In Freedom Mail kun je vrijuit en onbeperkt met aliassen werken. Voor ontvangen werkt dat natuurlijk sowieso, dat regelt Freedom/Soverin wel. Maar om te verzenden met een alias moet je je mail client africhten, en dat kan een uitdaging zijn. Met Apples Mail client op Mac, iPhone en iPad heb ik heel lang ruzie gehad, voor ik begreep hoe en waarom. Nu zijn we dikke vrienden omdat het wel heel lekker werkt. Ik geef graag door wat ik heb geleerd.
(Onderstaande instructies post ik ook in andere forums. Hier kun je voor ‘provider’ uiteraard ‘freedom’ lezen.)
Uitgangspunten van deze instructie:
- 1. De instructies zijn gelden voor iPhone, iPad en Mac
- 2. Er is uitsluitend sprake van imap-accounts;
- 3. Je weet de instellingen voor Apple Mail te vinden en kunt accounts toevoegen, wijzigen en verwijderen;
- 4. Als je op de smtp-server van je provider inlogt met je hoofdaccount zijn al je aliassen geldig als Afzenderadres in de mail zelf (MailFrom).
Ik heb bij mijn provider aliassen ingesteld op mijn mailbox mijnuser@mijnprovider.nl. Daardoor komt mail gericht aan bijvoorbeeld mijnalias@mijnprovider.nl, mijnvoornaam@mijndomein.nl en maaktnietuitwat@mijnvoornaam.mijndomein.nl[1] in diezelfde mailbox aan.
Om die aliassen ook als afzender te kunnen gebruiken in de mails die je stuurt moet je Apple Mail goed instellen. Een simpel klusje, als je eenmaal weet hoe. Aan de slag:
- · Als er al mailaccounts zijn voor je mailbox en/of bijbehorende aliassen: Verwijder ze allemaal. Je hebt ze niet meer nodig en erger, ze kunnen deze procedure ernstig hinderen.
Kijk vóór je een account verwijdert bij Server uitgaande post>SMTP of je er serverconfiguraties zijn die je kunt verwijderen. Zoja: doen!
Pop-accounts verwijderen: Zélf opletten dat je niks kwijtraakt. - · Maak 1 imap mailaccount voor je mailbox. Vermeld voor ieder E-mailadres/ gebruiker/wachtwoord je hoofdaccount (mijnuser@mijnprovider.nl), ook als het optioneel is.
Per imap-server/gebruiker kun je in Mail maar 1 mailaccount maken. Meer is niet nodig. - · Ga naar mailinstellingen van je mailbox en stel zeker dat e-mailadres en gebruiker/wachtwoord voor imap-server en smtp-server je hoofdaccount vermelden.
Om een alias als afzender te kunnen kiezen:
- · Ga naar mailinstellingen van je mailbox en kies e-mailadres>wijzig e-mailadressen;
- · Voeg in het wijzigingsvenster de alias toe en sluit het met behoud van wijzigingen;
Je kunt ook e-mailadressen uit de lijst weghalen. Ik heb mijnuser@mijnprovider.nl weggehaald, want die gebruik ik niet als afzender. - · Kies bij e-mailadres welke je standaard voor nieuwe berichten wilt gebruiken;
- · Sluit de mailinstellingen af met behoud van de wijzigingen.
Bij het opstellen van een mail kun je nu bij ‘Van’ ieder adres kiezen dat je hebt ingesteld.
Tot zover de instructie.
Ik heb deze instructie gemaakt omdat ik zelf heel lang niet begreep waarom het met Mail niet lukte om mailaccounts voor al mijn aliassen toe te voegen en te gebruiken. Ik en mijn broer (dezelfde provider en een paar macs) liepen steeds aan tegen onmogelijkheden en onverwachte effecten. En áls het al een keer lukte wist ik niet waarom.
In Gmail was en is er geen enkel probleem. Imap en smtp allebei met hoofdaccount als gebruiker, emailadres=alias, even synchronisatie afwachten en hup, daar staat-ie.
Wel is er een belangrijk nadeel: precies dezelfde mailbox wordt voor elke alias apart gekoppeld aan je apparaat, en ook voor elke alias apart gesynchroniseerd. Dat kost opslag, prestatie en stroom. Driewerf zonde.
Dit is hoe Apple Mail ermee omgaat en waarom.
-
· Omdat de mailbox van een nieuwe alias dezelfde is als die van de hoofdaccount, zijn server/gebruiker ook dezelfde; er is dus geen andere imap-configuratie.
Een mailaccount in Apple Mail is uniek gekenmerkt door de imap(of pop)-server/gebruiker. Daarom kun/mag je maar 1 mailaccount per server/gebruiker maken. -
· Voor uitgaand verkeer van een nieuwe alias zijn server/gebruiker dezelfde (uitgangspunt 4); er is dus geen andere smtp-configuratie.
Apple Mail onderhoudt automatisch de smtp-configuraties (server/gebruiker) op basis van de uitgaande servergegevens die bij het toevoegen van een account worden ingegeven. Handmatig toevoegen/wijzigen/verwijderen is echter mogelijk.
Dit automatisch onderhoud lijkt niet perfect te werken. Daarom is het na toevoeging van een mailaccount verstandig de geproduceerde instellingen voor smtp nog even na te kijken en zonodig corrigeren.
Een voor een mailaccount geldige alias als afzender instellen is een optie die bij het opstellen van een mail beschikbaar moet zijn, meer niet.
Zo is het in Apple mail dan ook geregeld. In de instellingen van het mailaccount voor je mailbox is vastgelegd welke e-mailadressen als afzender kunnen worden gebruikt. Die adressen kunnen worden gekozen in het ‘Van’ veld van een bericht.
[1] Mijn provider biedt voor mijn hoofdaccount mijnuser@mijnprovider.nl en de vaste aliassen in het gekoppelde mijndomein.nl de voorziening ‘virtuele subdomeinen’. Voor mijndomein.nl is de voorziening instelbaar, ik heb hem aangezet. Daardoor komt mail verzonden aan maaktnietuitwat@mijnuser.mijnprovider.nl en maaktnietuitwat@mijnvoornaam.mijndomein.nl zonder verdere configuratie in mailbox aan. Ik noem dat kortweg virtuele aliassen.