Buiten de wettelijke verplichtingen waar zij op excliciet verzoek moet voldoen, zou ik willen weten òf en wat Freedom voor hoe lang dan (alwaar) logt.
Inzake die wettelijk (tap)verplichting zou ik weer willen weten of overheden dat rechtstreeks of via welke (handmatige of automatische) interventie, op de DNS bij Freedom kan bewerkstelligen.
Ooit bij een groothandel gewerkt waar we verplicht werden om elke maand op het hoofdkantoor kopiefacturen te draaien.
Dat deden we uiteraard nauwgezet & plichtsgetrouw op natuurlijk duurzaam papier waarbij de interliniëring en white-spaces om “besparingsredenen” niet werd toegepast en werd afgedrukt met gebruikte printlinten.
Menig ambtenaar mogen aanschouwen die boos en wat gefrustreerd het pand verliet met dozen waarin ergens de gevraagde factuur moest staan.
Ik spreek in de tijd dat bedrijven en overheden elke hun taak vervulden en bedrijven (nog) niet kon worden verplicht om de taak van de overheid te vervullen.
Ik zou zeggen: vraag het ze!
Gedaan… maar kreeg destijds niets zinnig te horen, iets met drukte en hebben wel wat beters te doen etc.etc.
De boel is/was bij mijn weten - van oorspong - ingericht door Soverin, die helemaal “ins blaue hinein” operereert. Wat niet wordt gezegd kan ook niet worden weersproken.
Ik heb niet uitgebreid gezocht op het internet, maar dit vond ik van Marnix de Munck:
“Sinds 2015 is er in Nederland geen wettelijke verplichting meer voor internetproviders om internetverkeersgegevens 6 maanden te bewaren. Dit gebeurde nadat de bewaarplicht werd afgeschaft na een uitspraak. Providers mogen overigens nog wel gegevens bewaren voor eigen gebruik, maar dit is niet meer wettelijk verplicht voor een vaste periode zoals voorheen. Hoe lang ze je gegevens opslaan verschilt per provider, maar meestal is dat korter dan 6 maanden. Er liggen geen plannen om weer een bewaarplicht in te voeren.”
Zie: Kan je internetprovider (of anderen) je geschiedenis zien?
1 like
“De Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens is een op 1 september 2009 in werking getreden Nederlandse wet die Europese richtlijn 2006/24/EG implementeert. De wet wijzigde de Telecommunicatiewet en de Wet op de economische delicten en houdt in dat internetproviders en aanbieders van telefoon diverse gegevens over internet- en telefoniegebruik gedurende zes tot twaalf maanden moeten bewaren, zodat deze door de politie en de inlichtingendiensten kunnen worden gebruikt bij het bestrijden van terrorisme. De wet werd op 11 maart 2015 door de voorzieningenrechter buiten werking gesteld wegens strijd met artikel 7 en 8 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Eerder al had het Europese Hof van Justitie de onderliggende richtlijn ongeldig verklaard. Internetproviders zijn daarom sinds 11 maart 2015 niet meer verplicht om deze gegevens te bewaren.”
Zie: Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens (Wikipedia)