IMAP zegt "[UNAVAILABLE] Account is temporarily unavailable"

Sinds vanavond zegt IMAP als “[UNAVAILABLE] Account is temporarily unavailable”. De webmail zegt “Aanmelden mislukt”. Mail versturen via STMP gaat nog wel. Inloggen op Mijn Freedom ook.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Groet
Jan-Pascal

De boel ligt weer eens op zijn rug en iemand moet ergens een schop tegenaan gaan geven.
T’is niet anders.

Benieuwd of er monitoring is en hoe lang het gaat duren.

1 like

Duidelijk storing. Iets met autorisatie gok ik. De servers zijn wel in de lucht. Komt vrij vaak voor, maar aan de andere kant: het duurt zelden langer dan 1 a 2 uur.

1 like

Bedankt, dan wacht ik even af. Het was me nog niet opgevallen dat dit vaker gebeurt.

Staat inmiddels bij storingen:

2 likes

Ik vermoed dat er wat meer aan de hand is en hoop dat Freedom ook uitleg als verklaring gaat geven met hoe zij dit voortaan gaat voorkomen.

Bij versturen van mail NAAR Freedom via mijne andere providers, krijg ik ook geen bevestiging dat de mail aan mijn Freedom (of Sovering) account(s) is afgeleverd (op de mailserver dus).

! Kan zijn dat Soverin/Freedom BVO uit privacy beginselen niet doet of ondersteunt op haar servers.

Lijkt er op dat het probleem opgelost is. Ik kon zojuist weer mail ophalen.

1 like

Het deed het heel even. Wanneer ik nu webmail inlog van mijn freedomaccount (dwz die eindigt op freedom.nl), kan ik geen webmail doen.
Mail ontvangen of versturen (imap/smtp) lukt - vaak - nog wel.

Kortom, ik vermoed dat er weer iemand - grrrr - aan het klooien is met de authenticatie (database).

Inloggen op dashbord e.d. lukt wel en toevoegen van een specifiek (nieuwe) webmail-wachtwoord, heeft geen effect. Maandag a.s. zal dat wel weer goed komen wanneer de meute de helpdesk gaat bellen dat ze niet kunnen inloggen op webmail.
Inmiddels ga ik wat plannen maken om mijn belangrijkere mail toegang te kunnen verkassen. Twijfelen aan de(ze) maildienst, is niet goed voor het gemoed.

Kan inmiddels ook niet meer mailen met mijn freedom.nl account en gaan wachten tot maandag is ook niet echt een optie.
Ook niet zo grappig dat je dus dan ook niet de helpdesk kunt mailen voor een probleem.
//–//

Hebben trouwens meer mensen hier een issue of is mijn account in het ongerede geraakt ?

Bij mij werkt zowel webmail als de mail clients…

1 like

Thx… het lijkt een soort schuifregister probleem.
Mijn mailbox eindigend op @freedom.nl doet het nu idd (gelukkig) weer en van mijn andere 4 mailboxen op eigen domein, doet er één het (nog) niet.

Enfin, zal vast wel weer goed gokomen maar blijft vervelend. Ook omdat mij onduidelijk is of er wel iemand is bezig is iets te maken. Een status update zou dan fijn zijn.

18 Maart 22:30 uur: Al enige uren kan ik geen email ontvangen of verzenden. : ‘Can’t connect to the account …@ feerdom.nl’ Als ik mijn wachtwoord in typ krijg ik bericht: ‘unable to verify account name or password’. Is er toch weer eenstoring met IMAP?
Email versturen via STMP kan ook niet. Ik zie geen melding van storing maar het lijkt er toch wel op. Kan iemand helpen…
groet Kali

Er is altijd nog Google Gmail of Microsoft livemail om de helpdesk te mailen.

Daar zijn deze diensten ruimschoots betrouwbaar genoeg voor.

Ik kan gewoon mailen en mail ontvangen.

