Hoe zit het met eigen maildomain/alias mechaniek igv overzetten?

TLDR: Gaat/zal/kan een andere (mail)provider 'mijn te verhuizen Freedom maildomein automagisch en functioneel gelijkwaardig supporten ?

Hieronder een intro/leesverhaal als vraag hoe overdracht ook qua functie van het eigen maildomein dan gebeurd. Fijn om eigenaar te zijn eigen DNS/records maar weinig zinvol als de functie daarin nergens anders (bvk standaard) bruikbaar is. Been there, bought the T-shirt met ISDN (adres) records.

Stel en zeker nu niet het plan, hoe gaat een overstap van het eigen domein feitelijk in zijn werk. Overdragen domein is één dat functioneel krijgen lijkt mij iets anders.
Ik heb nu niet goed helder hoe ik de mailfunctie elders zou kunnen neerkwakken met alleen overbrengen van ‘mijn’ maildomein.

Achtergrond: heel drukdoende om mijn xs4 inrichtingszooi over te zetten naar Freedom, schoonmaken en alles mooi herindelen met nu iets van nu 200+ alias/adressen.
Bij xs4 had/heb ik ca 55 ‘aliassen’. die ik intern, binnen de mailbox met mailregels’ weer distribueerde naar mappen op grond van afzender, tekst etc.etc.

Migratie naar Freedom is een intensieve klus, qua mail gerelateerde abbo’s.
Dat wil ik niet nog’s doen bed8 ik. Dus alles fijn in & op het eigen maildomein dat nu dus woont bij Freedom.
Gaandeweg krijg ik nu twijfels of die gedachte om dit via het Freedom mailbox mechanisme, wel zo handig is of dat het makkelijk is te kunnen verhuizen ?
Ik kan niet echt uitvinden hoe dat zou moeten en/of het Freedom mailadresmechanisme ook zo werkt bij een andere, laat staan willekeurige, provider waar ik dan mijn maildomein onverhoopt kan laten neerdalen.

Benieuwd of iemand mij kan duiden hoe het ‘over te stappen’ met eigen domein vanuit Freedom naar een andere mailprovider ‘concreet’ werkt. En wat je dan bij Freedom maar beter niet kunt ‘toepassen of gebruiken’ als mailadres.
Dat de DNS inhoud van ‘mij’ is, is mooi maar dat op zichzelf mogelijk waardeloos als een andere provider daar niet mee overweg kan.

(ik probeer telkens weer de stille neiging te onderdrukken weer zelf voor mailprovider te spelen, wat ik niet niet meer thuis wil hebben)

Thx.

Het zal vooral af hangen wat je nieuwe mailprovider biedt aan aliassen en hoe je die in kan stellen.
Je kan nu al wel kijken hoe makkelijk je de aliassen die je nu bij Freedom instelt kan exporteren. En op basis daarvan kan je kijken of dat voor je voldoende is om dit te gebruiken bij een nieuwe mailprovider om alles opnieuw aan te maken.
Mocht je van mailprovider wisselen is het (natuuriljk) zaak dat je eerst bij de nieuwe provider de adressen kan aanmaken voordat je de MX-records (of het hele domein) omzet naar die provider.

2 likes

Misschien een beetje anders gedacht.
Freedom biedt de gebruikers een mogelijkheid om, ISP onafhankelijk, een mail adres te gebruiken.
Zij bieden niet een complete mails server omgeving aan om huidige, eigen mailserver of losstaande mail diensten, te vervangen.

2 likes

Ik begon gaandeweg bezig, al zo een vermoeden krijgen dat ook bij Freedom de ‘simpele’ gedachte een ander is dan dwarse praktijk.

Heb zelf al iets van 10 mailsystemen van PROFS, X400 tot SMTP etcetc en bijbehorende (server/client/conversie) software smaken zien passeren. Telkens bleek/blijkt weer dat data, functie en representatie daarvan; complex, tijdrovend en ingewikkeld is.

Thuis een tijd zelf privémail gedraaid Exchange2K3 & Linux/NAS varianten, allemaal ‘leuk’. De met hard en software (upgrades), vreten tijd. Laat staan onvermijdelijke crashes & beschikbaarheid, werd dat mij al snel vervelend. Het komt/kwam altijd verkeerd uit.

Gevoelsmatig denk ik dat de huidge opzet idd niet slecht is, wilde sws weg bij xs4 dat praktisch gesproken nu niet echt verschilt. Wat ik sws niet meer doe ik client-mailrules van een provider gebruiken omdat ik ze niet kan beheren. De reden dat ik nu veel meer aliassen heb dan strikt nodig.
In mijn mailclient (Thunderbird) grut & filter ik alles bij weer elkaar.

Thx @anon97139585 Wat ik ws ga doen is ‘thuis’ (ws slapend AWS) setup fabrieken die in geval ‘van’, zo nodig de momentele ingerichte functie set-up kan gaan imiteren. Alle instellingen daarvoor heb ik nu toch al in een tabel staan. Mocht zich een ooit een urgentie/wens/moment voordoen wil het zo doen dat ik mijn DNS en IMAP/backup overzet en snel door kan.

ik ga ook FF verder snuffelen bij Soverin t.a.v. achtergronden voor een verdere inrichting.
Thx2all, ik heb het antwoord wel in beeld. Verder tokkelen is txt natuurlijk leuk

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.