Hotmail en Live - Deel van het subnet geblokkeerd

Juist dan vind ik het gek dat ze e-mail die dat allemaal wel goed doet niet accepteren :frowning_face:

Heb jij een reverse lookup met max 2 . erin? of een xxx-xxx-xxx-xxx…connected.by.freedominter.net
reverse lookup?.. die laatste reverse lookup is ook herkenbaar als DIALUP netwerk patroon.
en dus niet handig gekozen als reverse lookup omdat die vaak geblokeert worden.

Ja, dat heb ik. Maar ik gebruik die (nog) niet om naar heel de wereld e-mail te sturen. Mijn opmerking was meer dat ze zelf niet aan de vereisten voldoen die ze aan anderen opleggen.

Daar is Microsoft al heel lang goed in, prediken hoe het een en ander moet, maar er zelf behoorlijk de hand mee lichten. (Windows API gebruik, security concepts in programmeren, mail hygiene, … ). Met als gevolg dat een hele hoop andere (personen, bedrijven) op extra kosten gejaagd worden.

2 likes

En jawel hoor, mijn mail server wordt ook geweigerd door micro$oft sinds ik ben overgestapt naar Freedom… Dat de reverse dns keurig op mijn eigen domeinnaam staat maakt helaas niets uit. M$ staat erom bekend nogal kieskeurig te zijn.

May 16 15:18:53 xxxx postfix/smtp[21372]: 3E0ED180630: to=<xxxx@hotmail.com>, relay=hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.9.33]:25, delay=0.55, delays=0.01/0.04/0.47/0.03, dsn=5.7.1, status=bounced (host hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.9.33] said: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [45.88.8.xxx] weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [VE1EUR03FT024.eop-EUR03.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL FROM command))

Soms komt ze er wel doorheen, maar meestal niet. Een relay server van Freedom, zoals hierboven al genoemd, zou inderdaad heel fijn zijn!

Ik beschik gelukkig over een vps elders die wel gewoon door m$ wordt geaccepteerd. Zodoende heb ik het maar als volgt opgelost met Postfix:

In /etc/postfix/main.cf toegevoegd: transport_maps = hash:/etc/postfix/transport

En /etc/postfix/transport gevuld met de volgende inhoud:
hotmail.com relay:[xxxx]:smtp
hotmail.nl relay:[xxxx]:smtp
outlook.com relay:[xxxx]:smtp
live.com relay:[xxxx]:smtp

(Daar kunnen nog .de, .be of andere bij zo je wilt.) N.B. xxxx is de domeinnaam van m’n vps.

Tot slot niet vergeten: sudo postmap /etc/postfix/transport en sudo postfix reload.

Et voilà. Alle mail naar de betreffende m$ domeinen gaat nu via de vps en de rest verstuurt m’n servertje nog gewoon rechtstreeks.

Wie weet heeft iemand hier er wat aan.

1 like

Eigenlijk te gek voor woorden, koop je een Microsoft Exchange Server 2019, en Windows Server 2019 (paar maanden geleden), kan je daarmee niet naar MS e-mail adressen mailen (sinds ISP verhuizing).

Via: Je kunt een de-list verzoek in dienen op deze site (Delist IP): https://sender.office.com/ Dit geeft een scherm:

The IP address in question is not currently blocked in our system. Please refer to the email message you received from Microsoft and

follow the steps it suggests.

If you’re trying to delist an IP address blocked in Hotmail.com/Live.com/Outlook.com, please use the following link.

https://support.microsoft.com/en-us/getsupport?oaspworkflow=start_1.0.0.0&wfname=capsub&productkey=XXXXXXXXXXX

If you’re trying to delist a banned or blocked sender, please open a support ticket from your tenant.

Als je op bovenstaande link verder gaat, kan je meer hulp krijgen …

Echter, mijn kennis schiet hier te kort.

Nog een “nuttige” reactie: ze verwijzen meerdere malen naar de mogelijkheid dat je een gratis Hotmail account kunt nemen.

Van m$ verwacht ik niets.

@Fulco en @anon49073608: hoe hebben jullie het versturen van mail vanaf jullie eigen server naar hotmail en outlook vooralsnog opgelost?

Je zou ook ergens een goedkope VPS af kunnen nemen bijvoorbeeld bij hetzner.com of contabo.com .

In July 2020 had ik ook problemen met verzenden naar hotmail, sinds rDNS een korte naam is, zonder ip adres connected by in de naam, heb ik daar geen last meer van.
Overigens is mijn adres reeks uit: 45.155.156.0/24 voorheen van een Slowaakse hoster…

@nomi niet kunnen oplossen.
Ik gebruik Freedom webmail, met als reply adres mijn echte domail e-mail adres.

