Importeren email van XS4ALL werkt niet meer

Ben in april 2022 overgestapt van XS4ALL naar Freedom. Mijn XS4ALL email account vervalt op 12 oktober. Heb de ‘importeer’ optie aangevinkt. Gekozen voor XS4ALL en mijn logingegevens ingevoerd. Krijg als stus eerst ‘verify’ en dan ‘incorrect’. Mijn inlog via webmail op XS4ALL werkt gewoon wel en in Outlook wordt de email keurig gelezen… Iemand een idee waarom het fout gaat?

Welkom terug @Miimisiku ,

op deze Community is een tijd geleden ook een paar keer gesproken over het importeren van de e-mail,

Lees bijvoorbeeld het geval

Nou beschrijf je iets nèt iets anders, maar hopelijk heb je er iets aan.

enkele tips van mijn kant (vast niet volledig) zijn:

  • gooi in de oude mailbox (vooraf) zoveel mogelijk weg, zodat de import kleiner wordt (scheelt ook in de werk-tijd)
  • hernoem vóóraf de Freedom- IMPORT-map in iets anders, bv. Import-Poging-1
  • stop (tijdelijk) synchronisatie van jouw oude-mail met andere programma’s , bv. Thunderbird of Outlook (want dat kan vertragend werken; ze synchroniseren wel weer als 't klaar is)
  • zet de import 's avonds aan, … en blijf er dan (langdurig) gewoon af.
  • als het goed is, dan komt er (in Mijn.Freedom) na afloop “completed” te staan, maar ik meen mij te herinneren, dat dat bij mij niet het geval was, terwijl-ie wèl klaar was met de klus.

Dat zijn zomaar wat suggesties.
Wie weet hebben anderen ook nog handige tips voor jou…

Hier net een test gedaan met een andere provider en geen probleem om naar Freedom te importeren. Kan zijn dat de automatische instelling van de “xs4all optie” niet (meer) werkt. Probeer die import te doen als “custom” met server imap.kpnmail.nl:993

NB: formeel bestaan de xs4all nl servers niet meer.

Lukt het nog steeds niet en afhankelijk hoeveel mail je hebt, kun je er voor kiezen met bv Thunderbird de mail te kopiëren, verplaatsen of daar (uit/in) te exporteren en weer te importeren. Export mail vanuit TB is bv via dit 9 Ways to Export Thunderbird Mail - wikiHow

O ja, zoals Drs_W ook duidt bij import, doe die stapsgewijs per mailbox, krijg je een map “import” die je daarna op op Freedom het beste kunt hernoemen Een volgende import begint weer met/in een schone map met naam “import”.

tip aan @FreedomBot en @HelpDesk :
wijzig de imap-server binnen de optie “XS4ALL” van de import en toekomstige pogingen gaan meteen WEL goed …

( ik zal hierna een mail maken aan HelpDesk verwijzend naar dit item … )

( edit: is gedaan ! )

2 likes

Geprobeerd met imap.kpnmail.nl:993
Krijg nog steeds ‘verify’ en na een refresh ‘incorrect’

Mijn xs4all e-mailaccount stopt per 12-10-2022

Ga ervan uit dat ik er niet meer bij kan voor die tijd. Jammer dan maar…

Overigens kan ik bij de selectie XS4ALL helemaal geen gegevens wijzigen. Alleen inlognaam, passwoord XS4ALL, passwoord Freedom en dat is alles…

Als je nog wel bij je xs4all mail kan, is er een goed werkende work-around.

Mocht je het (nog) niet gebruiken, installeer dan Microsoft outlook en configureer daar je xs4all account via smtp.
Je haalt daarmee alle mail lokaal binnen.
Als alles binnen is, stel je bij xs4all instellingen in outlook in dat dat mail account niet meer meegenomen moet worden met syncroniseren.
Configureer dan ook je freedom mail, uiteraard via imap.
Je kan nu binnen outlook je mail van xs4all folder voor folder te kopieren naar je freedom mail folder.

je kan dan besluiten om outlook geinstalleerd te laten, je kan dan altijd weer bij je xs4all mail, immers die staat nu allemaal lokaal op jouw computer.

Mocht je outlook niet hebben, het is deel van office professional. Officie professional 2019 (oudere versie is ook prima als er maar outlook bij zit, gebruik zelf 2016) te koop bij onlinekeys.nl voor 30 euro .

:information_source: Onlangs is het import menu uitgebreid met keuze KPN.

Probeer anders of je met een eigen IMAP client (installeer Thunderbird of zo) je mail kan uitlezen. Zie o.a. de helpdesk pagina’s bij KPN.

Je kunt ook proberen om op de commandline zelf te checken of je met/op jouw IMAP kunt inloggen.
Check ook of je dan met het juiste (volledige fqdn mail) userid/login + wachtwoord kan inloggen. Log dus in met het userid (ws eindigend op …xs4all.nl) en bijbehorend password dat je (doorgaans) ook gebruikt om de kpn-webmail in te loggen.

Openen van een IMAP sessie op de commandline naar KPN doet het met de volgende prima:

   openssl s_client -connect imap.kpnmail.nl:993

Nadat je zo op de server bent aangekomen, zou het volgende commando je moeten doen/kunnen laten inloggen (en vertellen dat je inlog succesvol is):

   tag LOGIN [username] [password]

tag kan van alles zijn en/is vooral een herkenningswoord dat bij/voor vervolg commando’s wordt gebruikt. Vervang [username] en [password] door je eigen userid@xs4all.nl en wachtwoord bv “blabla LOGIN userid@xs4all.nl geheim123”. Wanneer je zover komt, weet je dat de imap toegankelijk is en die daarmee ook zo zou functioneren voor de Freedom import functie.

Dat de xs4all selectie geen andere gegevens kan wijzigen, is zo bedoeld omdat die als vooraf ingestelde keuze was bedoeld voor/van xs4all overstappers. Nu de xs4all zelf en bijbehorende servers weg zijn, zal dat als non-optie sws niet meer werken.

met Mozilla Thunderbird kan dit ook,
en dat komt niet van M$ af …

De werkwijze blijft zoals @Anton hiervoor beschreef.

2 likes