Installatiepakket glasvezel

Onderdeel bestellen?

Er is wel degelijk een XGS-PON variant:

  • FRITZ!Box 5590 Fiber with FRITZ!SFP XGS-PON (Article no. 20003015)

En een link die daar iets meer over vertelt:

Dus kan de 5590 met een van de volgende insteekmodules worden uitgebreid:

  • AON
  • GPON
  • XGS-PON

image

Maar hoe en of je aan de juiste module kan komen en waar je die kan kopen is onduidelijk.

In NL levert AVM minder dan in Duitsland zo te zien. De 5590 staat bijvoorbeeld helemaal niet op de NL site.
Op DE site:

Handleidingen van de 5530 en 5590 zijn daar ten minste ook te vinden:

Dan lijkt het er op dat bij de 5530 en 5590 zowel de AON als GPON module standaard wordt meegeleverd.
Maar op blz 236 (5530) en 243 (5590) van de handleidingen wordt toch de XGS-PON module als mogelijkheid genoemd. Maar of je die ook kan kopen is onduidelijk.

Ik heb een mail naar AVM gestuurd of de XGSPON module te bestellen is. Fritzshop in Groningen heeft de module van hun webshop weg gehaald. Ze geven aan geen idee te hebben wat AVM van plan is. Ze hadden het idee dat er een 5590 misschien komt voor xsgpon waar geen module meer voor nodig is. Maar ze zijn er niet zeker van of die ook echt komt in Nederland.
Heel vervelend dat Glaspoort opgeeft dat het een gpon aansluiting wordt en dat dit misschien niet klopt. Maar als ik het forum van KPN lees worden sinds vorig jaar alleen xsgpon aansluitingen opgeleverd.

De 7590 is voor VDSL of een ethernet-aansluiting met een externe mediaconverter glas-ethernet. De 7590 heeft geen weet van AON/GPON/XGSPON

Ik heb het zo begrepen dat alle nieuwe projecten met XGSPON worden gerealiseerd, terwijl bestaande GPON en AON installaties gewoon volgens de oorspronkelijke specificaties worden uitgerold.

Gebeld met Glaspoort. De medewerker heeft geen idee wat het wordt. In hun systeem staat alleen PON aansluiting. Ze heeft geen idee wat gpon of xsgpon is.

1 like

Dan heb ik volgens mij straks twee opties:

  • 7583 houden en met ethernet kabel aansluiten op een converter.
    Vraag is dan wie die converter gaat leveren.
  • 5590 met FRITZ!SFP XGSPON module, maar is nog onduidelijk of zo’n module wel te krijgen is.

5530 vind ik geen optie:

  • geen USB
  • geen FRITZ!NAS

Binnen een kwartier antwoord van AVM. Ik kan de de XSGPON module bij hun bestellen. Gelukkig was de Fritzbox een aanbieding. Met de module erbij wordt de prijs net zo hoog als de meeste aanbieders. Maar ik lig er niet wakker van.

1 like

Was dat AVM Duitsland? Moet je alles in Duitsland bestellen? Wat kost het ongeveer?

Module kost 70 euro bij AVM Duitsland.

2 likes

De conversie van glas naar ethernet moet door de ISP of door de infrastructuur eigenaar worden geleverd. Als je eenmaal ethernet hebt, kan je daar de 7583 gewoon op aansluiten.
AVM levert de XGSPON module.

Las op KPN Forum dat iemand al de XSGPON module had voor de Fritzbox. In tegenstelling tot de AON en GPON module heeft de XSGPON geen groene maar blauwe aansluiting. Dat zou mooi zijn want ik heb de patchcover TK01 al binnen en die heeft een blauwe aansluiting die dan rechtstreeks in de Fritzbox zou moeten passen. Hoef ik dus geen kabel te kopen met koppelblokje.

1 like

De vraag die dan bij mij op komt.
Hebben ze dit gedaan om het kleurtje of om APC te vermijden?
Ook grappig dat jouw kabel niet geel is.

Misschien verschillende fabrikanten van die patch cover? Vond ook een foto van de 3 modules op een Italiaanse website. Vreemd dat de xsgpon zoveel langer is. Hoop dat AVM hem snel opstuurt, op factuur staat dat de module voor de 5590 is. Dus het zal wel passen ook als hij langer is.

Krijg net weer een email van Glaspoort. Zij blijven erbij dat ik een GPON aansluiting krijg en geen XSGPON zoals Freedom in het systeem ziet staan. Vreemd omdat volgens berichten op forum KPN er alleen nog XSGPON netwerken worden aangelegd sinds vorig jaar. Glaspoort wijkt dus af wat KPN doet.

Het is moeilijk te bepalen wie er gelijk gaat krijgen. Als jouw project is opgestart voordat KPN bekend heeft gemaakt alleen nog XGSPON te gaan doen, kan het goed zijn dat je GPON krijgt. Misschien moet Freedom duidelijker zijn over hoe zij aan hun informatie zijn gekomen in jouw geval.

We gaan het afwachten. De bestelde XSGPON sfp houd ik wel. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Ik heb even met netwerkkabel de 5590 aangesloten aan de pc. Aan internet nog niet, uiteraard ook nog niet mogelijk, 5590 moet eerst geregistreerd worden door Freedom. Was verbaasd dat bij de in Duitsland bestelde 5590 Freedom in de lijst staat bij te kiezen providers. Dat verwachte de helpdesk niet. Die dacht dat handmatig door mij het profiel er in gezet moest worden.

Ik heb een Fritz!Box 4060 gekocht, ook daar staat het Freedom Internet-Profiel gewoon in het lijstje. Mits je “Locatie Nederland” gekozen hebt.
Is ook logisch, als men weet: Welk medium wordt ondersteund en hoe (DSL, Ethernet via Converter, SFP, Cable), dan kan AVM het voor iedere Fritz!Box werkend maken. En dan gaat het gewoon met alle firmware upgrades mee. Voor nieuwe providers alleen een beetje een kwestie van “Timing” bij het uitbrengen van nieuwe Firmware.

Hopelijk wijzigen de route-tabellen voor IPTV niet te veel, want dat is de voornaamste reden dat je het via een ingebouwd Profiel wil regelen. Route tabellen voor IPTV customizen is lastig en wil je niet door onervaren klanten laten uitvoeren (maar kan wel).

Screenshot Fritz!Box 4060 met firmware 7.30:

Ik heb de xgs-pon module ontvangen. Geen documentatie erbij. Echter geen indicatie erop welke kleur connector je moet gebruiken zoals te zien op foto die ik eerder plaatste. Op KPN forum een lange discussie met welles nietes verhaal of het groen of blauw moet zijn voor deze module. Ga ervan uit dat degene die blauw zegt gelijk heeft. Op de foto de connector van de patchcover TK-01. En Freedom heeft weer gekeken en ziet in systeem dat ze op mijn adres xsgpon kunnen leveren.

2 likes

Als ik alles wat ze schrijven samenvat.
In de fritzbox kun je zien, dat de connector sc/pc is van het module.

1 like