Iemand nog een idee om dit werkend te krijgen?
@freedom kunnen jullie nog wat betekenen?

Ik draai mijn eigen mail-server op mijn eigen domein thuis. IP in de 45.155.156.0/24-range, rDNS (PTR) staat goed, SPF/DKIM/DMARC staan ingesteld. Postfix verstuurd rechtstreeks naar de recipient’s server. Meerdere malen bij MS een ‘new support request’ ingevuld, maar (uiteraard) ligt het probleem niet bij hun.

En toch wordt alle email naar hotmail.com/live.nl niet afgeleverd. Dit is vooral erg vervelend voor de vrouw, die voor haar vrijwilligerswerk nu niet kan mailen.

Iemand nog een idee om de WAF hier te verhogen?

1 like

heb je een rDNS van je eigen domein of een freedom entry?

rDNS is naar mijn eigen domein.
dig -x “mijn-ip” geeft als antwoord “mijn-eigen-domein”.nl (niet het connected-via-freedom)
Dit is indertijd (voordat de rDNS via het dashboard instelbaar was) ingesteld door de helpdesk

Met de hoop iets te kunnen bereiken bij Microsoft, ben ik de discussie aangegaan met India. Na een paar copy-paste replies, komt er iets dat nuttiger lijkt

For more detailed information about best sending practices to Outlook.com users, please review the following white paper: http://download.microsoft.com/download/e/3/3/e3397e7c-17a6-497d-9693-78f80be272fb/enhance_deliver.pdf

Voor zover ik kan zien staan de zaken zoals genoemd onder Scenario 3 goed bij mij, behalve dan het “Smart Network Data Services (SNDS)”. Ik ben niet van plan om bij MS iets te gaan regelen zodat ik ze mail kan gaan sturen.

Tot nu toe wordt alle verzonden mail niet geaccepteerd met de melding " Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to [http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [DB5EUR03FT060.eop-EUR03.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL FROM command)"

Iemand nog suggesties?

Ik vind dat ze verplicht zijn, in hun overeenkomst, op te nemen, dat ze ‘gerecyclede IP adressen’ gebruiken, wat consequenties kan hebben voor o.a. het runnen van je eigen email server.

De tijd dat je gewoon een setje IPv4 adressen aan kon vragen en van RIPE kreeg ligt al een eind achter ons. We hebben niet heel veel keuze in de IP blokken die we kunnen kopen of huren tegen werkbare tarieven

2 likes

Het probleem ligt niet bij Freedom. Hoewel Freedom IP adresblokken heeft die eerder al dan niet gebruikt zijn op een niet-legitieme wijze, is het Microsoft die een blokkade opwerpt zonder dat daar (nog) een geldige reden voor is.

Daar komt bij dat Microsoft blijkbaar een slecht functionerende helpdesk heeft op dit specifieke gebied, want ik heb meerdere berichten gezien van mensen die toch echt hun best gedaan hebben om Microsoft erop te wijzen dat deze IP adressen nu een goede ISP toebehoren.

2 likes

Er bestaan geen “nieuwe” IP4 adressen meer, die zijn al jaren lang op. Elk IP4 adres wat waar dan ook ter wereld uitgegeven wordt is per definitie een gerecygled IP4 adres.
Voor dit probleem werd al meer dan 20 jaar terug gewaarschuwd. XS4all was destijds de enige provider die een stap naar voren nam door IPv6 adressen aan hun leden te gaan geven. En nog steeds hebben niet alle providers dat voorbeeld gevolgd.

Maar zolang partijen als bijvoorbeeld Hotmail nog aan die “ouwe meuk” vasthouden, zijn alle providers verplicht ook IP4 adressen uit te geven en dus op de 2de-hands markt IP4 adressen zien te bemachtigen.

Freedom (en alle andere providers) zouden dus niet verplicht moeten worden te vermelden dat ze gerecylede IP4 adressen uit geven, maar alle “ouwe meuk” bedrijven zouden verplicht moeten worden te vermelden dat ze vasthouden aan die “ouwe meuk”.

2 likes

Als ik kijk op https://stat.ripe.net/app/launchpad/
Daar 45.155.156.0/23 in voer.
Zie ik 2 locaties staan.
RIR stats country is Emiraten.
1 IP adres dat zich heeft misdragen met spam in april 2021

Hoezo Emiraten?