Ondanks dat de e-mail storing op 17/3 aan het eind van de avond is afgemeld kan ik alleen bij mijn @freedom.nl adres. Inloggen/verbindigen met de mailbox van eigen domeinnaam werkt niet (getest met Webmail, Thunderbird en Android clients).

Van helpdesk kreeg ik bericht dat er bij Soverin een ‘incident’ is dat een “kleine” groep gebruikers onbedoeld emails ontvingen die niet voor hun bestemd waren.
Hierop zijn die aangedane accounts geblokkeerd om dat verder uit te zoeken.

Fijn dat Freedom mij persoonlijk anwoordde (in het weekend :+1:).
Natuurlijk een goede actie van Soverin om deze mix-up uit te zoeken. Wel weer wat jammer dat dit niet gelijk is/werd vermeld (op de storingspagina).
Ondertussen kan ik weer mijn @freedom.nl mailadres gebruiken. Twee van mijn andere mailboxen zijn helaas (kennelijk) nog steeds geblokkeerd.

Wordt vast en zeker nog vervolgd.

Even nadenkend, bijzonder dat dit überhaupt gebeurde en sws kan.
Iets dat imo alleen kan zijn wanneer iets of iemand bewust aanrommelt met mailadressen & logica daarvan. Ik sluit niet uit dat het gebeurd(e) tijdens het MTA transport om een darkcopy* te (kunnen) trekken om die naar elders door te sturen.
*Iets dat in mijn tijd soms werd gedaan om zo eenvoudig (mail) af te kunnen aftappen (door tijdens het transport een Bcc toe te voegen).
Maar goed, afwachten wat de precieze verklaring (ook inhoudelijk) wordt op welk moment en vooral waar emails de onbedoelde route namen.

Ik hoop dat dit een sèc intern veroorzaakt issue gaat zijn en niet een externe (inbraak)actie. Bij onterechte adressering, genoeg ook om sws dan een inbreuk melding te doen bij AutoriteitsPersoonsgegevens.

Ter info Soverin: Helphttps://soverin.net/help/news/updates/2023/03/18/incident/

Sinds vanmiddag werken mijn freedom e-mailadressen weer:-)
Dank voor de hulp, van de helpdesk(?) en raadgevingen van de leden van de community. (Een Google- en of Microsoft account heb ik niet en wil ik liever ook niet aanmaken). Bij een collega van mij werkt email nog steeds niet.
Wie weet is daar nu ook wat aan te doen.

Ik krijg weliswaar geen foutmeldingen meer bij inloggen, maar mis nog steeds e-mail die gisteren en vandaag naar mij verstuurd is. Het is dus nog niet in orde.

Overigens: als ik nu een testmail naar mezelf stuur komt het wel aan, maar als er echt e-mail ‘kwijt’ is van de afgelopen dagen (en daar lijkt het vooralsnog op) dan is dat echt zorgelijk en pijnlijk. Een testmail die ik eerder vandaag stuurde vanaf een ander e-mail adres gaf namelijk geen foutmelding, maar is helemaal niet aangekomen…

Het bericht van Soverin zelf geeft verder weinig duidelijkheid, maar de getroffen accounts/gebruikers (waaronder ikzelf blijkbaar) mogen hier toch wel een gerichte terugkoppeling over krijgen lijkt me.

1 like

De één kan wel bij de mailbox en zal/kan ms mail kwijt zijn. De ander zoals o.a. ik, kan nog niet bij een paar mailboxen. Het wordt gissen, wat de status daarvan is.

Ik ga er ook vanuit dat de situatie in de komende dagen toegelicht wordt. Van Soverin zelf heb ik inmiddels ook de feedback dat men doende is dingen uit te zoeken.
Het is meer dan vervelend dat maildienst even niet (meer) te vertrouwen is.
Wel goed om in afwachting van, dat toegang dan wordt geblokkeerd. Beter geen mail dan een onbetrouwbare inhoud.

Momenteel (maandag) kan van @freedom adressen wel mail opgehaald worden, maar sommige @[eigendomein] adressen geven authenticatie-fout bij inloggen; ook al reset je het paswoord.
Webmail weigert op dezelfde accounts.