Ik blijf ingelogd nu.
Ja, ik heb nu een _t cookie geldig tot “Sat, 08 Nov 2025 16:00:46 GMT”
Nog steeds zuinig, maar vooruit.
Dat is wat het altijd al was. Maar wat zou dan wel een goede sessie-tijd zijn?
Standaard staat het in Discourse op 1440 uur (60 dagen). Zelf zet ik het meestal op 30 dagen.
ik blijft ook ingelogd
Bij mij het ook weer op mijn mobiel.
Ik krijg nu “404 Not Found. The resource could not be found.” ná het inloggen. Als ik de pagina wegklik en opnieuw https://community.freedom.nl/ intik kom ik wel gewoon binnen, en ben ik wel ingelogd. Volgens mij hoort dat niet zo. Ik gebruik Safari, macOS Sequoia, laatste update.
Ik ben nog nooit op het idee gekomen om hier actief uit te loggen. Maar inderdaad, zelfde probleem in Firefox.
Kan mogelijk komen door de loadbalanacers die dan - in in rotatie - verwijzen naar een niet bestaande server. Zelf blijf ik denken dat dit soort experimenten niet live moeten plaats vinden.
Ach, dit forum is nou niet bepaald een kritische systeemcomponent binnen Freedom.
Ook het aantal gebruikers is relatief beperkt. Een beetje hobbyen om de boel te repareren is toch niet zo erg?
Tja… security…
De 404 is een ACL die we al jaren hadden maar niet (goed) werkte
. Je mocht niet naar /login als je niet van Freedom infra zelf komt. Nu die ACL wél werkt loop je hier tegen op. Het is gefixt.
Geen idee welke status of insteek de(ze) dingen hebben binnen Freedom.
Ik vind, zo ja het geval, dat ‘uitproberen’ niet de manier moet zijn om een verandering door te voeren of pogen te herstellen en een zelfveronderstelde impact daarin niet van toepassing hoort te zijn.
Bij een verstoring zou imo allereerst, een gedane wijzigjng moeten worden teruggedraaid. Is dat qua type verandering niet meer mogelijk, zal men voorafgaand nog extra een bedoelde werking van een bedoeling kunnen (dubbel)toetsen.
Soms verlang ik (serieus) ook wel terug naar tijden van zal vast wel meevallen.
Overigens wel prettig om hier (nofi) wat meer te lezen en te delen dan “we hebben een storing en zijn er mee bezig…tuut.tuut”.
Ik wil best nog wat meer vertellen hoor.
De oude configuratie kon niet 1-op-1 over naar de nieuwe. Onze benadering was om zo min mogelijk te veranderen en vanuit daar verder te werken.
Het probleem van de cookies zat hem in een regex waar juist niets aan veranderd was. Het resultaat werd zonder meer de hele inhoud van het oorspronkelijke cookie van Discourse overschreef. De logica in de oude software werkt iets anders en minder flexibel.
Het inlog-probleem was dus een ACL, waarvan ik niet heel goed begrijp waarom ik die niet eerder ben tegengekomen. Want ik heb de proxies uitgebreid getest op andere IPv4 en IPv6-adressen via een hosts file op mijn computer. Uiteraard ben ik de problemen toen niet tegengekomen. Maar ja, je kunt niet alles testen. Er kan nog best meer mis zijn.
Inderdaad, nu werkt het weer, dank!