Instellingen vigor 165 brige

Hallo,

Ik heb op de vrijmarkt een vigor 165 gekocht.
Gebruik nu een Fritzbox 7581 als bridge.
Nu krijg ik het dus niet aan de praat.

Heb de volgende instellingen overgenomen uit deze pdf van Draytek

Heb alleen de vci op 48 gezet (pagina 3) de rest gelaten zoals het staat in de handleiding. (plaatjes)

Ik gebruik pppoe op linux maar heb daar geen vlan6, heb ik die nodig? of kan dat op de vigor ingesteld worden.

Kan iemand mij helpen aan de instellingen van de vigor 165
Aansluiting is VDSL2 17a G.Vector

Alvast bedankt.
Mario

Was even vergeten te melden
Krijg de volgende melding in syslog
Timeout waiting for PADO packets
unable to complete pppoe discovery

Kevin,

Bedankt voor je antwoord.
Ik moet dus VLAN gaan gebruiken.
Dit modem heeft er andere firmware inzitten als wat jij beschrijft. (versie 4.2.3.1_STD)

Het scherm MPoA full bridge mode instellen heeft hier alleen dat blok links boven.
Bij lan instellingen kan ook maar 1 ip adres invullen.

Maar ik denk te begrijpen wat de bedoeling is, ga er mee aan de slag en zal zien of ik het aan de praat krijg.

En, als je een ethernet interface krijgt op de nieuwe glasaansluiting, dan kun je gewoon de netwerk-kabel uit de Vigor trekken en in het glas-ding steken en dan werkt 't gewoon, zonder configuratie ellende.

Zo heb ik een aantal migraties uitgevoerd.

Wat de mensen hierboven niet schijnen te begrijpen is dat “bridging mode” heel wat anders is dan “PPPoE relay mode”!
In de Draytek modems betekent bridging mode dat het modem ZELF de PPPoE verbinding opzet (indien gewenst over een VLAN) en dan vervolgens het verkeer wat UIT die PPPoE verbinding komt bridged naar de LAN poort. Dus het modem doet geen NAT, en de LAN poort lijkt een ethernet verbinding met internet. Dit is dus NIET compatible met een glas aansluiting en je voordeel is dat je zelf geen PPPoE hoeft te doen en toch een transparante verbinding (dwz geen NAT) hebt naar een router erachter. Dit werd in de begintijd van ADSL ook wel “SIP Spoof mode” genoemd.

De vraagsteller wil kennelijk PPPoE op een Linux machine doen en dan moet je dus NIET de bridge mode hebben! Er is een aparte mode voor PPPoE relaying naar het achterliggende systeem, met of zonder VLAN tag op je LAN. Daar is dit document dus geen beschrijving van.

Ik heb geen Draytek modem meer, ik heb nu een ZyXEL. Maar ik weet wel zeker dat toen ik nog een Draytek had, ik hem niet in deze mode had staan maar in een specifieke “PPPoE relay mode”. En dat werkte, zij het niet in de nieuwste firmware, wel in oudere. Dus in zoverre kan ik het eens zijn met de opmerkingen dat nieuwere firmware niet noodzakelijk beter is.

Helaas heb ik geen configuratie info meer uit die tijd (een grote makke van Draytek spullen is dat je geen leesbare export van de configuratie kunt maken, alleen “screenshots” en een onleesbaar binair bestand).

Gaan we nou een beetje lopen muggeziften en vliegen afvangen Kevin?
Nou dat kan ik ook hoor: MPoA is multi-protocol over ATM. VDSL gebruikt helemaal geen ATM!
En ik probeer alleen de vraagsteller te helpen want die krijgt het (kennelijk) niet werkend.
Terwijl het bij mij wel werkte, ook met een Draytek MODEM. Geen router. Deze dingen staan bol van de rare features en incorrecte terminologie.

Hoi Rob,

Dat kan ik niet beoordelen maar dat ik het het niet begrijp dat klopt helemaal.

Zo wil ik het hebben dan heb ik er gewoon een PPP interface bij.

Klopt helemaal, en heb het ondertussen werkend het is zo simpel als je het weet.
Ik heb de Customer Tag voor ADSL en VDSL op enable gezet en de Tag value op 6, (pagina 3 van de handleiding)

Op de Linux machine pppoe-start en alles werkt krijg er netjes een PPP interface bij.
Maar begrijpen doe ik het nog steeds niet heb in nu bridged of PPPoE relaying?
Ik denk PPPoE relaying.

Mooi dat het nu in ieder geval werkt Mario!
Je hebt met die modems meerdere mogelijkheden, o.a. ook degene die ik noemde waarbij het modem de PPPoE doet (waarbij de bridge dus tussen de PPP interface en ethernet is). En als je op dat config scherm de PPPoE tab kiest dan heb je daar een PPPoE passthrough vinkje wat je aan kunt zetten en dan kun je doen wat je nu doet, waarbij dus je achterliggende systeem de PPPoE doet.
Dat werkt, ik heb zelf mijn modem altijd in die mode gebruikt dus niet in de MPoA bridge mode. Maar ik heb er geen TV of Telefoon op gebruikt.

In feite doet de firmware van de Draytek modems (en ook die van de ZyXEL modems overigens) het meeste van wat hun routers ook doen, ze kunnen zelfs NAT doen en firewalling, zij het dan primitief.

Op Kevin ga ik niet in, die zoekt kennelijk ruzie en daar heb ik geen zin in.

Ok bedankt, ik ga alles nog een nalezen dat kan nooit geen kwaad.
TV is aan mij niet besteed (heb ik geen tijd voor)

Bedankt voor de info Rob, deze firmware heeft in ieder geval weinig instellingen.
Maar het werkt en daar gaat het om.