinen.

Die verifying komt ws omdat je probeert een mail cq host die elders wordt gehost/geregistreerd probeert te verhuizen naar Freedom.
De provider (registrator) aldaar zal het moeten voorzien van een transfercode die daarmee bewijst dat jij de feitelijke eigenaar bent zodat het domein legitiem wordt overgedragen aan Freedom die het in haar corperate DNS kan hangen.

Gelet je aanpak, vermoed ik dat je probeert om je “gratis” eigendomein bij/van Freedom te activeren. Hierbij opletten dat dit dan wel een “toplevel-naam” moet zijn dat nog niet in gebruik is.
Freedom zal vervolgens dat (nieuwe) domein (bij haarzelf) registreren en daarna aan jouw beschikbaar stellen, waarna je daaraan 1-4 mailaccounts kan toevoegen. Bel eventueel voor guidance de helpdesk die mogelijk beter kan bekijken wat je aan het doen bent.

Ik geef onmiddellijk toe dat e.e.a. in beginsel niet gelijk te snappen is , zelfs niet voor experts. Wanneer je wat thuis raakt in de ‘gestructureerde’ opzet, wordt alles vanzelf duidelijk.
Gewoon, ook goed de helpdesk verhalen lezen en dan de plaatjes er dan wat bij denken.

Dit is niet Freedom specifiek.
Uit sectie 3.6.2 van RFC 1034:

If a CNAME RR is present at a node, no other data should be
present; this ensures that the data for a canonical name and its aliases
cannot be different.

En wanneer je bij ISC-bind naast de CNAME andere informatie zet, krijg je een melding “CNAME and other data” of iets dergelijks en wordt de zone niet geladen.

3 likes